svak bremseeffekt bak audi 90 typ89 20v quattro

Anbefalte innlegg

hei! har hatt 90'n på bremsetesteren på jobb og teste bremsene.

foran var alt helt fint og alt funket

men bak var det rett og slett ikke nok bremseffekt til at den ville låse bakhjulene!

satt med pedalen trøkkt ned i gulvet men nekta og låse dem bak, håndbrekket funker fint og låser hjulene uten problem.

luftet 5-6 liter bremse veske tilsammen på alle hjulene. pedalen ble litt bedre men ville fortsatt ikke låse.

kaliprene bak er nye. masse klosser og skivene er fine.

 

hva som kan være feilen?

hovudbremsesylinderen som bremseveskeholderen står på?

eller "bomben" som ikke er helt go?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper du har en lastventil som gjør at det knapt blir bremseeffekt. Disse blir ofte dårlige. Har du ABS kan du koble den bort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har abs

ja

 

hvordan gjør man det og hvor ligger evt. lasteventilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må lage deg noen rørstumper for å "by-pass" den. Ser slik ut og sitter med en fjær mot bakaksel:

Vare_03776_1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Quattro har vel ikke lastventil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

C4 med quattro har det hvertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

c4 er ikke 90q :P

 

90q har ikke lastventil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ikke det altså?

daa må det være noe annet som ødelegger dåå..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har B3 quattro den samme snodige bremseregulatoren som B2 quattro? Denne gjør nemlig samme jobben som den lasteavhengige regulatoren på forhjulsdrevne modeller. Den ser ut som på bildet nedenfor, og sitter montert like under hovebremsesylinderen på min egen B2 quattro.

 

W01331602538BEN.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vet ikke, det får noen andre svare på : p'

 

ta en sjanse på at det er "bomben" og bare få tak i en ny og skifte i vei og håpe på det beste??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bomba gjør vel ikke forskjell på foran og bak?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

godt mulig den ikke gjør det, holder vel bare på trykket den, er jo ikke mange delene som kan forårsake dette? : p

tidligere i alle fall Når jeg startet bilen lyste ofte dette symbolet ( ! ) (varsellampen for bremsene) opp og slukket etter kort tid, kom gjerne på når jeg trykket pedalen helt i bunn,

som jeg leste ute på internett " If the brake light stays on for several seconds after starting the car, suspect the bomb."

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men har du i det hele tatt "bombe" på din bil da? Trodde det stort sett bare var turbo-biler som hadde dette systemet jeg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

20v har bombe og. 10v har vakuum.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har noe tips til hvor jeg kan begynne og leite etter feil? : p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig som Kim Andrè sier her. 20v har samme oppsett som S2 når det gjelder bremser. Dette er ikke bare gode nyheter for trådstarter, ettersom det sitter en ventilblokk rett under mastersylinderen som fordeler trykket fremme og bak. Denne er ikke justerbar.

Husk at håndbrekket må være av når du lufter bremsene bak (selv om du nok har hatt det av :) )

 

Som en nice-to-know sak så ble det gjort endringer fra ca 93' på S2, de bilene som er utstyrt med ABY motor har mer bremseeffekt bak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

denne ventilblokken er den utskiftbar alene eller er det noe som er med mastersylinderen?

 

håndbrekke var av ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I delekatalogen står den oppført som egen del. Dvs den har eget delenr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den lufte nippelen der, er den god for noe eller bare til pynt?

 

enste bilde jeg fant i ETKA av den : P

bremsekraftfordeler.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så var det og få tak i noe sånt da å prøve! er vel ikke verdens letteste og få tak i tenker jeg? : )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den "ventilblokken" dere sikter til her, det er den bremsekraftregulatoren jeg nevnte på forrige side! Den erstatter den lasteavhegige ventile på bakakselen, som er typsik for forhjulsdrevne biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

var utgått hos møller i 2009, så var noen år for sein desverre! :(

 

noen som har en i baklommen som dem ikke trenger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.