Anbefalte innlegg

For en tid tilbake opplevde jeg at jeg plutselig mistet et par-tre av sylindrene under en kjøretur. Nå har motormannen etter hvert begynt å pelle fra hverandre motoren min og foreløpig ser det ikke spesielt lyst ut, synes jeg... : bråk :

 

Fikk oversendt følgende bilder i stad og selv JEG (som ikke har mye greie på hva som foregår under et panser) forstår at dette ikke er riktig :

 

Havari.JPG

 

Havari2.JPG

 

Havari3.JPG

 

Havari4.JPG

 

Havari5.JPG

 

 

Som dere ser av bildene så trenger jeg en ny topp og en ny blokk... : gråter :

 

Er jeg nødt til å kjøpe blokk spesifikt til RS2, eller er denne lik på andre modeller?

 

Hva kan være årsaken til at noe slikt som dette skjer? 15 minutter før dette skjedde var bilen koblet til en bredbåndslambda og alt så OK ut der...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det så virkelig ikke bra ut, det der. Jeg har ingen anelse hva som kan ha forårsaket de ekstra luftekanalene.

 

Er jeg nødt til å kjøpe blokk spesifikt til RS2, eller er denne lik på andre modeller?

 

Både blokk og topp er vel likt på alle 2.2 20VT så vidt jeg har forstått. Du må vel bare bytte over kamakselene.

 

For å prøve å finne ut hvorfor dette har skjedd så kan du poste dette på forumet på http://www.motorgeek.com/ som er et teknisk Audi-forum med mange veldig oppegående personer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er vell ikke den første i klubben med havari på RS2... noe tilsvarende som hendte her ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både blokk og topp er vel likt på alle 2.2 20VT så vidt jeg har forstått. Du må vel bare bytte over kamakselene.

 

Det er gode ting! Da er det plutselig noen flere muligheter... Må få barnet på veien igjen... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det ser ut som varmgang pga at toppen ikke har vært skrudd mtil skikkelig... slike ting skjer over tid... : nei :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilket ladetrykk og A/F forhold hadde du? Gir/hastighet og omr?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

He-he! Dette har vi sett før.. God blanding av høyt ladetrykk og tenningsbank i kombinasjon med høy eksostemp lager sånt. hatt sånn på 20 10v turbotopper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilket ladetrykk og A/F forhold hadde du? Gir/hastighet og omr?

 

Heisann.

 

Jeg kjørte på 2.0 bar da dette skjedde. A/F forholdet vet jeg ingenting om, annet enn at det var i rute en kort stund før. Jeg hadde vel 4. gir og forholdsvis høyt turtall. Begynte å nærme seg 200 km/t, tror jeg... :fy:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med org. turbo/chip er dette alt for høyt...Hva slags chip/turbo?

Ved trimming bør A/F forholdet ligge på under 12:1, for å være på den sikre siden...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører du med org. Motronic eller kjører du med hiddensprut ?? Uansett så er det nok som Tobben sier,tenningsbank/høy eksostemp som gjorde at toppen/blokka di fikk noen nye "kanaler"...........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med org. turbo/chip er dette alt for høyt...Hva slags chip/turbo?

Ved trimming bør A/F forholdet ligge på under 12:1, for å være på den sikre siden...

 

Hverken turbo eller chip er original... Hva slags chip som står i den er jeg faktisk usikker på, men den er i hvert fall oppgradert. Turboen er av merke Turbonetics (type stor :) )

 

A/F-forholdet vet jeg ikke hvordan har ligget, men får holde et øye med det når den kommer på veien igjen. Kjører ikke med noe hiddensprut nå, men vurderer å få inn et eller annet i den retningen nå...

 

Igjen - takk for innspill og hjelp! : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det ser ut som varmgang pga at toppen ikke har vært skrudd mtil skikkelig... slike ting skjer over tid... : nei :

ja vi så vel en slik en for ikke alt for lenge siden vel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet du hvem som har bygd motoren da???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med org. turbo/chip er dette alt for høyt...Hva slags chip/turbo?

Ved trimming bør A/F forholdet ligge på under 12:1, for å være på den sikre siden...

 

 

Ok???

Jeg har hørt 14:1 men.. Det har jeg og den ligger stabilt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2.0bar på stor turbonetics turbo så ville jeg vært lykkelig for at rådene fortsatt står rett opp å ned. (antar det er orginalråder ? )

 

Det som har skjedd er nok strekte topplokksbolter, eller som Erik Dahl sier, i værste fall bare ikke skrudd til ordentlig.

Kan også skyldes at det var dratt til for mye, slik at man har strekt boltene ved montering, noe som gjør at dem svekkes betraktelig.

 

Mvh Morten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, 14,7:1 er det mest optimale forholdet når det gjelder drivstoff økonomi..

Ved overladete motorer er 12,7:1 det magreste man bør kjøre...

Tror nok du har hatt alt formagert blanding og jæ... høy eksos temp...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, 14,7:1 er det mest optimale forholdet når det gjelder drivstoff økonomi..

Ved overladete motorer er 12,7:1 det magreste man bør kjøre...

Tror nok du har hatt alt formagert blanding og jæ... høy eksos temp...

 

digresjon først:

Faktisk kan man kjøre enda litt magrere enn 14.7 for drivstofføkonomi da, men da er ikke akkurat eksosen miljøvennlig.

 

Trenger ikke å gå for magert/være justert feil for å få til det der med toppen forøvrig.

Dersom man strekker boltene vil det komme til friskluft i overgangen mellom sylindrene, noe som vil føre til en enorm punktvarme som 'skjærebrenner' hullet i toppen mellom sylindrene.

Men, at det har vært hørbar tenningsbank når dette skjedde tviler jeg ikke på.

 

Morten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men, at det har vært hørbar tenningsbank når dette skjedde tviler jeg ikke på.

 

Hvis så var tilfelle - hva kan man gjøre for å bli kvitt tenningsbank da? Mulig at dette er et dumt spørsmål, men jeg har ikke mye greie på det tekniske sånn sett... :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lavere turbotrykk feks. :) Eller feitere blanding.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenningsbanken har nok vært tilstede som følger av at sylindertrykket har løftet toppen så det har kommet flammefront 'over kanten' og inn i nabosylinderen som tar inn frisk blanding. Da blir det for varmt og banker...

 

Men, på en motor hvor toppen sitter der den skal er det lavere turbotrykk, riktig blanding og ikke for høy tenning som gjelder ja. Helt korrekt.

 

var bunndelen orginal ?

hvem som har trimmet motoren/levert software ?

 

Mvh Morten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.