Webasto parkeringsvarmer starter ikke - kun vifta, Passat 2009 modell

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg har nylig oppgradert hjelpevarmeren i Passat'en med parkeringsvarmer, styrt av Telestart T100 HTM.

Når jeg starter den via On/Off eller timer, starter kun kupevifta.

Det er 2 forskjellige settinger på fjernkontrollen, vifte eller varme. Begge valgene gir samme resultat; vifta starter, men ikke selve varmeren.

Varmeren virker dog når jeg starter bilen en kald dag (kaldere enn 5C?). Så selve varmeren ser ut til å virke som den skal, men den starter altså ikke når jeg bruker T100 til å slå den på med. Antar at viftefunksjonen er for å "kjøle ned" bilen en varm dag ved å sirkulere luft i kupeen.

En annen ting er at etter at parkeringsvarmerfunksjonen ble installert har kjørecomputeren begynt å oppføre seg anderledes. Snittforbruk siste 100 km null-stiller seg hele tiden (minst hver dag).

Jeg fikk med et ark fra installatøren som sier at temperaturen på klimaanlegget må stå på max (Hi), samt at vifta må stå på minst 1/3 av max, når man går fra bilen hvis man skal bruke timer/fjernkontroll til å slå på parkeringsvarmer.

Er det noen som har Passat med CAN-bus og som også har ettermontert Webasto parkeringsvarmer som har erfaringer og kan si noe om innstllinger på klimaanlegget har noe som helst med om varmeren starter opp eller ikke?

Jeg har prøvd forskjellige innstillinger på klimaanlegget. Merkelig at vifta må stå i en spesiell stilling. Uansett hva jeg stiller den inn på før jeg tar ut nøkkelen, så starter vifta opp med samme "mellomhøye" hastighet.

Ellers noen tips til hva som kan være problemet?

Og tips til hva som har skjedd med kjørecomputeren?

Har forøvrig avtalt tid hos installatøren for at de skal finne ut av dette om 3 uker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har ettermontert Webasto parkeringsvarmer i Passat?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg antar at du har oppgradert software i webasto også?ut ifra hva du skriver så virker det nesten ikke sånn iom at den virker når du starter bilen og ikke via fjernkontroll

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Henger meg på oppgraderingen som mangler. Det er en USB dongel med programvare som lastes over med webasto diagnose og gjør at varmeren starter med fjernkontroll. Forutsetter at gul ledning er trekt fram og koblet til varmer da, men det er sikkert gjort.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå hatt Passaten tilbake til firmaet som installerte parkeringsvarmer-oppgraderingssettet. Etter timer med feilsøking fant dem ut at de hadde fått feil SW fra Webasto med oppgraderingssettet. De hadde visstnok fått USB-dongel med programvare for Passat 2001-modell og ikke for 2009-modell. De skulle nå skaffe riktig programvare fra Webasto. Fikk altså ikke fikset problemet, da de ikke sitter på lager for alle mulige bilmodeller og må bestille til hver enkelt bil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har riktig SW blitt installert. Men. Systemet fungerer fortsatt ikke. Kan starte opp Webastoen med fjernkontrollen, men det kommer aldri noe varme i varmeapparatet. Og etter noen minutter stopper selve Webastobrenneren opp mens kupevifta fortsetter å gå.

Fikk kjørt en diagnose på merkeverksted og fant ut at sirkulasjonspumpa ikke går rundt. Altså ingen sirkulasjon av varmtvann. I tillegg var det feilkoder som tyder på at brennkammeret ikke er helt bra heller. Fikk pristilbud på ca 10000 kr for å bytte pumpe og brennkammer.

Er det ikke vanlig å sjekke den orginalmonterte hjelpevarmeren før man installerer parkeringsvarmer-oppgraderingssett?

Og i tillegg ikke sjekker at hele systemet faktisk fungerer og leverer varme? Er svært misfornøyd med at etter 3 runder hos Webastosertifisert verksted, fungerer systemet fortsatt ikke. Måtte besøke et annet verksted for å få diagnostisert problemet.

Noen som vet hvilke reklamasjonsregler som gjelder? Bilen er under 5 år (2009-modell) og har kjørt ca 248000 km. Merkeverksted opplyste at reklamasjonstiden var 5 år inntil 150000 km på disse delene? Andre erfaringer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.