spørsmål om koblinger 3B ledningsnett, kjenner du igjen kontaktene?

Anbefalte innlegg

hei, holder på å skifte motor i en bil(audi 80) og en 2,2t 3B motor er på vei inn med ledningsnett og ECU, så er det noen kontakter og ledninger på "inne" delen jeg lurer på, noen som bli liggende like ved panseråpneren og noen som kommer ut rett før kontakten til hjernen, som jeg er litt usikker på hva egentlig er til? noen kyndige mennesker her ute som kan hjelpe meg? :)

 

disse 3 kontaktene som ligger like ved stikka til ecu

IMG_0477.jpg

 

den ene, "firkanta" kontakten

IMG_0478.jpg

IMG_0479.jpg

 

3 ledninger som er klipt av, de lengste som stikker ut på bilde nr 1

IMG_0480.jpg

IMG_0482.jpg

 

denne kontakten, hvor den ene kabelen er tykk og den andre tynn

IMG_0483.jpg

IMG_0484.jpg

 

denne gule ledningen, denne kontakten går inn på "rekka" under instrumentet, svart kontakt, men skjønner ikke hvor den gule skulle vært!

IMG_0485.jpg

 

dette er holderen til ett rele, som sitter under dash, hvilket rele skal det være? bensinpumpe rele? noen som har delenr på det rele jeg skal ha?

IMG_0487.jpg

 

og til slutt disse ledningene som blir liggende ved panseråpneren

IMG_0490.jpg

IMG_0491.jpg

IMG_0492.jpg

IMG_0493.jpg

IMG_0494.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

disse 3 kontaktene som ligger like ved stikka til ecu

Avklipte: F96 høydesensor (lufttrykk), om denne ikke er koblet til vil du få feilkode 2223 og nedsatt ladetrykk på noen chipper.

Firkanta: Kode-kontakt for landsspesifikke ting. Ikke i bruk

Den siste er til oljetempen din og skal i instrumentet i midten. Den sort/hvite ledningen er jord, den andre signal.

 

 

denne gule ledningen, denne kontakten går inn på "rekka" under instrumentet, svart kontakt, men skjønner ikke hvor den gule skulle vært!

 

Den store svarte heter T10 og skal i 'B' på rekka. Har ikke samme farger som deg, men alt ettersom hvilken vei kontakten ligger så er det enten hydraulikkalarmer til autocheck eller til ECU. Tipper den første, og at noen har blitt lei av å høre pipinga fordi de kjører med defekt "bombe" :)

 

 

dette er holderen til ett rele, som sitter under dash, hvilket rele skal det være? bensinpumpe rele? noen som har delenr på det rele jeg skal ha?

 

Skal inn på rele til etterkjølingspumpa. J155. Nr. 447 965 571 A

 

 

og til slutt disse ledningene som blir liggende ved panseråpneren

Fuck, er klokka halv tre!? Må sjekke litt ,men svarer i morgen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Avklipte: F96 høydesensor (lufttrykk), om denne ikke er koblet til vil du få feilkode 2223 og nedsatt ladetrykk på noen chipper.

Firkanta: Kode-kontakt for landsspesifikke ting. Ikke i bruk

Den siste er til oljetempen din og skal i instrumentet i midten. Den sort/hvite ledningen er jord, den andre signal.

 

 

 

 

 

Den store svarte heter T10 og skal i 'B' på rekka. Har ikke samme farger som deg, men alt ettersom hvilken vei kontakten ligger så er det enten hydraulikkalarmer til autocheck eller til ECU. Tipper den første, og at noen har blitt lei av å høre pipinga fordi de kjører med defekt "bombe" :)

 

 

 

 

Skal inn på rele til etterkjølingspumpa. J155. Nr. 447 965 571 A

 

 

og til slutt disse ledningene som blir liggende ved panseråpneren

Fuck, er klokka halv tre!? Må sjekke litt ,men svarer i morgen ;)

 

wow, tusen takk for veldig bra svar! :) aha, da må jeg ringe jonus ang. den høydesensoren og om det er noe som burde være der.. hehe, hva er det egentlig? har igrunn ikke hørt om det før!

 

da bryr jeg ikke meg mye om den gule iallefall!

 

etterkjølingspumpe? hva er dette? elektrisk vannpumpe?

 

hehehe, fikk ett støkk da jeg sto å klødde meg i hode med plassering av kabelstokken å så klokka nærma seg 3 ja.. hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den sensoren registrerer om du kjører i området 1000-4000 meter over havet, for deretter å justere ned ladetrykk etter hvert slik at ikke turboen skal spinne i tynn luft.

På 4000moh har du maks 1 bar uansett. Trenger egentlig ikke måleren, bare å legge et potmeter der med lik motstand som sensoren har til vanlig.

Måleren sitter skrudd fast om jeg ikke husker feil, mulig derfor den er klipt.

 

Ja, en elektrisk vannpumpe som skal sirkulere vann etter du har stoppet for å spare turbo og topp litt. Jeg har ikke denne på min motor, og det går egentlig greit så lenge bilen får stå noen minutter på tomgang før den stoppes. Hørt at flere sliter med at pumpa ikke stopper og det blir strømtomt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okei! takk igjen, får lete litt etter hvilken motstand jeg kan lodde inn, og på hvilken ledninger(hvis ikke noen allerede vet det, skrik gjerne ut!)

da blir det nok ingen elektrisk vannpumpe heller, da det ikke følgte med motor og ledningsnett når jeg kjøpte den :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en kontakt til, jeg har blitt usikker på,

 

den ser slik ut på 3B nettet, ligger ved hendelen til panseråpneren

IMG_0508.jpg

IMG_0509.jpg

IMG_0510.jpg

 

fant på det gammle 2.0 elnettet en annen kontakt, 2 av de 3 ledningene har samme fargekode, men er det noen som vet hva disse er til?

IMG_0513.jpg

IMG_0514.jpg

IMG_0512.jpg

 

har loddet over konakten fra det gammle elnettet så kontakten passer, men begynte å tenke over det, og kanskje det er noen som vet hva dette er til? så jeg ikke plugger i kontakten å blåser ecu'n eller noe slikt : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må nesten vite årsmodell på ledningsnettet for å finne igjen fargene.

 

De andre du hadde sliter jeg litt med. Blir ren gjetting på AC og lyktespyler-opplegg. Den lengste med bare en ledning kan være utetemp-kontakten. Tar litt tid å finne igjen det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den lengste med bare en ledning går iallefall inn til hjernen, målte forbindelse i den. men sånn sett, de som ligger der, skal ikke ha noen innvirkning på start eller ikke start? eller for at instrumenter skal virke? :) og ekstrainstrumenter, har de ett eget ledningsnett? dette har jeg sefølgelig ikke, så må prøve å finne de igjen en plass å lage meg ett liteledningsnett til oljetrykk iallefall, nå vet jeg jo hvilken som er til oljetemp :)

har desverre ikke årsmodell her nå, men skal lete litt rundt etter det!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann! Ser du har fått god hjelp allerede, utrolig kunnskap enkelte her har :) Du kan også sjekke s2 central, der finner du koblingskjema med fargekoder for 3b motoren din!

 

http://www.s2central.net/main_frame.html

 

ja veldig mange dyktige her inne, som gjør livet lettere for oss vanlig dødlige ;) var inne å rota på se central, men følte ikke jeg ble noe klokere på det, kanskje jeg bare ikke fant helt frem på den siden, skal prøve igjen! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, motor starter selv om du ikke har koblet til de der fremme. Eneste som må inn for å få start er de i sikringsboksen og de på motoren.

Den røde store skal ikke kobles til noe sted.

Hvis du får koblet til den store svarte som jeg skrev om før (T10) så skal du ha instrumenter og.

De siste to er jeg usikker på.

 

Ser jo også at jeg var litt trøtt når jeg leste PANSER, og med en gang tenkte at de siste ledningene der lå framme ved panseret. Stryk lyktespyler og AC :P

 

I sikringsboksen:

 

Enkel stikk med rød ledning: L30

Enkel stikk med Grønn/grønn: 87A

Enkelt stikk med Dobbel rød/blå eller rød/svart : M30ac

Stor svart: B

Enkel grønn/grå: 0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmm.. noen fargeforskjeller på ledningsnettet mitt og det du samenlikner på.

 

grønn/grå står nå på: 0

stor svart står på : B

 

andre farger jeg har på ledninger fra motorledningsnett og inn til sikkringsboks

 

dobbel blå(svart kontakt)

enkel svart(grønn kontakt)

dobbel rød (hvit kontakt) denne står nå på L30 (30 strøm regner jeg med?)

 

men igjen, takk for suverene svar Terje Voksø!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, da prøver vi igjen :)

 

hmmm.. noen fargeforskjeller på ledningsnettet mitt og det du samenlikner på.

 

grønn/grå står nå på: 0 Riktig

stor svart står på : B Riktig

 

andre farger jeg har på ledninger fra motorledningsnett og inn til sikkringsboks

 

dobbel blå(svart kontakt) 87a

enkel svart(grønn kontakt) M30ac

dobbel rød (hvit kontakt) denne står nå på L30 (30 strøm regner jeg med?) Også riktig!

 

men igjen, takk for suverene svar Terje Voksø!

 

Bare morsomt å hjelpe!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da var nok det meste i boks, så bare koble opp oljekjøler og bensin og diverse så får en prøve å starte iløpet av uka! takk for utrolig hjelpsome svar! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hvor kontakten/kablene til oljetrykk kommer inn? har fått tak på ekstrainstrumenter fra en 10v sugemotor, med ledningsnett. fikk kobla på oljetemp, men finner ikke noen kontakt hvor jeg kan få kobla til oljetrykk, volt, lys i instrumenter og uttak til sigarettenner.. godt mylig de ikke går over ens, emn utifra bildene lenger opp, noen som kan kjenne igjen kontakten inne i bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du går tilbake til den store svarte kontakten du satte i ved relèholderen så er den delt i en stor og en liten del.

Den lille "delen" har 4 ledninger. I pin 1 har du en som skal være hvit og grå (eller svart med hvit stripe, alt etter årsmodell). Der skal du ha oljetrykket ditt.

Usikker på hvor det går derfra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker å bukker igjen, da får en prøve litt der til helga! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.