2,5tdi V6 motor med hard og ujevn gange når den blir varm.

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner en kar som har overtatt et skruobjekt som er gitt opp av tidligere eier. Jeg har ikke tenkt å skru noe på denne, men det kunne vært fint å kunne bidra med flere ideer til årsakene.

 

Bakgrunn

Motoren hadde registerhavari.

Toppene er overhalt av et motorverksted. Det er ukjent hva som faktisk er gjort av utskiftninger av styringer/ventiler eller av arbeid som fresing av seter.

Toppene fikk nytt kamsett fra NBS.

Toppene er montert av en bilmekaniker, ukjent hvor flink han faktisk er.

Motoren gikk ikke skikkelig.

Det ble konstantert at ikke alle ventiler lukket skikkelig. Årsak ukjent, men de lukket helt da enten vippearmene eller ventillengden ble slipt ned litt.

Motor gikk fortsatt ikke bra og ble gitt opp.

Det er relativt ukjent hvilken kvalitet alt det foregående arbeidet faktisk hadde hatt.

Det er også ukjent hva som er inspisert som skader i stempler, vendehøyde, vurdering av toppaknings-tykkelse, etc.

Det er også ukjent om man har støtt på noen problemer av noen slag i løpet av arbeidet som er utført.

 

Symptomer

Nå starter motor lett.

Et meget godt trent øre vil høre at den har litt haltende gange, men det er først etter 20-30-40 sek når turtallet senkes litt etter oppstart at man virkelig hører at den går haltende. Jo varmere motor jo tydeligere.

Ved rusing og høyeturtall høres den relativt normal ut, men det betyr ikke nødvendigvis at den fungerer korrekt men at våre ører ikke klarer å høre feilene. Ukjent om den har noen lavere effekt enn normalt på litt turtall da bilen ikke er montert nok til å prøvekjøres og at det ikke er ønskelig å riskere større ødeleggelser.

Etter et par minutter blir innsugsmanifolden på den ene rekka tydelig varm mens den andre fortsatt er kald. Selve toppene har lik varme.

Kjenner man på dieselrørene så er det en tydelig hardere vibrasjon/slag i røret til en av sylindrene på den "kalde" siden av motoren. Man hører også en hard gange fra det samme området, så man kan spekulere i en feil innsprøytningstidspunkt, feil på forstøving, eller noe mekanisk med stempel, ventiler, eller lignende.

Det er god og jevn kompressjon på alle sylindrene både som varm og kald.

Det er i ettertid også forsøkt å skifte til et annet sett dyser uten at det hjalp. Disse ble ikke koblet til nåleløftsensor, da kobling var ulik. Men det rare var at varmen i den ene manifolden skiftet side slik at den andre siden ble varm mens den som tidligere ble varm fortsatt ble kald.

 

Det som forvirrer litt er:

- høres ut som en hard mekanisk lyd fra en sylinder.

- innsugsmanifolden på motsatt side blir unormalt raskt varm (kald luft i innsuget bidrar til at disse er kalde en god stund?)

- at varme i innsugsmanifol skiftet side.

 

Spørsmål

Har du noen teorier om hva som kan være årsaken til:

- litt haltende gange når kald

- vesentlig mer haltende gange når den blir litt varm.

 

Hva ville du gjort hvis du skulle overta bilen?

Plukke ned motoren for å lete etter en mekanisk feil?

Feilsøke etter feil ved innstillinger, pumpe, elektronikk, el?

 

Jeg har flere teorier, men ønsker ikke å begrense eller påvirke den gode kreativitet her på forumet. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir den metalliske lyden på sylinderen borte hvis man løsner røret til dysa slik at det ikke kommer diesel dit?

 

NBS har vel blitt besyldt for å ha en del dårlig kina-vare. Hva slags merke var det på kamsettet? Leste i en eller annen tråd her inne at en hadde vært borti et dårlig sett med kammer og at bilen ikke hadde oppført seg i det hele tatt med det. Han byttet kammer til et kvalitetssett og alle problemer ble borte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir den metalliske lyden på sylinderen borte hvis man løsner røret til dysa slik at det ikke kommer diesel dit?

 

NBS har vel blitt besyldt for å ha en del dårlig kina-vare. Hva slags merke var det på kamsettet? Leste i en eller annen tråd her inne at en hadde vært borti et dårlig sett med kammer og at bilen ikke hadde oppført seg i det hele tatt med det. Han byttet kammer til et kvalitetssett og alle problemer ble borte.

 

Godt tips, tror ikke det er forsøkt å stoppe dieseltilførsel dit. Skal absolutt tipse om det.

 

Aner ikke noe om merket på kamsettet, men jeg har også hørt rykter om noen sett som har feil krumming på vippearmer. Men så lenge det nå er god kompressjon på alle sylindrene, både varm og kald, så kan det vel neppe være kamsett som er årsak?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt tips, tror ikke det er forsøkt å stoppe dieseltilførsel dit. Skal absolutt tipse om det.

 

Aner ikke noe om merket på kamsettet, men jeg har også hørt rykter om noen sett som har feil krumming på vippearmer. Men så lenge det nå er god kompressjon på alle sylindrene, både varm og kald, så kan det vel neppe være kamsett som er årsak?

 

Kan vel alltids ha god komp selv om timing er feil. F.eks:

1. Kammene er av dårlig kvalitet, så selv om man timer det riktig med låseverktøy vil det fremdeles ikke være korrekt.

2. Timing er feil utført.

 

Hvis insug blir varmt kan det tyde vel det på at kan være timet feil?

Kan også være at noe blokkerer lufta til den sylinderrekken? Noe så enkelt som at mekanikeren har glem igjen en fille e.l. som er satt i luftrøret for å forhindre møkk der mens jobben med kammene pågikk? Men dette burde vel i såfall føre til svart røyk av eksos?

Er innsug på den siden sjekket for koks?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel alltids ha god komp selv om timing er feil. F.eks:

1. Kammene er av dårlig kvalitet, så selv om man timer det riktig med låseverktøy vil det fremdeles ikke være korrekt.

2. Timing er feil utført.

 

Hvis insug blir varmt kan det tyde vel det på at kan være timet feil?

Kan også være at noe blokkerer lufta til den sylinderrekken? Noe så enkelt som at mekanikeren har glem igjen en fille e.l. som er satt i luftrøret for å forhindre møkk der mens jobben med kammene pågikk? Men dette burde vel i såfall føre til svart røyk av eksos?

Er innsug på den siden sjekket for koks?

 

Litt snodig med varmt innsug, kan det være noe forbrenning som slår tilbake eller oppstår inne i innsuget?

 

Det skal vel litt til at kammer er fysisk feilkontstuert, men man skal ikke se bort i fra det.

 

Ja, glemte å opplyse om det, den ryker en del under rusing tror jeg.

 

Det er ikke gjort noen kontroll i ettertid av innsuget mot sot eller gjenglemt fille.

 

Hvis det var min bil så ville jeg vært fristet til å ta jobben med å plukke den ned og sette sammen. Men litt surt dersom det feks skulle vise seg å være en sensor eller dieselpumpe som feiler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man skruer av dieselrør på den sylinder som lager lyd (kan vel fange opp dette i en flaske hvis man flytter rørert litt så man slipper søl) Så kan man sjekke om den fremdeles blir varm på insuget da.

 

Hvor langt har den gått?

 

Her er en som har sjekket sin 2.5 V6 for koks etter ca 200' km. http://www.audi-sport.net/vb/diesel-forum/54242-replacing-crankcase-breather-2-5-v6-tdi-photos-description.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg lagt til og justert følgende info i første post, kom på det etterhvert:

Det rare er at den varme innsugsmanifolden ble motsatt ved forsøk på å skifte dyser. Det nye settet som ble satt i var til 180 hk og nåleløftsensor ble ikke koblet til pga annet stikk. Foruten at varme/kulde skiftet side så gikk den like haltende.

 

Videre har jeg vært med på et interessant forsøk med en annen tilsvarende motor. Den har gått over 400 og fungerer normalt, men har stått i ro i lange perioder og kjørt lite de siste to måneder. Den startet lett og kikk pent. Begge manifoldene var iskalde lenge, ble såvidt litt lunkne etter lang tid å tomgang og diverse rusing, antar den var i gang nærmere 10 minutter. Manifoldene var da mye kaldere enn problemmotorens varme manifold etter 1 minutt.

Da jeg ruste denne god-motoren til 3000 omdr fungerte den normalt, men ved rusing til 3600 omdr og brå slipp av gass så begynte den å halte stygt på tomgang kunne minne om problemmotoren var litt værre. Men etter noen sekunder på tomgang så gikk det seg til og den gikk atter pent igjen. Vedgjentatt slik brå rusing så gjentok haltingen seg, men ved lik rusing men gradvis avtakende gass så var det ingen tegn til feil gange.

 

Hva kan dette komme av, og er det noe tilsvarende feil på problemmotoren?

 

Hvis man skruer av dieselrør på den sylinder som lager lyd (kan vel fange opp dette i en flaske hvis man flytter rørert litt så man slipper søl) Så kan man sjekke om den fremdeles blir varm på insuget da.

 

Hvor langt har den gått?

 

Her er en som har sjekket sin 2.5 V6 for koks etter ca 200' km. http://www.audi-sport.net/vb/diesel-forum/54242-replacing-crankcase-breather-2-5-v6-tdi-photos-description.html

 

Det skal vel litt til at man ikke har vasket innsuget etter at topplokk har vært av, men kan ikke utelukke nok. Dog vil jeg ikke tro at sot i innsuget skulle ødelegge slik.

 

Aner ikke kmstand men den var ikke spesielt høy.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei kjenner litt til denne motoren, kan bekrefte at innsug ikke er igjen sotet, timing på kammer er trippelsjekket, men ingen garanti på at det ikke er feil på selve kammene, men litt rart da den virker ganske ok ved litt turtall, men ikke mye effekt i motor når man kjører den, km stand er rett i overkant av 200000 km

Synest også det er rart at innsugene blir varme på hver sin side med forskjellige dyser

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også vært borti et annet eksemplar som tennte på noen sylindre men langtfra alle, så den orket ikke å gå selv uten hjelp fra starter. Der ble også den ene innsugsmanifoldne varm. Antar det betyr at diesel sprøytes inn på glødeplugg og antenner, og at det er en åpen innsugsventil som gjør at diesel/luft presses ut i innsug og forbrenner også der.

 

Vil tippe på at dette kan være hengende ventil (pga skjevhet) eller pga sot. Evt helt feil timing eller feilkonstruerte kammer (som jeg ikke ser som særlig sannsynlig).

 

Konklusjonen av hele tråden så langt er at jeg ville demontert toppene helt i fillebiter for å finne en årsak til at ventiler trolig ikke lukker/tetter som de skal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.