a6/allroad fra automat til manuell, generelle tips, girkasse, diff etc

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en allroad 2,7 biturbo i april som bil nr 2, og den har vært i daglig bruk siden da. Kan ikke si annet enn at jeg er veldig fornøyd med bilen.. Det jeg imidlertid var klar over da jeg handlet bilen var, at tiptronic'en ikke er helt frisk og at noe må gjøres med denne før eller siden.

Dette gjør at jeg ikke helt klarer å legge fra meg tanken om å bygge denne om til manuell. Dette krever selvsagt endel mer enn et rent bytte, men tenker at nå har jeg muligheten, siden noe må gjøres med girkassen likevel.

 

Nå er jeg klar over at dette slagskipet aldri vil erstatte min gamle I5 turbo, men muligheten til å oppgradere motor vil være tilstede med manuell kasse.

Spørsmålet er da om noen her på forumet har bygd om en A6 eller allroad 4B som har noen tips å komme med?

Finne en komplett krasjet allroad med manuell og flytte alt over ville vært det enkleste, men disse er vanskelig å finne.

Hvilke andre alternativ har jeg ang girkasse og diff som spiller ilag, og som kan brukes? Vil girkasse fra s4 b5 eller rs4 bolte rett på? Event fra s4/s6 c4?

Drivakslingene er spesifikke for allroad, men kan gir overføring, pedalstell, master/slave hentes fra en standard A6?

 

Ble endel spørsmål, men håper noen er villig til å lufte tankene sine :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Søk litt rundt på det store vide internettet etter en kopi av VAGs "familiealbum" så kan du begynnemed å kartlegge hva som er forskjellig av deler, og dermed hvor omfattende en slik ombygging vil være. Hvis jeg husker riktig, så kan manuell girkasse til Allroad leveres med lavgir også. Denne girkassen er nok ikke den vanligste på bruktmarkedet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for en informativ link :) Må nok belage meg på å lete litt for å finne ut hva som kan brukes på tvers av de forskjellige modellene. Ja allroad ble levert med en manuell kasse som hadde lavserie, og disse er ikke lett å oppdrive. Men ettersom jeg har lest så er vel ikke den originale allroad kassen helt optimal med tanke på videre bygging, grunnet lav utveksling. Hadde håpet å kunne bruke en girkasse og bakdiff fra en a6 2,7 eller en S4 b5, hvor jeg bytter ut flensene på girkassen, slik at jeg kan bruke de originale drivakslingene fra en manuell allroad.

 

Selve byttet tror jeg skal gå rimelig greit sett bort i fra at alt arbeidet, selve utfordringen er vel gjerne det elektriske. Ser på amerikanske forum at enkelte mener at styrenheten også må byttes til en fra en manuell bil grunnet esp, uten at det bekreftes.

Er det noen som har formening om det elektriske? Dere som event har bygd om på en c4, hvor er det man støter på problemer?

Er vel gjerne der det skorter mest på kunnskapen her i gården :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kassene fra allroad har lavere utveksling i diffen. Så vist du bruker en "vanlig" 01E-kasse så må du nokk bytte bakdiffen også, eventuelt flytte framdiffen fra allroad-kassen over i "ny-kassen" (om det er likt på automat/manuel)

Husk på å skjekke om du må bytte mellomaksel/stikkaksler også.

 

Skyt meg gjerne om jeg er helt på villspor :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er helt klart, utvekslingen på bakdiffen stemmer ikke med ulike "standard" 01e. Som jeg skriver lenger opp så håper jeg på å hente disse fra en standard a6 eller s4. Mellomakslingen må byttes da disse er forskjellige. Samme gjelder drivakslingene framme, samt flensene på girkassen dersom eks. en fra a6 benyttes.. litt usikker på hvordan det er bak. Hvordan tilgangen er på disse løst vet jeg ikke, må event sjekke med møller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må trolig bytte så mange deler at en donorbil er det mest fornuftige. Det er ofte noen for salg i nabolandet. Er du heldig kan du finne dem ned i 30k. Her er en til ca 50k: http://www.blocket.se/varmland/Audi_A6_Allroad_V6_2_7_Biturbo_43547014.htm?ca=20&w=3

 

Kjøper du en dyrere kan du nok få igjen mere på delesalg. Kjøper du en pen svart, så kan jeg være interressert i karosserideler.

 

Jeg leste endel om slik konvertering, og kom til at det var så mye jobb at jeg heller kjøpte en allroad med manuell kasse. Men de har jeg bare sett for salg i norge 2 ganger. Min og en annen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det jeg er redd for, at prislappen kan ende tett opp mot prisen på en donorbil fra sverige. Har fulgt med endel på blocket, men de billigste er som regel diesel med automat. Men jeg tror dette kan gjøres rimeligere, avhengig av hva som passer fra en standard a6. Disse ser jeg stadig vekk går veldig billig. Gikk en 2,7tq for 15K for en vel mnd siden, men denne gikk fort. Vi kan jo alltids spleise på en svart allroad fra sverige :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.