Røket reg-reim på 86 VW Golf MK2 1.6CL

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Ene dagen til jobb, så røk fillernmeg reima på godbilen! :( Så nå står jeg litt på bar bakke, da jeg ikke har byttet reg-reim selv før.

 

Så jeg lurte litt på hva man bør se etter, og evt hvordan man kan sjekke om motoren har fått noen ytterligere skade etter dette?

Noen som har noen tips?

 

Selve byttet tror jeg skal gå greit, da jeg har VW bibelen for hånden. Men er litt usikker på hva man bør se etter.

 

-Espen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg regner med at noen ventilene er bøyde...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja er noe i den duren jeg også fryktet. Men nevnte dette for en tidligere VAG mekaniker på jobben, og han snakket om at akkurat "denne" versjonen kunne overleve et register-ras. Men er litt usikker. Hvordan kan jeg få sjekket dette på en grei måte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smekk på ny rem og nytt strammehjul (god sjanse for at det er lageret i dette som har tatt kvelden og dermed tatt med seg remmen). Sjekk så kompresjonen.

Regner med at den er god som gull, da dette ikke skal være en interferens motor (dvs ventiler og stempler skal ikke komme i kontakt selv om drev på veiv og kam ikke er timet) så alt er sannsynligvis helt OK.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette er ikke motorer som smeller ventil ved regreimsbrudd :) kjør på med ny reim og nytt strammehjul og start bilen og kjør videre :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var gullegode nyheter! Da skal far i regreim sjappa imorgen å finne ei ny Gates reim :) Så er det å pusle det sammen! Men med bentley manualen skal det gå fint tror jeg :P Takker for gode svar! Håpe på det går bra!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Reg rem er en lek å skifte på disse, bare å passe på at timingen av kam og tenning blir riktig. Bare å følge Bentley'en.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

reima er billig på disse og (da de passer mange biler) tror det er noe under en 500lapp for ei gates reim med strammer jeg

 

eneste kjipe er at du må alle 3 hjula i rett posisjon. men det går som regel greit

 

husk og få justert tenninga igjen etterpå. da den alltid vil være litt annerledes etter noe slik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har gode råd når gode råd ikke er lett å finne :)

 

Ser fra bentleyboka at selve løpehjulet ( anti-vibrasjonshjulet ) skal sitte med kun en senterbolt, og to bolter som holder selve hjulet..

 

på min har jeg 4 av disse boltene som holder selve løpehjulet fast, samt senterbolt som jeg brukte for å rotere meg frem til TDC merking. Men må ha av heila sjiden for å komme til å sette på ny reim.

 

Men disse er såklart så og si rundet helt, da noen tydeligvis har skrudd på dem før uten riktig verktøy. Så da vil jeg ikke kunne få av eller låst det hjulet for å skru av midte bolt for å ta av nedre del av dekselet. Noen som har noen ide hvordan dette kan gjøres på en "alternativ" måte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har gode råd når gode råd ikke er lett å finne :)

 

Ser fra bentleyboka at selve løpehjulet ( anti-vibrasjonshjulet ) skal sitte med kun en senterbolt, og to bolter som holder selve hjulet..

 

på min har jeg 4 av disse boltene som holder selve løpehjulet fast, samt senterbolt som jeg brukte for å rotere meg frem til TDC merking. Men må ha av heila sjiden for å komme til å sette på ny reim.

 

Men disse er såklart så og si rundet helt, da noen tydeligvis har skrudd på dem før uten riktig verktøy. Så da vil jeg ikke kunne få av eller låst det hjulet for å skru av midte bolt for å ta av nedre del av dekselet. Noen som har noen ide hvordan dette kan gjøres på en "alternativ" måte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

går ann og bruke XZN i èn mm overdim og slå inn :) har hjulpet meg mange ganger

 

2 fordeler med dette er at XZN får godt tak når du banker den inn, samt at du sjokker gjengene og gjør at bolten slipper lettere

 

og ta av senterbolten er ikke noe du bør gjøre med mindre du har utstyr for låsning av veiv og lyst til og kjøpe ny bolt og dra den til 90nm + 180 grader :) den sitter noe helt jævlig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

går ann og bruke XZN i èn mm overdim og slå inn :) har hjulpet meg mange ganger

 

2 fordeler med dette er at XZN får godt tak når du banker den inn, samt at du sjokker gjengene og gjør at bolten slipper lettere

 

og ta av senterbolten er ikke noe du bør gjøre med mindre du har utstyr for låsning av veiv og lyst til og kjøpe ny bolt og dra den til 90nm + 180 grader :) den sitter noe helt jævlig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe :) Nei slike bolter har jeg vært borti før.. dem er et helvete om man ikke får låst av skikkelig.. Problemet her, er at det ser ut til at den Må av for å i det heletatt få vekk hjulet.. Vanligvis pleier det igrunn hjulet å sitte bare i di 4 boltene rundt senterbolten.. men her ser det noe spesielt ut må jeg si.

 

Vurderer å bare å vraka hele plastdekselet, for så å jukke reg-reima nedi.. det er jo også en løsning. men ikke enkelt det heller. :S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe :) Nei slike bolter har jeg vært borti før.. dem er et helvete om man ikke får låst av skikkelig.. Problemet her, er at det ser ut til at den Må av for å i det heletatt få vekk hjulet.. Vanligvis pleier det igrunn hjulet å sitte bare i di 4 boltene rundt senterbolten.. men her ser det noe spesielt ut må jeg si.

 

Vurderer å bare å vraka hele plastdekselet, for så å jukke reg-reima nedi.. det er jo også en løsning. men ikke enkelt det heller. :S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke noe mer spesielt der enn på andre golfer etc. Av med de 4 umbraco boltene. Så en gummiklubbe mot reimhjulet om det sitter. Så ser du hvordan nedre deksel sitter. Dekselet er ikke lett og drepe da det er relativt føyelig og seigt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke noe mer spesielt der enn på andre golfer etc. Av med de 4 umbraco boltene. Så en gummiklubbe mot reimhjulet om det sitter. Så ser du hvordan nedre deksel sitter. Dekselet er ikke lett og drepe da det er relativt føyelig og seigt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunne nesten se ut som den senterbolten har blitt montert med skive på :/ noen tips til å låse den slik at den står dønn fast når jeg skal prøve meg på di 4 småboltene? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunne nesten se ut som den senterbolten har blitt montert med skive på :/ noen tips til å låse den slik at den står dønn fast når jeg skal prøve meg på di 4 småboltene? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, sitter skive på noen av dem, men den skiva er uansett ikke i veien for reimhjulet ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm. Not good! Vel skive på bolten i midten, så jeg må løsne den også ser det ut til :| Noen tips til hvordan jeg kan få "låst" det fast, så jeg får løsna dritten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei, du må ikke løsne bolten i midten :)

 

trykk på linken som ligger der istedet for bildet du. funker vist ikke med IMG tag her

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er ikke skive i midten! ser bare VELDIG sånn ut at det er det. skru ut de 4 skruene så finner du gummiklubba og gir den et par slag så løsner det! kan sitte litt hvis det er rust på den skiva som du tror den sitter i. er tight der..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ikke ta bolten i midten som Dan sier her flere ganger !

Hilsen X møller mekaniker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.