Audi A6 C4 1.9TDI: Problemer med girkasse/clutch/drivknute

Anbefalte innlegg

Har en A6 C4 Avant 1.9TDI som jeg har problemer med.

Han jeg kjøpte den av sa girkassen var defekt.

Jeg klarte å rygge den ut av gårsdplassen, kjøre opp på hengeren og til slutt kjøre av hengeren hjemme.

Den gikk fint å sette i gir.

Ulyd når cluthen var ute (utløserlager antar jeg).

Hakket/nøkket/rykket eller hva jeg skal si når jeg "kjørte" den.

Jeg mistenker at det kan være clutch eller en drivknute som er defekt.

Hvordan tester jeg om det er clutch/drivknute/girkasse?

Manuell kasse forresten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drivknutene sjekker du ved å jekke opp hjulet og dreie på det, samtidig som du holder igjen drivaksel med en hånd. Kjenn etter om det er slark. Hør etter lyd.

Ha gjerne med en hjelper som svinger frem og tilbake mens du sjekker.

Se etter hull i mansjettene som øker sjansen for at de er defekte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært ute og kjørt en tur med den.

Vanskelig å sette i 1. gir, går ikke i 2. gir (skraper), 3. og 4. går fint. Kjørte den nesten 2 mil uten store problemer.

Så det er vel girkassa.

Når jeg kom frem, luktet det girolje, så jeg mistenker at det kan være en lekkasje og at det er lite olje.

Får vel sett nærmere på dette i morgen.

Men er kassa noe å ta vare på, eller bør jeg finne en brukt kasse?

Si gjerne ifra hvis det er noen som har en kasse. Er CUT-kasse i følge serviceheftet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

disse kassene er dårlige. nesten umulig å få tak i brukt også. jeg klarte vertfall ikke det da jeg hadde slik bil. endte opp med kasse fra bensin motor. ble noe høyere turtall. si fra om du trenger drivakslinger. har begge to. måtte bytte da jeg monterte bensinkasse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sendt mail til det jeg kunne finne av hoggerier i Norge og Sverige som kan ha kassen inne.

Fikk faktisk svar av Heggen Bil kl 21 på en søndag. Men de skulle ha 7.500,- for en erstatningskasse. Usikker på om de mener overhalt eller ikke. Uansett for dyrt for budsjettet.

Trønderlag Bildeler skal ha 3.500,- for kasse, det syns jeg var mer i min gate. Men de skrev ikke kmstand, så har sendt e-post.

Har en kasse på hånden, bilen har gått 450.000km, men vet jo ikke om kassen er skiftet. Jeg ble bedt om å gi bud, hvor mye er det forsvarlig å gi for den når den har gått så langt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde samme problem på en girkasse på an A6 C4 quattro. Der hadde skruen på girkassa som holder girmekanismen inne i kassa skrudd seg ut. Den ser ut som en oljetappeplugg men sitter oppe på siden av kassa. Den sitter også like ved eksosanlegget, slik at når du er ute og kjører så kastes det olje ut av plugghullet og på eksosanlegget som fører til at du får svidd oljelukt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke hatt tid til å se mer på den enda. Håper jeg får tid i løpet av helgen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig det kan passe med kasse fra 2,5tdi, men vil tro at drivakselflensene er kraftigere og må byttes ut.

I såfall kan det hende du må ha med giroverføring, avhengig av om det er 5 eller 6 trinn og om du henter fra 100 eller A6.

Kan også være at det passer fra Audi 80 med 1,9tdi

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen ble stående en stund, før jeg begynte å plukke den i deler.

Nå har jeg tatt ut motoren og undersøkt clutchen. Clutchen var innsauset i olje eller fett. Så ikke hvor det har kommet fra eller hva det er.

Noen forslag til hva dette kan være?

Er det noen måte å sjekke om girkassa er ok på bortsett fra å montere den i en annen bil?

Greit å vite om den er ok, så jeg kan beholde den som reserve til bruksbilen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljen på clutsj er sikkert fra tetning på inngående aksel. Det er vanskelig å teste kassa uten å ptøve den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.