Litt snodig kjøleproblem på A6 1.8T APU motor?

Anbefalte innlegg

Gjelder en 2000 A6 1.8T med APU motor, som jeg syntes har et litt snodig problem.

 

Når bilen er kald/stått en stund så er det bare og starte og kjøre, blir varmt i bilen som normalt, oppnår normal driftstemp, og kan kjøre i 15-20min så begynner det å bli kaldt i bilen, altså mister sirkulasjonen, radiator blir kald osv..

 

Den lekker også kjøleveske, hvor har jeg ikke fått sett så mye etter enda men..

Vannpumpa tenker jo jeg på, men hvorfor er det da slik at en kan kjøre 15-20min, altså at motor har vært driftsvarm i 10min kansje, så mister en sirkulasjonen?

 

Alle reimer er inntakte og skiftet for ikke så lenge siden.

 

Takker for innspill :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva skjer med den indikerte temperaturen når dette skjer? Står viseren rett opp og viser 90 grader?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja den gjør det.

 

Syntes det er litt snodig at det er sirkulasjon i starten av kjøreturen men avtar etterhvert?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke sirkulasjon, så bir motoren varm. Kansje reguleringen av kupevarmen ikke er helt på topp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selve motoren blir også varm etter en tids kjøring, den ligger altså på 90 grader en god stund, før varmen forsvinner, radiator blir kald osv, altså ingen sirkulasjon.

 

Hvor skjer dette etter en stund, det er jo sirkulasjon til og starte med, men avtar etterhvert..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selve rotoren på vannpumpen kan ha løsnet fra akslingen. Denne henger tydeligvis med en stund, for så å stoppe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får prøve og skifte vannpumpe og termostat da..

Er det grei skruing og skifte komplett vannpumpe mens motoren står i bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, men det går! Litt enklere når fronten er trekt fram.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

når det begynner å bli sirkulasjon så tyder det på topp pakning kanskje som er gåen? om det er i røra inne i bilen så går det luft i apperatet?

er typisk problem på vw og audi når dem begynner å gå langt? så er det ofte pakniga begyner å bli dårlig og da, begyner det å bli lyder når du svinger og når du kjører? går over etter ei litta stund. etter vert som tida går og meir den blir sliten. så blir det bare verre og ikkje menesklig og høre på????: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang det å bytte vannpumpa på en APU så er det ikke så veldig lett selv med fronten i servicestilling. Gjorde nettopp dette på min APU og det er noen bolter som er litt vanskelig å komme til. Vannpumpa ligger utenpå blokka og under dynamoen. Må i tillegg vippe opp den delen som ligger over pumpa under dynamoen. Litt vanskelig å forklare men du ser det fort når du studerer grundig.

 

Men det første jeg ville gjort er å bytte termostat da denne ligger veldig lett til. For å unngå å måtte drenere hele systemet er det bare å klemme over røret fra radiator og det som går nedover langs blokka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drar opp denne igjen..

 

Bilen har stått en stund så har ikke blitt gjort noe med dette..

Men jeg begynner og mistenke topp pakningen som har kvelda?

Samme skjedde i dag, etter en stund kjøring avtok sirkulasjonen i kjølesystemet, og mistet også da varmen i bilen såklart..

 

Etter jeg gikk og skulle flytte bilen 20-30min etter kjøring så er ekspasjonstanken fri for kjøleveske, kan ikke se at det ligger noe kjølevann under bilen heller..

Jeg syntes jeg kan se noe veske rundt toppen mot blokken.

 

Men det rare er jo at alt fungerer helt fint inntil en 20-30min kjøring, da forsvinner sirkulasjonen og etterhvert en del veske også.

Skulle det heller ikke vært dårlig sirkulasjon hele tiden dersom topp pakninga er gåen, eller er dette både og?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis vannpumpe skovelen løsner, koker motoren så det er ikke problemet ditt. Jeg hadde dette på min 2000 1,8TQ APU. Satte inn bilen på verksted og betalte 4.000,- for ny pumpe. Måtte av med fronten, eller i service stilling. Er ikke riktig sikker på dette.

 

Symptomene mine var at når bilen ble varm (ca90°), gikk tempen raskt opp og motoren begynte å koke.

 

1. Er det trykk i systemet når den er varm?

2. Ryker det hvitt av eksosen, lukter kjøleveske?

 

Hvis termostaten låser seg i åpen posisjon når det er kaldt ute, kan du jo miste varmen i bilen, men at kjøleveska forsvinner....:/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har du sett om du har vann i oljen på motoren?

og holder motoren seg på 90 grader selv etter radiator og varmeregister blir kaldt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke fått noe vann i oljen på motoren såvit jeg kan se.

 

Motoren holder 90 grader etter at varmeregister er blitt kaldt ja, men har ikke hatt motoren i gang så veldig lenge etter at sirkulasjonen har stoppet.

 

Har ikke hendt at den har kokt.

Og når motoren da stoppes så forsvinner en del kjøleveske, ekspasjonstanken blir tom og velsådet..

Hvor all den veska blir av, klarer jeg ikke og spore.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel se ut som toppakningen/toppen er defekt.

Ser at det er noe kjølevann rundt toppen mot blokk rundt motoren, så vil nesten tro dette er feilen..

 

Men hvorfor skal problemet oppstå først når motor har vært kjørt i 20-30min, altså blitt skikkelig gjennomvarm, og ikke før?

 

Det forsvinner jo en del væske når motoren har vært kjørt i 20-30 min, hvor alt dette blir av vet jeg ikke, ikke noe i oljen i allefall, og det er ikke mye væske under bilen heller, noe men ikke mye..

Dette kommer uansett 99% sikkert fra rundt toppen kan det se ut som.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når den bruker så mye vann så burde det vært synlig i eksosen også. Men er det brunt belegg under oljepåfyllingslokket? Kan også være noe tetninger på turbo da denne har vannkjøling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ryker kansje noe hvitt, men ikke noe spesielt mye akkurat..

Nå er det ganske kaldt i været ute også da, så blir ofte litt småhvit røyk siden bilen ikke har katalysator heller.

 

Når det slutter og sirkulere i kjølesystemet og det blir kaldt i bilen, så kan jeg ikke se at det forsvinner noe spesielt med væske, væsken forsvinner førstav etter at motoren er stoppet og har stått litt..

Da forsvinner kjøleveska førstav..

 

Ikke noe spesielt når motor kjøres varm osv..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.