Anbefalte innlegg

Hei.

Sliter med at Coupevifta på Audien min ikke vil svive alltid....Bilen har digialt klimaanlegg/Aircondition.

Den blåser også ekstra mye luft ut av luftdysene i dashbordet de gangene den virker, når jeg svinger til høyre på rattet ??? :P

Fikk ett tips om å demontere den fra bilen og rengjøre den og se om det ble iorden igjen, siden den sikkert er full i støv og dritt.

 

Vet at vifta ligger oppi vannkassen under panseret, men hvordan kommer jeg til den, å hvordan ser den ut ???

Når jeg tok av vannaviserlista var det bare en alldeles stor klosse under der...Vil ikke tro hele denne klossen er vifta ??? : klø :

 

Takk for all hjelp.

Fredrik.

 

Ett bilde som viser "klossen"

IMG_6825.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Sliter med at Coupevifta på Audien min ikke vil svive alltid....Bilen har digialt klimaanlegg/Aircondition.

Den blåser også ekstra mye luft ut av luftdysene i dashbordet de gangene den virker, når jeg svinger til høyre på rattet ??? :P

Fikk ett tips om å demontere den fra bilen og rengjøre den og se om det ble iorden igjen, siden den sikkert er full i støv og dritt.

 

Vet at vifta ligger oppi vannkassen under panseret, men hvordan kommer jeg til den, å hvordan ser den ut ???

Når jeg tok av vannaviserlista var det bare en alldeles stor klosse under der...Vil ikke tro hele denne klossen er vifta ??? : klø :

 

Takk for all hjelp.

Fredrik.

 

Ett bilde som viser "klossen"

IMG_6825.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, viften sitter inni der, mulig det er lettere å få den ut innenifra bilen.

 

Viften du er på jakt etter ser slik ut:

55929_x600.jpg

 

og en type DIY finner du her:

http://www.audiforums.com/forum/audi-a6-9/c4-hvac-unit-removal-152512/

 

 

EDIT:

Litt mer spesifikt søk viser at det ser ut som du slipper å demontere kassen, ref. sjmautotechnik sin side.

Blower Motor Replacement:

 

I replaced the blower motor on a 1989 200TQ recently. I removed the lower trim piece inside the passenger side lower dash area to be able to pop loose the wide center rubber boot from the blower housing. I then removed the windshield wiper arms, and the plenum plastic cover inside the engine compartment which hides the blower housing.

 

Then I slid the plastic inlet ring in-between the blower housing and the A/C evaporator housing to the right side in the blower housing. Then I removed the heater core coolant hoses and the heater/blower housing mounting strap. The large blower/heater core housing can be pried upward and pulled up just enough to allow gaining access to the blower motor.

 

There is a large foam gasket that seals the blower housing to the firewall and this gasket can stick to the firewall and make getting the blower housing pulled up very tough. If you are only replacing the blower motor you do NOT need to completely remove the blower housing.

 

Once the entire housing is pulled up high enough, the blower motor can be removed by taking out the 3 Philips screws that hold the white inlet ring that directs air into the blower motor. Then the electrical connector and circlip that retains the blower motor can be removed and the blower motor can be withdrawn out of the housing.

 

When you put the blower housing back down into the car you may want to have a helper go inside the car and make sure the wide center rubber ductwork boot gets correctly positioned back onto the blower housing. The heater core should be checked for leakage.

 

IF the heater core is being replaced then the heater/blower housing WILL have to be taken out of the car and be taken apart. There are some vacuum hoses and ductwork inside the car that will need to be removed.

 

 

Sprengskjema:

118820100.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, viften sitter inni der, mulig det er lettere å få den ut innenifra bilen.

 

Viften du er på jakt etter ser slik ut:

55929_x600.jpg

 

og en type DIY finner du her:

http://www.audiforums.com/forum/audi-a6-9/c4-hvac-unit-removal-152512/

 

 

EDIT:

Litt mer spesifikt søk viser at det ser ut som du slipper å demontere kassen, ref. sjmautotechnik sin side.

Blower Motor Replacement:

 

I replaced the blower motor on a 1989 200TQ recently. I removed the lower trim piece inside the passenger side lower dash area to be able to pop loose the wide center rubber boot from the blower housing. I then removed the windshield wiper arms, and the plenum plastic cover inside the engine compartment which hides the blower housing.

 

Then I slid the plastic inlet ring in-between the blower housing and the A/C evaporator housing to the right side in the blower housing. Then I removed the heater core coolant hoses and the heater/blower housing mounting strap. The large blower/heater core housing can be pried upward and pulled up just enough to allow gaining access to the blower motor.

 

There is a large foam gasket that seals the blower housing to the firewall and this gasket can stick to the firewall and make getting the blower housing pulled up very tough. If you are only replacing the blower motor you do NOT need to completely remove the blower housing.

 

Once the entire housing is pulled up high enough, the blower motor can be removed by taking out the 3 Philips screws that hold the white inlet ring that directs air into the blower motor. Then the electrical connector and circlip that retains the blower motor can be removed and the blower motor can be withdrawn out of the housing.

 

When you put the blower housing back down into the car you may want to have a helper go inside the car and make sure the wide center rubber ductwork boot gets correctly positioned back onto the blower housing. The heater core should be checked for leakage.

 

IF the heater core is being replaced then the heater/blower housing WILL have to be taken out of the car and be taken apart. There are some vacuum hoses and ductwork inside the car that will need to be removed.

 

 

Sprengskjema:

118820100.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Sliter med at Coupevifta på Audien min ikke vil svive alltid....Bilen har digialt klimaanlegg/Aircondition.

Den blåser også ekstra mye luft ut av luftdysene i dashbordet de gangene den virker, når jeg svinger til høyre på rattet ??? :P

Fikk ett tips om å demontere den fra bilen og rengjøre den og se om det ble iorden igjen, siden den sikkert er full i støv og dritt.

 

Vet at vifta ligger oppi vannkassen under panseret, men hvordan kommer jeg til den, å hvordan ser den ut ???

Når jeg tok av vannaviserlista var det bare en alldeles stor klosse under der...Vil ikke tro hele denne klossen er vifta ??? : klø :

 

Takk for all hjelp.

Fredrik.

 

Ett bilde som viser "klossen"

IMG_6825.jpg

noen timer med jobb der om du ikkje vil demontere av ac radiator fylle på anlegget i gjen.. Vist du vil unngå på fylling av ac. Begynner du med panser visker overføring midt consoll med brytere .så er der noen skruer på kvar side før du kan ta ut heile klompen... Ville kjøpt ny vifte ikkje brukt.. Og er bilen din gått 300000 + så er det bare og skifte varme apparat register og... Litt for mye jobb til og bruke på tvilsomme brukte deler...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Sliter med at Coupevifta på Audien min ikke vil svive alltid....Bilen har digialt klimaanlegg/Aircondition.

Den blåser også ekstra mye luft ut av luftdysene i dashbordet de gangene den virker, når jeg svinger til høyre på rattet ??? :P

Fikk ett tips om å demontere den fra bilen og rengjøre den og se om det ble iorden igjen, siden den sikkert er full i støv og dritt.

 

Vet at vifta ligger oppi vannkassen under panseret, men hvordan kommer jeg til den, å hvordan ser den ut ???

Når jeg tok av vannaviserlista var det bare en alldeles stor klosse under der...Vil ikke tro hele denne klossen er vifta ??? : klø :

 

Takk for all hjelp.

Fredrik.

 

Ett bilde som viser "klossen"

IMG_6825.jpg

noen timer med jobb der om du ikkje vil demontere av ac radiator fylle på anlegget i gjen.. Vist du vil unngå på fylling av ac. Begynner du med panser visker overføring midt consoll med brytere .så er der noen skruer på kvar side før du kan ta ut heile klompen... Ville kjøpt ny vifte ikkje brukt.. Og er bilen din gått 300000 + så er det bare og skifte varme apparat register og... Litt for mye jobb til og bruke på tvilsomme brukte deler...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hjelpa/innlegg folkens : vinke :

Tror bare jeg skal bestille den vifta ny, for tror neppe jeg gidder å gjør den jobben 2 ganger .....MYYYYE jobb ser det ut for : eek :: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I grunn ikke, værre på biler uten automatisk klima. Der tok det en hel dag sist jeg gjorde det. :)

 

Nbs har denne vifta til ok pris, jeg fant ingen utenlandske som hadde på lager.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay. Møller har også denne vifta, å der koster den ca 2000 kr til meg med ansattrabatt.

Men skal skjekka pris hos NBS også ;)......Men iom at bilen min nå har rulla 252000 km skulle jeg gjerne også som det ble nevnt over her, skifta varmeregisteret også når jeg først var igang : rolleyes......mulig dette som gjør til at det blåser mer luft når jeg svinger til høyre ??? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan bytte denne uten å ta ut hele den store boksen, og også uten å skjære den i filler.

 

- Ta av gummibelgen (del nr 1 på bilde over)

- Skru av del nr 28 (sitter i 3 skruer, den skruen som sitter under sitter j.... trangt til, men den er mulig å få ut

- Klipp av selve vifta fra motoren med en avbiter (alle de små eikene så nærme akslingen på motor som mulig)

- Ta ut vifta, ta av kontakt til vifta, og låseringen som holder viftemotor på plass (låsering er del nr 44)

- Demonter vifte fra motor på den nye vifta (sitter godt, men kan bruke en avdrager så glir den fint av)

- Monter motor med låseklips (sjekk at motor går rundt som den skal slik at du får sett at det ikke var noe annet som førte til at vifta ikke snurra rundt :))

- Tre på igjen vifta på motoren

- Kjør vifta på fullt for å sjekke at du har fått den helt på så den ikke tar borti noe

- Skru på igjen del nr 28 (hvis du ikke får på igjen den skruen under, så er det ingen krise, sett flere som har droppa den)

- Ha på igjen gummibelgen

- All done :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener jeg betalte 1800kr på Nbs. Seekpart24.com skulle ha 800kr men hadde ikke på lager.

 

Registeret består av både plast og alu, og plastbitene bruker å sprekke etterhvert. Anbefaler derfor å bytte register når du først skal demontere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte vifte på ebay, den var utslitt etter et år (40.000 km)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.