Anbefalte innlegg

hei :)

 

Jeg har defekt topp (mulig dette kan sveises) i bruksbilen min.

Er naturlig nok på leting etter ny.

 

Spørsmålet lyder: Hvilke topper går over på min motor, er det kun 1 eller : klø :?

 

info:

 

Motorkode: På blokka står det *NE men på mekonomen sine sider står det *JV, hva er riktig ?

 

Topp nummer : 026103373F

 

Motoren er en 1,8 gasser, 66kw/90hk

Bilen er regga i 84 om dette hjelper, er en Audi 80 Quattro

 

Forslag sålangt: Jeg har funnet flere biler tilsalgs med 1,8 motor, men som dere skjønner aner jeg ikke hva som passer over på min:confused:

 

Min topp: IMAG2393.jpg

 

En annen topp fra DS-kode motor: toppfrads.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det står NE på din blokk, så er det denne koden du skal følge. Det kan godt være at JS er identisk, men at koden til quattro er en annen.

 

Mekonomens sider sier ofte feil, pga at Sverige fikk andre motorer enn Norge i 80-åra pga andre eksoskrav enn hos oss. Min 87 Coupe quattro kommer også opp med en annen motor enn KV'en som står i bilen min, på Mekonomens sider.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det står NE på din blokk, så er det denne koden du skal følge. Det kan godt være at JS er identisk, men at koden til quattro er en annen. .

 

Dette gjør jo leting helt håpløst for min del, kan altså ikke stole på det som står på nettet : bh :

Betyr i praksis at jeg må spørre eierne om den koden som står på blokka deres, men det er jo ikke umulig :o

 

Hadde vært supert om noen visste noe om hvilke andre motorer som har lik topp som min *NE

 

Finner faktisk ikke NE motoren under 1,8 motorer fra 1985 heller (ETKA) :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da har jeg lett litt videre :)

 

Har funnet ut at NE og JV skal være like med tanke på toppen (kanskje andre ting er endret).

Men alle bilene jeg finner med 1,8 motor, bla en 1,8 CC, har den såkalte DS motoren.

 

Og NE/JV har ikke likt "toppnummer" som DS, men jeg ser ikke helt hva som kan være forskjellen.

Noen som vil bidra med litt logikk her : vinke :: klø :

 

Bilene er fra 85 begge 2. de har 1,8 L 4syl motor med 66KW.

hva kan være forskjellig ?

 

(tok litt feil her :P )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan bruke nesten hvilken topp du måtte ønske, bare husk at noen topper er for hydrauliske løftere mens andre er for mekaniske. Din topp er vel mekanisk antar jeg. Du kan montere mekaniske løftere i en hydraulisk topp men ikke ovendt.

Forskjellene er som regel størrelsen på ventilene, noen har "nøkkelhullinnsug" for injection, samt det i 1985 var et skille da de mekaniske toppene ble avløst av hydrauliske :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da har jeg lett litt videre :)

 

Har funnet ut at NE og JV skal være like med tanke på toppen (kanskje andre ting er endret).

Men alle bilene jeg finner med 1,8 motor, bla en 1,8 CC, har den såkalte DS motoren.

 

Og NE/JV har ikke likt "toppnummer" som DS, men jeg ser ikke helt hva som kan være forskjellen.

Noen som vil bidra med litt logikk her : vinke :: klø :

 

Bilene er fra 85 begge 2. de har 1,8 L 4syl motor med 66KW.

hva kan være forskjellig ?

 

Forskjellen ligger i om den har hydrauliske ventilløftere eller ikke. 026103373F har mekaniske løftere mens 026103373Q har hydrauliske. Tror du kan bruke disse toppene om hverandre. Tidlige DS motorer, før 85', har også mekaniske løftere, altså 026103373F.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan bruke nesten hvilken topp du måtte ønske, bare husk at noen topper er for hydrauliske løftere mens andre er for mekaniske. Din topp er vel mekanisk antar jeg. Du kan montere mekaniske løftere i en hydraulisk topp men ikke ovendt.

Forskjellene er som regel størrelsen på ventilene, noen har "nøkkelhullinnsug" for injection, samt det i 1985 var et skille da de mekaniske toppene ble avløst av hydrauliske :)

 

Fantastisk informasjon her! :) Takker så mye

 

Forskjellen ligger i om den har hydrauliske ventilløftere eller ikke. 026103373F har mekaniske løftere mens 026103373Q har hydrauliske. Tror du kan bruke disse toppene om hverandre. Tidlige DS motorer, før 85', har også mekaniske løftere, altså 026103373F.

 

Sånn jeg forstår dette har NE, JV og DS(før 85) mekansike løftere. og disse kan brukes.

eller om jeg får tak i en hydraulisk topp kan jeg bytte om til mekansike løftere

 

Takker for svar Kjetil og Hermann :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

NE har hydraulisk topp mens JV og DS mekaniske og fortsatte noen år etter at hydrauliske løftere kom for fullt.

 

Som sagt, du kan bruke nesten hvilken topp du måtte ønske, de passer på din bunndel. Med fordel kan du sette på en ABT-topp (Monojetronic 048103373A ) da denne har større ventiler og samme flens mot innsug som topper med forgasser. Bytt ut kammen med den du har, eller enda bedre, en trimkam med durasjon mellom 266 og 272 grader ;)

 

Siden din bil er fra '84 så har du ikke NE-motor, da såfremt det ikke er byttet motor i den. NE-motoren kom sent 1986 ;) Har du NE-bunndel og mekanisk topp, da er det fra før byttet bunndel i bilen din :)

 

Kan legge til; som tommelfingerregel har du en mekanisk topp dersom den har 5 kamklaver, hydraulisk om den har 4 kamklaver. Men det finnes unntak... som ABT.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker igjen for alle svar! jeg kommer meg stadig nærmere en fungerende bil igjen :)

 

Jeg har sjekka opp litt angående motoren min:

Jeg ringte inn til Audi og ba om en som kunne litt om de gamle bilene :P

Når jeg spurte om NE motoren hadde han dette å dele med meg: NE motoren ble satt i produksjon 8mnd i 1984 og ble levert på min bil originalt

Bilen min ble registrert i Norge 25/10 1984 :)

 

Og han bekreftet at toppen var hydraulisk så da er det problemet løst.

Men om DS og JV da har mekaniske, i hvilken bil skal jeg lete etter en topp som passer.

 

Herman: Jeg lette litt etter en slik ABT topp, hvilke biler ble denne levert i ?

og en ting til; hva menes med "kamklaver" redd jeg falt av der :P (Er bare hobbymekaniker : flau : )

 

Legger ved noen bilder denne gangen. Kanskje dere finner ut enda mer : rock :

 

IMAG2465_zps0f653fa4.jpg

 

IMAG2466_zps2d228ca4.jpg

 

IMAG2469_zps49d4d543.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sannelig, sjekket selv og ser NE kom så smått i august 1984, det var nytt for meg. Men uansett, en topp som kommer fra en motor med enten forgasser eller monojetronic/monomotronic passer på din bunndel. ABT-toppen står bl.a. i Audi 80 mellom 1991 og 1995. Motoren i Golfen du linket til er en GU-motor og toppen i denne passer på din.

Kamklaver er de som holder fast kammen i toppen, festet med en mutter på hver side. Tightes med 20 Nm om det er av interesse ;)

 

Og ja, du har en mekanisk topp, ser shimsene i løfterene, samt 5 kamklaver som nevnt ;)

Kamklave (eller kambukk)

DSC00076.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sannelig, sjekket selv og ser NE kom så smått i august 1984, det var nytt for meg. Men uansett, en topp som kommer fra en motor med enten forgasser eller monojetronic/monomotronic passer på din bunndel. ABT-toppen står bl.a. i Audi 80 mellom 1991 og 1995. Motoren i Golfen du linket til er en GU-motor og toppen i denne passer på din.

Kamklaver er de som holder fast kammen i toppen, festet med en mutter på hver side. Tightes med 20 Nm om det er av interesse ;)

 

Og ja, du har en mekanisk topp, ser shimsene i løfterene, samt 5 kamklaver som nevnt ;)

Kamklave (eller kambukk)

 

Veldig greit å vite :)

 

 

kamklaver: Aha :) Da skjønner jeg hva du snakker om

 

Hydraulisk / Mekanisk: Dette var rart ? jeg fikk vite av han Møller"mannen" at min skulle ha hydraulisk ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hydraulisk / Mekanisk: Dette var rart ? jeg fikk vite av han Møller"mannen" at min skulle ha hydraulisk ?

 

Bildene dine er noe uklare, men er temmelig sikker på at det er mekaniske løftere jeg ser. Altså er det en gang skiftet til mekaniske løftere på motoren din. Ellers så ble første versjon NE-motor levert med mekaniske løftere, da med topp 026 103 373 Q som jeg vitterlig kan lese på din. Gikk for morro ut i garasjen der jeg har en NE-motor stående. Den har også topp-delenummer 026 103 373 Q, men fire kamklaver og hydrauliske løftere :)

 

Altså finnes det både mekanisk og hydraulisk topp med delenummer 026 103 373 Q der den mekaniske har fem kamklaver og den hydrauliske fire ;)

 

 

29070510kam.jpg

DSC_0970.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mekanisk løfter der shimset skal ligge nedi. Ingen oljespor eller oljehull på siden. Slike har nok du i din.

 

056109311A.jpg

 

Hydraulisk ventilløfter

034-109-309AD.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bildene dine er noe uklare, men er temmelig sikker på at det er mekaniske løftere jeg ser. Altså er det en gang skiftet til mekaniske løftere på motoren din. Ellers så ble første versjon NE-motor levert med mekaniske løftere, da med topp 026 103 373 Q som jeg vitterlig kan lese på din. Gikk for morro ut i garasjen der jeg har en NE-motor stående. Den har også topp-delenummer 026 103 373 Q, men fire kamklaver og hydrauliske løftere :)

 

Altså finnes det både mekanisk og hydraulisk topp med delenummer 026 103 373 Q der den mekaniske har fem kamklaver og den hydrauliske fire ;)

 

 

29070510kam.jpg

 

Der tror jeg at jeg skrev litt uklart tidligere i tråden min.

Den koden som står på bilde nr 2 i tråden er fra en kar på Sørlandet som sjekket toppnummer for meg.

 

Koden 026 103 373 Q er fra en DS motor og ikke min NE

 

Min topp ser ut som bildene under :)

IMAG2393.jpg

 

IMAG2483_zps1586d0cd.jpg

 

IMAG2482_zpsc6295377.jpg

 

IMAG2481_zpsf19a3d3f.jpg

 

Så De "hakkene" på sidene er en indikator på at toppen er mekanisk ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og en ting til jeg stusser på.

Kan WWO ha noe med saken å gjøre ?

 

Jeg har funnet 2 slike topper og om min er mekanisk skal denne 026 103 373 Q WWO passe og fungere på min motor ?

 

Bildet jeg fikk fra eieren av DS toppen

toppfrads.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

WWO står det på alle, betyr lite og ingenting.

Ok, trodde bildet av delenummeret var fra din motor, men om du har F etter delenummeret så forklarer det mer. Du har mekanisk topp og i den kan du kun ha mekaniske løftere. I en hydraulisk topp kan du ha hvilken type løftere du vil.

Ja, hakkene på sidene av løfterene samt shimsene forteller at du har mekaniske løftere. Som sagt, du kan ha Q-topp på din motor, er bolt-on :) Husk at du også kan bruke en topp fra mengder av Audi og VW, trenger ikke være fra en Audi 80.

Du kan ikke bruke topp fra en motor med K-Jet eller KE-Jet da det er "nøkkelhulltopper" og innsuget ditt passer ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Nøkkelhulltopp" fra en Audi 80 2.0 (3A-motor)

Noslashkkelhulltopp_zpsdf09e23d.jpg

 

Std topp (mekanisk)

8vstdtopp.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

WWO står det på alle, betyr lite og ingenting.

Ok, trodde bildet av delenummeret var fra din motor, men om du har F etter delenummeret så forklarer det mer. Du har mekanisk topp og i den kan du kun ha mekaniske løftere. I en hydraulisk topp kan du ha hvilken type løftere du vil.

Ja, hakkene på sidene av løfterene samt shimsene forteller at du har mekaniske løftere. Som sagt, du kan ha Q-topp på din motor, er bolt-on :) Husk at du også kan bruke en topp fra mengder av Audi og VW, trenger ikke være fra en Audi 80.

Du kan ikke bruke topp fra en motor med K-Jet eller KE-Jet da det er "nøkkelhulltopper" og innsuget ditt passer ikke.

 

 

Ja :)

Men da har jeg fått et svar over all forventning :tilber:

 

Nå er det bare å finne en topp :)

 

Takk for all hjelp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.