#1 Skrevet November 14, 2012 Jeg har invistert i defa warmup pakke til min Audi A5. Samtidig har den også 5kw Webasto. Der har jeg 4 amp batterilader inkludert. Saken er at i borettslaget vårt har vi bare tilgjengelig strøm fra 0400 til 1200, mao veldig begrenset med lading på hverdagene før reise på arbe. Vil en 10 amp batterilader være en bedre løsning for meg her? Vil en 10 amp lader sørge for kjappere ladet batteri på de 2/3 timene jeg har tilgjengelig med strøm vs en 4 amp? Mvh Kenneth 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 14, 2012 Dette er vel primært en vedlikeholdslader? Det vil holde greit med 4A etter min mening. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 14, 2012 Bjørn: Ja, det blir vel kanskje mer som en vedlikeholdslader, men jeg ser også det at etter jeg har kjørt webasto i 30 min (før jeg reiser) samt laderen har hatt strøm i 2 timer at volten på batteriet ligger mellom 12,2 - 12,4. Er litt bekymret når kulda virkelig slår inn etter hvert, om jeg vil få problemer med å starte bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 14, 2012 Tommelfingerregelen for webastobruk er at kjøreturen etterpå skal være like lang som tiden du har kjørt webastoen (f.eks 30 min). Da får dynamoen noenlunde ladet opp batteriet. Er all kjøring mye kortere enn dette (småkjøring), og heller ingen lange turer i løpet av uka så er en slik lader ganske nyttig/viktig. Jeg vil tro at en 4A lader (som da vil dytte på 8-12Ah hver natt) stort sett vil være tilstrekkelig. Når målte du 12,2-12,4V? Disse bilene trekker en del strøm bare du låser opp døra (div eletronikk som aktiveres får jeg inntrykk av) som vil gi en del spenningsfall. Når tenningen er på så trekker de veldig mye strøm, min B8 (samme plattform som A5) trekker ofte 20-30A fra batteriet når tenningen er på (en kan se dette gjennom diagnose i VCDS). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 15, 2012 10A er en relativt stor billader og selv om den sikkert ikke lader maks hver natt, høres dette for stort ut til vedlikeholdslading. Batterier trives best når de lades med lav strøm over lengre tid enn ved høy strømstyrke over kort tid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 16, 2012 Skjønner. Takker for gode svar Er bytte batteriet til et større et en løsning? eller bare la det som det er? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 16, 2012 Biler med org tilleggsvarmer pleier å ha større batteri fra fabrikk. I min B8 med varmer så er 105Ah batteri. I min gamle B6 som også hadde fabrikkmontert varmer så var det 95Ah. Broderns gamle B6 uten varmer hadde 70-75Ah. Er varmeren din ettermontert så kan det være noe å vurdere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 6, 2012 Bilen min har en 110 ah batteri originalt (webasto ettermontert). Vil det bety at jeg bør vurdere større batteri? I det sidte har det vært litt små kjølig og da har jeg sett at batteriet har falt godt på 11 volt tallet. Hvor mye er det bilen trenger for å starte? (Varierer vel også litt fra bil til bil og utstyrsnivå) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 6, 2012 Nei,jeg synes ikke det, 110Ah er ganske stort. Spenning ned på 11 tallet, med eller uten belastning? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...