#1 Skrevet November 19, 2012 (endret) Hei.. Jeg eier en bil om dagen som oppfører seg rimelig rart:S Bilen er forøvrig en en 1994 modell Golf Variant med 1Z motor uten startsperre og manuell girkasse.. Det hele begynte med at instrumentbrettet viser bilens totale km stand (20490km) og så fort man vridde på tenningen, forsvant dette og kun dasjbordlyset tente (ingen lamper for lavt oljetrykk lading etc). etter mye om og menn byttet jeg instrumentbrett da jeg fikk høre det var en feil som gikk igjen.. satte inn et et instrument som har eksakt samme delenr som det gamle har.. dette hjalp ikke feilen... og etter mye om og menn (les 3 timer +++ hos møller) fant jeg noen tegninger over el nettet i bilen, og fant omsider ut at instrumentbrettet er jordet via hovedkontakten på motoren og i motoren nede ved motorfestet forran.. da vi leste på på disse sjemaene, så slo det med at jeg burde lete der da vi fulgte tegningene.. jeg hadde nemmelig startvensker etter at motoren ble overhalt.. det klikket i magnetventilen på diesel pumpa, men den fikk bare 4 volt. + fra batteri til ventilen så startet den det var slik jeg kom på og sjekke jordingen før kontakten.. da våknet turtelleren og dieselmåleren, samt at km telleren ble visende da bilen gikk og service intervallet våknet og.. det som er problemet nå, er at da jeg kjører og bikker 2000omdr, så begynner varsellampen for lite oljetrykk og lyse.. (og ikke for og nevne den IRRITERENDE pipingen) dette trykket er selfølgelig sjekket med måler, og jeg har ca 5-6 bar på tomgang på kald motor målt på oljefilterbraketten, og ca 3bar på toppen også målt på kald motor.. så oljetrykket er bra, og stabilt.. (dette "detter" til ca 1,5 bar på toppen ved varm motor og ca 2-3 på oljefilterbraketten ved varm motor). jeg har byttet begge sensorene så de er nye.. (grå og blå) har også prøvd og bytte ledningsnettet fra hovedkontakten på motoren, Elektriske delen på girkassa til km/t telleren, og en vantemp sensor/ G62 og det er ingen forandring på feilen(e).. da jeg byttet el nettet måtte jeg flytte sensoren (blå) som satt i toppen ned på oljefilterbraketten grunnet el nettet.. jeg får feilkode på Rosstech vcds'en: 00552 Engine Coolant Temp Sensor (G62) 30-00 - Open or short to Plus dette er litt fortalt om problemet.. skal sjekke sikkringene i morgen hvis jeg rekker dette.. (får se om jeg orker, da problemet begynner og gå meg på nervene :@ ) så spørsmålet er om noen har noen ide på videre feilsøking og hvor jeg evt burde leite?? jeg begynner og bli rimelig blank nå og er ute etter tips og allerhelst en løsning alle tips setters stort pris på da jeg "står bom fast" håper noen kan hjelpe med dette evt har hatt samme problem og kan fortelle hva som er galt MVH Jan Ivar B-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 22, 2012 Har sjekket sikringer i dasj og ikke funnet noen defekte:/ noen som har en ide?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 22, 2012 Har sjekket sikringer i dasj og ikke funnet noen defekte:/ noen som har en ide?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 6, 2012 Noen som har vert borti noe liknende? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 8, 2012 Nei har ikke vært borti noe likt, men høres ut som en heftig jorfeil en plass 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 8, 2013 Problemet er nå løst! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 8, 2013 Snilt om du forteller løsningen også for de som senere måtte oppleve samme problem da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 10, 2013 Mitt problem var i førsteomgang jording til instrument.. da jeg fikk jordet det, begynte turteller og drivstoffmåler og virke.. Problemet med de resterende feilene( km/t viser, oljelampa og kjølevæsketempraturmåler) var rett og slett motorens hovedkopling/vridkopling.. løsningen ble og klippe og lodde en og en ledning og dra en krympestrømpe over.. men det anbefales og ta ut motorens ledningsnett før man lodder ledningene.. så du slipper og lodde 2 ledninger (feks til gløderailen) på hver sin side av oljeåndingsrøret.. kjedelig om man ska ha ut motoren.. Jeg loddet slik at jeg kan ta ledningene av sensorene hvis motor ska ut igjen. Men i prosessen på og feilsøke på dette har jeg et nytt instrument i bilen, har da et spørsmål: HVA SYNES FOLK OM OG STILLE DET HELT TILBAKE TIL 0KM???? INSTRUMENTET VISER 20550KM.. BILENS ORGINALE KM STAND HAR JEG BILDE AV.. SKAL OGSÅ NEVNES AT BILEN ER PUSSET HELT NED, RUSTSVEISET OG EPOXYGRUNNET FØR DEN BLE LAKKERT OPP IGJEN , OG MOTOR HAR VÆRT HELT I BITER.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 10, 2013 Jeg synes km-stand skal følge reg.nr om en kan si det slik. Jeg synes alt blir litt mer troverdig på det viset, men ser jo at det absolutt ikke trenger å henge sammen. Har man imidlertid en totalrestaurering, eller totalombygging. kam jeg være tilbøyelig til å se en nullstilling som naturlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 10, 2013 Er totalrestaurering, det eneste jeg ikke har åpnet er girkassa.. ellers har alt vært iffra hverandre, masse jobb:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...