#1 Skrevet Mai 4, 2005 Hei. Tenkte jeg skulle dele en liten erfaring jeg har hatt med kjøleveske som kan være til nytte for andre her. Here goes: Jeg kjører en 1993 Golf 3 TDK. Denne bilen SKAL ha G11 (rød) Kjøleveske/frostveske på Kjølevannstanken. Det som i mitt tilfelle har skjedd er at "noen" har helt på "vanlig" blå kjøleveske på bilen. Dette har etter noen uker resultert i en intresant og kraftig reaksjon. Den røde og blå kjølevesken blander seg og lager en sort seig guffe. Denne minner om olje, men man skjønner fort at dette ikke er olje om man kjenner og lukter på den. Grunnen til at jeg oppdaget dette var at jeg i helgen var i Flekkefjord. Og på veien opp til utsikten i Kvinesdal gikk det relativt fort opp bakken. Når jeg kom til toppen kokte motoren og jeg hadde 110-115 grader. Til vanlig ligger den på 70 noe som er lavt, men sånn er nå det. Jeg lusket meg til Kristiansand, og i går brukte jeg og Keko 5 timer på å rense motoren og kjølevannsystemet. Det ser ut til at jeg er kvitt det meste av grums i motoren nå, men jeg ser meg nødt til å bytte vann igjen til helga for å være sikker. Uansett; IKKE BLAND KJØLEVESKER!!! *Dette var en liten erfaring fra meg som kansje kan komme til hjelp for noen andre* 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 4, 2005 Stemmer. Blå og grønn kan blandes da begge disse er av etylenglykol. Den røde kan ikke blandes med noen og er silikatfri (longlife). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 4, 2005 Det har kommet en kjølevæske som heter g12pluss.den erstattet den gamle g12.Den kan blandes med blå.Selges på vag forhandlere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 4, 2005 eh uhm... er det ikke G11 som skal være BLÅ? og G12 RØD? For da har jeg kjørt på feil kjøleveske i over ett år... *grøss* 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 4, 2005 eh uhm... er det ikke G11 som skal være BLÅ? og G12 RØD? For da har jeg kjørt på feil kjøleveske i over ett år... *grøss* stemmer det blå er G11 og rød er G12 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 4, 2005 Hei.Tenkte jeg skulle dele en liten erfaring jeg har hatt med kjøleveske som kan være til nytte for andre her. Here goes: Jeg kjører en 1993 Golf 3 TDK. Denne bilen SKAL ha G11 (rød) Kjøleveske/frostveske på Kjølevannstanken. Det som i mitt tilfelle har skjedd er at "noen" har helt på "vanlig" blå kjøleveske på bilen. Dette har etter noen uker resultert i en intresant og kraftig reaksjon. Den røde og blå kjølevesken blander seg og lager en sort seig guffe. Denne minner om olje, men man skjønner fort at dette ikke er olje om man kjenner og lukter på den. Grunnen til at jeg oppdaget dette var at jeg i helgen var i Flekkefjord. Og på veien opp til utsikten i Kvinesdal gikk det relativt fort opp bakken. Når jeg kom til toppen kokte motoren og jeg hadde 110-115 grader. Til vanlig ligger den på 70 noe som er lavt, men sånn er nå det. Jeg lusket meg til Kristiansand, og i går brukte jeg og Keko 5 timer på å rense motoren og kjølevannsystemet. Det ser ut til at jeg er kvitt det meste av grums i motoren nå, men jeg ser meg nødt til å bytte vann igjen til helga for å være sikker. Uansett; IKKE BLAND KJØLEVESKER!!! *Dette var en liten erfaring fra meg som kansje kan komme til hjelp for noen andre* ser du skriver at du skal ha g11 kjølvæske og denne er blå ikke rød da jeg jobbet som vag mekanikker kan jeg ikke huske og sett rød kjølvæske på golf mk3 før årsmodell 97/98 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 4, 2005 Da har jeg redda skinnet mitt allikevel 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...