Tiptronic slurer - Audi A6 2.7T 2000-mod

Anbefalte innlegg

Hei der!

 

Oppdaget at tiptronic-kassen slurte på vei hjem fra Tyskland, da hovedsaklig i 4. og 5. gir. Da jeg kom hjem stod bilen i 2 uker før jeg kjørte den igjen, da var problemet borte. Neste gang jeg hadde bilen ute på tur, tok det et par timer, så begynte den å slure i 4. og 5. gir igjen. Bremser man på giret så synker turtallet ned på tomgang. Det er akkurat blitt byttet olje og filter på kassen, vet ikke om det kan ha noe med problemet å gjøre.

 

Christian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

byttet olje og filter pluss rengjort magneter og fylt i nå olje osv i henhold til rutine?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var et verksted som gjorde jobben, så er ikke sikker på nøyaktig hva de har gjort. Men jeg kjørte ca 3000 km fra oljen ble byttet, til problemet oppstod.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det å bytte olje på en slik tiptronic kasse er ikke så lett. Det er mange liter olje du rett å slett ikke får tappet av når man skifter olje. Prosedyren er vel at man skal ha 18l olje tilgjengelig og tappe av mener det er 6l liter av gangen. Og bytte oljen tre ganger med noen kjøreturer i mellom. Dette er både tidkrevende og dyrt. Samt at girkassen må ha en bestemt temperatur for å få riktig mengde olje på kassa.

 

Konverterene på disse kassene er også kjent for å ta kvelden. Ikke akkurat den beste girkassa til VAG i disse bilene. Jeg sleit med reversen på den jeg hadde. Nå har jeg tilsvarenede bil med manuellt gir...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også hatt converter som av og til ikke låste. Med litt manuell giring opp og ned så tok den gjerne tak i gjen. Feilen kom stadig oftere og det ble stadig vanskeligere å få den til å låse. Til slutt låste den aldri. Forsøkte oljeskift underveis uten at det påvirket funksjonen i det hele tatt, så jeg antar at det er noe mekanisk slitasje eller ventiler som har sluttet å fungere som ikke lot seg påvirke av oljeskift.

 

Tror det da bare er å bite i det sure eplet og få ut kassa for omfattende fiks.

 

Det er mange liter olje du rett å slett ikke får tappet av når man skifter olje. Prosedyren er vel at man skal ha 18l olje tilgjengelig og tappe av mener det er 6l liter av gangen. Og bytte oljen tre ganger med noen kjøreturer i mellom. Dette er både tidkrevende og dyrt.

 

Det holder med ca 10 liter for å få den gullende ren. Tappe alt, skifte filter og fylle opp 3-4 liter. Løsne returrøret fra oljekjøler. Starte motor så ny olje suges inn og presser gammel olje gjennom systemet og ut den åpnede returen. Hvis ikke oljen er ren når den tar slutt og det kommer mest luft så stopp motor og fyll etter noen få liter til og start opp så det skylles mer ny olje gjennom. Steng retur og fyll opp bunnpanne korrekt. Hele systemet blir mye renere enn om man lar alt i systemet returnere tilbake i panna og blande seg med ny olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar så langt!

 

Hadde det ikke vært for at det tar et par timer fra kald start til kassen begynner å slure, så hadde jeg vært helt enig. Det virker som om noe tuller seg til når kassen blir skikkelig varm. Har bestilt verkstedtime på mandag hvor de skal sjekke feilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller har kommet frem til at det er noe gale med lock-upen i converteren, og at denne må byttes. Prisoverslag; latterlige 43 000.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt veldig god erfaring med Audi verkstedet S-Sentrum på Stabekk i mange år, både billigere og mye flinkere enn Møller

Jeg vil på det varmeste anbefale en telefon dit og snakke med Vidar, tlf 67 10 55 44

Lykke til

Stein

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I utgangspunktet er det relativt sannsynlig at diagnosen er korrekt, men det kan jo være morro å vite hvilke feilkder som evt kom opp for å bli ennå sikrere selv.

Hvilke feilkoder fikk de opp?

 

Det tryggeste og enkleste valget er vel din lokale Audi-forhandler, men hvis du vil spare noen kroner så er slikt en del rimeligere i utlandet dersom det passer seg med en liten ferie.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt veldig god erfaring med Audi verkstedet S-Sentrum på Stabekk i mange år, både billigere og mye flinkere enn Møller

Jeg vil på det varmeste anbefale en telefon dit og snakke med Vidar, tlf 67 10 55 44

Lykke til

Stein

 

Takk for tips!

Bor desverre litt for langt unna Oslo til at det er aktuelt, foreløpig. Skal høre med Transtec på Bryne, og et annet verksted jeg er fast kunde hos (høres bra ut! :) ) for pris.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I utgangspunktet er det relativt sannsynlig at diagnosen er korrekt, men det kan jo være morro å vite hvilke feilkder som evt kom opp for å bli ennå sikrere selv.

Hvilke feilkoder fikk de opp?

 

Det tryggeste og enkleste valget er vel din lokale Audi-forhandler, men hvis du vil spare noen kroner så er slikt en del rimeligere i utlandet dersom det passer seg med en liten ferie.

 

De har ikke notert feilkoder på arket jeg fikk, men det står: "Avlest gff. feillager for kobling på lockup. Denne sitter i converter".

Kom akkurat tilbake fra Tyskland, og det var på turen hjem jeg fikk problemet, så litt dårlig timing der! :) Blir nok å fikse det her hjemme tenker jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville snakket med disse http://www.rats.no også (Trøgstad). De driver bare med automat. Veldig hyggelige.

 

Noteres, er litt langt vekke hjemmefra, men skulle det vise seg å bli fryktelig dyrt, vurderer jeg alle alternativ.

 

Beste er vel å ta ferien hit hvis den er kjørbar

 

http://forum.vacn.no/showthread.php?186328-TEOmotors-i-Poznan-Polen&highlight=teo

 

Bilen er kjørbar den, men den er fryktelig å kjøre når den begynner å slure, låser seg ikke skikkelig i gir. Orker ikke en tur til Polen med en slik girkasse, desverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om den ikke låser i gir er det vel bare converteren som må byttes vel? Min er slik noen ganger, men har ny converter liggende. sachs 4900kr ga jeg. Sjekket pris på converteren på møller 12000kr. Så 43000kr med jobb hørtes i overkant mye ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Transtech! Ligger på Bryne. Møller bruker disse selv til girkasse rep

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg forstår det slik at converteren er en svakhet på disse kassene. Er det noe poeng i å kjøpe en forsterket converter uten å gjøre noe med kassen? Girkassen har i tillegg blitt byttet i 2003, noe jeg ikke var klar over før i går.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører du med original effekt?

 

Det som tar knekken på disse kassene er mangel på service intervaller. Og når man får feil på kassen byttes det olje, som egentlig gjør ting verre da det allerede er mye slagg og dritt i kassen som løsner når det kommer ny olje i som renser bedre enn den gamle.

I tillegg er det en omfattende jobb å bytte olje og transtech er spesialister med riktig utstyr for bytte olje på disse kassene. Da gjøres det med vakum.

Om de garanterer at jobben deres er grundig nok vet jeg ikke, hvis ikke bør det tas to hyppige oljeskift for å være sikker.

 

Teo i Polen gjør kassa de bedre enn ny etter hva man leser av erfaringer her på forumet. 2 alternativ er å kjøpe nyoverhalt kasse fra Tyskland, dette gjor jeg selv og betalte 2800€ for nyoverhalt kasse, converter ferdig montert i bilen. Gjort på en langhelg.

Siste alternativ er transtech, få tatt diagnose her og en prisoverslag. Er det kun converter så er det nødvendigvis ikke veldig dyrt.

 

Men kjedelig å bytte converter å så kommer problemene tilbake om 3000km..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neste problemet kan bli at den defekte clutch pakken i convertern ligger girkassen så den er full i lammel beleg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører du med original effekt?

 

Det som tar knekken på disse kassene er mangel på service intervaller. Og når man får feil på kassen byttes det olje, som egentlig gjør ting verre da det allerede er mye slagg og dritt i kassen som løsner når det kommer ny olje i som renser bedre enn den gamle.

I tillegg er det en omfattende jobb å bytte olje og transtech er spesialister med riktig utstyr for bytte olje på disse kassene. Da gjøres det med vakum.

Om de garanterer at jobben deres er grundig nok vet jeg ikke, hvis ikke bør det tas to hyppige oljeskift for å være sikker.

 

Teo i Polen gjør kassa de bedre enn ny etter hva man leser av erfaringer her på forumet. 2 alternativ er å kjøpe nyoverhalt kasse fra Tyskland, dette gjor jeg selv og betalte 2800€ for nyoverhalt kasse, converter ferdig montert i bilen. Gjort på en langhelg.

Siste alternativ er transtech, få tatt diagnose her og en prisoverslag. Er det kun converter så er det nødvendigvis ikke veldig dyrt.

 

Men kjedelig å bytte converter å så kommer problemene tilbake om 3000km..

 

Regner med at jeg kjører på orginal effekt, finnes ingen historikk over chipping hvertfall, men det er MTM eksos på den.

Skal ikke være lett dette nei. Hvor får man kjøpt nyoverhalt kasse? Er disse forsterket?

 

Neste problemet kan bli at den defekte clutch pakken i convertern ligger girkassen så den er full i lammel beleg.

 

Ikke helt sikker på hva du mener her, kan du omformulere? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.