#1 Skrevet November 15, 2012 Har ein Touran 04 mod. 2.0 TDI. Problemet er at den kutta motor ved pådrag eller belastning. Er for høyt turbo trykk. Nokon som har nokon tips om kvasom er gale eller kva eg må sjekka... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 15, 2012 Staget på vtn mekanismen på turboen som går treigt. Du kan prøve å smøre det, men stort sett må turboen ut og renses innvendig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 15, 2012 Har hatt vakuum på klokka på turbo. Staget gikk,men måtte hjelpe det tilbake siste 5-10 mm. Kan det vere at det ikkje er nok vakuum til å bevege staget? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 21, 2013 (endret) Jeg har en 2004 A6 2,5TDI som også lader litt vel mye. (I følge Møller og Vag-Com) Møller mente vakumklokka ikke returnerte helt, og de anbefalte derfor å skifte hele turboen... Pris: 17 000,- Jeg fant kun klokke på "sånn Internett" til 400,- og har nå skiftet denne men det hjalp veldig lite. Jeg ser også at den hendelen som vakumklokka drar i ikke returnerer når det ikke er vakum på klokka lenger. Jeg kan presse den ned, men så fort klokka har dratt den opp går den ikke ned igjen uten hjelp. Etter en kveld med lesing her på forumet antar jeg dette betyr at leamikken inni turboen har kokset igjen. Hva gjør jeg nå? Er beste alternativ å kaste penger etter Møller, eller kan dette løses billigere? Er det mulig å overhale disse turboene, gjerne i Trondheim? Jeg skjønner at å kjøpe brukt-/bytteturbo kan være et sjansespill. Jeg finner opptil flere tråder med lignende problem, men jeg har ikke funnet ut hvordan jeg løser dette uten å bruke en månedslønn. Jeg har som sagt byttet vakumklokke selv, men to muttre og en låseskive er omtrent så avansert som jeg bør gi meg i kast med. Mine antagelser over bør også tolkes ut fra dette.. Jeg kan spore opp motorkode og ev logge litt ladetrykk senere i dag om det hjelper. Takk for alle forslag! Hva endte du opp med å gjøre, Knut? -ØYØY- EDIT: Motorkoden er BAU. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 23, 2013 Hei. Eg har ikkje gjort noko med da enda. Bilen fungerer så lenge eg ikkje belaster den.... Har ikkje satt meg inn i hvordan vakumstyringa er. Skal forske litt meir på det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 23, 2013 Det kan hjelpe å bruke en omgang med turborens. Brukte "Revive" på en 2005 mod 140TDI for et par måneder siden, og har ikke hatt overboost siden. Du kan lese mer om det her: http://www.spdiagnostics.com/index.php/products/workshop/revive-turbo-cleaner Kjøpes bl.a på E-bay for ca 500 kr 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 11, 2013 Har opplevd det samme med min touran 2.0 tdi dsg 2006. Kjørte inn til Møller som mente jeg måtte bytte turboen, pris ca 20000. Turboen var dog ikke problemet, mener de nevnte dette med for høyt ladetrykk og snakket om et "spjeld" som gikk tregt. Mulig det er staget som nevnes her oppe, er ingen motorguru desverre. For en "second opinion" kjørte jeg til det lokale ikke-merkeverkstedet jeg bruker, og la frem samme problem. De var ikke enige i Møller sin diagnose. Etter kontroll av systemet/vacumklokke mente de problemet ligger på føler for boost. Denne føleren koster visst ca en tusenlapp fikk jeg vite. Har ikke forsøkt byttet denne ennå da bilen går bra. Har gått i nødprogrem et par ganger etterpå. Har registrert at dette har skjedd når motoren har vært kald og jeg har gitt mye gass. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 12, 2013 Skal vere mulig å rense og smøre opp VNT staget. Men turbo må ut desverre.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...