Versjoner av tiptronic girkasse

Anbefalte innlegg

Jeg har sett at det er to versjoner av tiptronic kassen som er brukt på bl.a. allroad. Den ene har standardutformingen med manuelle 4-2 gir fra D og nedover, og så manuell velgingen til høyre. Den andre varianten har en S hvor jeg selv har 4-2, men ellers lik. Jeg antar at dette er en sport modus?

 

Slik jeg forstår det er det to modus på standardkassen, hvor styringsenheten bestemmer vanlig og sport avhengig av gasspådrag osv. Det skal videre kunne gå å slå av vanligmodusen og kun bruke sport ved å endre instillinger i vagcom.

 

Men er det noen som vet om det er nettopp dette S posisjonen gjør på denne varianten av girkasser, og om det ellers er noen fysiske foskjeller mellom de to kassene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på.. !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen som våger seg frempå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet i allefall at noen bygger om til P-R-N-D-S på A8/S8 da det kun var sen 2001 og 2002 som hadde dette fra fabrikk..

 

Spakestell og ecu samt koding trengs.

 

Kunne gjerne tenke meg dette selv, men omkoding av kassen til 00011 gjorde susen for min del.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunne tenkt meg dette jeg og, noen som har en diy? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er 00011 koding da?:confused:

 

Si det... S8'n var kodet til 00001 fra fabrikk og for min del så var den håpløs i bruk. Nå girer opp tidligere ved lavere hastigheter og man kan kjøre den.nesten ned til 1000rpm på 4.3.2 gir før den tvinger den ned et gir.

 

Prøvde flere koder men det var kun 00011 den godtok.

 

Bilet med "S" kan vel også gire med knappene på rattet når den også står i D. kode 00132 skulle gi dette uten hell hos meg i allefall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Føler allroaden min og ligger litt høyt på turtall før den girer! Kan det hjelpe å kode om får å forrandre dette og?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Absolutt. Hvis du har VCDS/VagCom så tar det 5 sek:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skal jeg gjøre dette i morgen! :D Er det inne på adaption en gjør dette? Hvilken kanal?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet i allefall at noen bygger om til P-R-N-D-S på A8/S8 da det kun var sen 2001 og 2002 som hadde dette fra fabrikk..

 

Spakestell og ecu samt koding trengs.

 

Kunne gjerne tenke meg dette selv, men omkoding av kassen til 00011 gjorde susen for min del.

 

Så selve automatkassen er lik? Ser at prisen på brukte sjaltere ikke er så avskrekkende, men spørs hva ECU en går for.. Men når ECU byttes bør vel denne resettes sammen med oljeskift på kassen pga "slitasje- og oljekvalitettilpasningen" i ECU?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så selve automatkassen er lik? Ser at prisen på brukte sjaltere ikke er så avskrekkende, men spørs hva ECU en går for.. Men når ECU byttes bør vel denne resettes sammen med oljeskift på kassen pga "slitasje- og oljekvalitettilpasningen" i ECU?

 

De ECU'ene vokser nok ikke på trær er jeg redd..

 

Tviler nesten på at ECU'n til kassen vet noe som helst om tilstanden på oljen.. for da ville vel Audi hatt oljeskift på kassen i serviceplanen sin? Er jo en vodsom mengde folk som får beskjed i inn og utland at disse kassen ikke trenger oljeskift mens ZF sier maks 60 000km... Snålt. Uansett så er det ikke til å gjemme under en sofa at disse kassene er tragisk dårlig mtp slitasje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da får vi se hva som dukker opp på ymse, en og annen bilen blir jo til spiker...

 

Hva ECU angår, så har vel det med oljen blitt diskutert opp i mente. Det jeg fikk fortalt med Møller var at det er en form for kompensasjon i kassene som går på viskositeten på oljen. Dem frarådet å skifte olje da dette kunne medføre til havari på kasser som hadde gått mer en 60'. Skulle man bytte olje måtte dette startes allerede ved 60', og på min som nå har bikket 150' er det for sent. I kassen er det vel bare sensorer, så da må denne "justeringen" komme fra ECU?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.