Kjøp av Audi A6 4f, 3.0tdi quattro eller 2.7tdi Allroad?

Anbefalte innlegg

Planlegger nytt bilkjøp etter hvert, og har i det siste sett veldig mye på 4f serien til å erstatte min kjære c4 2,5tdi, både vanlig A6 og Allroad.

 

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg vil, og håper å få noen tips :)

 

For øyeblikket ser jeg på en 06 3.0tdi som er kjørt litt over 190 000km, den har det nødvendige utstyret som navigasjon, skinn/alcantara, xenon, utvendig S-Line, sportsstoler og ratt, stor mmi, webasto, hengerfeste, luft-understell og sikkert noe til. Det eneste jeg synes den "mangler", er Bose, park sensor i hvert fall bak, og sort interiør istedet for grått.

 

Er det skummelt med en såpass høy km på denne 3.0tdi'en? Har hørt at noen har måtte utbedre luft-understellet, er det en like vanlig feil på denne "nye" a6'en også som det var på C5? Bilen jeg ser på har ikke fått utbedret noe angående understellet i hvert fall...

Det er heller ikke utbedret noe på motor, og etter det jeg har forstått så har den noen typiske feil den også? Dog heldigvis ikke i prisklassen til C5 2.5tdi så langt som jeg vet :)

Er det andre ting som er skummelt med tanke på km-stand?

 

Alternativt så ser jeg også mye på Allroad, men siden prisen på disse er litt høyere blir det da bare 2,7tdi, og typisk kjørt rett over 100 000km.

I hvert fall i forhold til den a6'en jeg ser på som har luft, er det egentlig noen store forskjeller på disse bilene, sett bort ifra at luftfjøringen har ett ekstra hakk, og styling?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er i samme situasjon selv. Men det er noe som ikke stemmer med prisene.

 

Prøvde en allroad 2,7. Denne ble altfor slapp så 3 literen er et must for meg.

 

Problemet er at disse bilene fra 2006 til 2008 ( som ofte er skrytt på et halvt år og vel så det på finn) koster 400-450.000 kr. Typisk er de gått 90k km til 130k km.

 

Faceliften kom i 2009 og fikk LED stripe i lyktene og litt annet samt ny motor som har mer hk og vistnok commonrail og lavere forbruk. Her er bilene gått i overkant av 100k km til 130k km. Prisene er fra 460 til 520.000kr. Disse er tross alt nyere (3-4 år) og har facelift og reklamasjonsrett (5 år fra nybil) dersom den ikke er importert.

 

Prisforskjellen er altså ikke stor på disse 3-4 år men egentlig over hva eg vil bruke på bil på facelift utgaven.

 

Så finnes den nyeste utgaven 2012 modell i 204 hk som ser mye finere ut. Disse er nedi under 600.000kr. Hva skjer med prisene til neste år? Dette er jo importbiler men har ofte 5 års fabrikkgaranti.

 

Så hvor kommer krakket på disse bilene? Jeg tipper at om 3-4 år så får man ikke 400.000kr for en 4f selv om den er facelift og ihvertfall ikke for en 2006/7 modell.

 

Prisdifferansen er ikke stor mellom 2,7 og 3 liter. Ei heller mellom allroad og A6 så dette er heller ikke et argument for hva man skal velge.

 

3 literne er også mye bedre utstyrt (virker det som)

 

Uansett har disse bilene et godt rykte på seg og tror ikke man risikerer så voldsomt dyre reparasjoner.

 

Kostnadene ved disse bilene er i all hovedsak verdifall ( og om man betaler 400 eller 600.000kr for bilen er det bare finanskostnadene som skiller ). Og jo eldre jo mer reparasjoner.

 

Jeg klarer ikke å vurdere hva som er det lureste kjøpet i forhold til verdifall fordi det virker som om de gamle er for høyt priset og de nyeste er for lavt? Et eller annet sted må de "rase" i pris?

 

Beklager jeg "lånte" tråden din. Men står i akkurat samme situasjon som deg.

 

Har noen gode råd å komme med i forhold til motor, årsmodell og kostnader?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Jeg solgte nettopp min -06 3,0 tdi quattro. Var meget fornøyd med den. Veldig lite feil på disse ift. forrige generasjonen. Jeg hadde luft på min. Har hørt at det er veldig lite feil på luftfjæringen på den nye, men har hørt om de som kjører langt som taxi har måttet bytte div. allerede fra ca 140' km. Om det er pga feil eller slitasje vet jeg ikke, men fikk inntrykk av sistnevnte. Hvis det ikke er gjort noe her, så bør man få sjekket disse gummibelgene nøye. Det er vel her det kan bli lekkasje pga slitasje etterhvert, utover det er det vel bare selve kompressoren som kan ryke, vil jeg tro?

Når det gjelder motoren så er det hovedsaklig to ting jeg til nå har hørt om: Manifoldspjeld (slark), dyrt - rundt 20 lapper.. I tillegg er det visst svakheter med styreenhet til gasspjeld. På min måtte jeg bytte sistnevnte (kostet ca 6.700,- med VACN-rabatt). I tillegg måtte det byttes glødeplugger og stillmotor til turboregulering (ca 5.700,- med rabatt). Alt dette var ved ca 100' km.

 

Ellers bør man passe på at aksjonen vedr. lister på dører m.m. er tatt. Det kan komme rust bak listene på dørene, normalt blir disse skiftet, det blir utbedret bak der og dørene blir lakkert. På samme aksjon skifter de innstigningslister, samt utbedrer noe bak baklykter på bakluken (alt pga rustfare).

 

Allroad ligger av en eller annen grunn litt høyere i pris, men nytt var det kun ca 14' i forskjell på dem, mener jeg å huske, dersom du bestilte luftfjæring på en standard A6. Forskjellen består som du skriver av annen styling og et ekstra trinn på luftfjæringen. Det er større forskjell mellom laveste og høyeste nivå, så du får litt mer bakkeklaring i Allroad'en, som også er litt høyere i utgangspunktet.

 

Ellers hører jeg mange anbefaler å skifte olje på tiptronic-kassen hver 60' km, mens Møller sier det ikke er nødvendig. Er nok en grei forsikring om man skal ha en bil som etterhvert har rullet langt uansett.

 

Ift. utstyr du nevner, så burde den hatt p-sensor bak ja. Dette samt et soundsystem med subwoofer (ikke Bose) følger med i en teknikkpakke som mange har. Hadde dette på min, og jeg synes dette holdt i massevis.

 

Ufattelig tregt bruktbilmarked nå, så det bør være mulig å gjøre brukbare kjøp :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er i samme situasjon selv. Men det er noe som ikke stemmer med prisene.

 

Prøvde en allroad 2,7. Denne ble altfor slapp så 3 literen er et must for meg.

 

Problemet er at disse bilene fra 2006 til 2008 ( som ofte er skrytt på et halvt år og vel så det på finn) koster 400-450.000 kr. Typisk er de gått 90k km til 130k km.

 

Faceliften kom i 2009 og fikk LED stripe i lyktene og litt annet samt ny motor som har mer hk og vistnok commonrail og lavere forbruk. Her er bilene gått i overkant av 100k km til 130k km. Prisene er fra 460 til 520.000kr. Disse er tross alt nyere (3-4 år) og har facelift og reklamasjonsrett (5 år fra nybil) dersom den ikke er importert.

 

Prisforskjellen er altså ikke stor på disse 3-4 år men egentlig over hva eg vil bruke på bil på facelift utgaven.

 

Så finnes den nyeste utgaven 2012 modell i 204 hk som ser mye finere ut. Disse er nedi under 600.000kr. Hva skjer med prisene til neste år? Dette er jo importbiler men har ofte 5 års fabrikkgaranti.

 

Så hvor kommer krakket på disse bilene? Jeg tipper at om 3-4 år så får man ikke 400.000kr for en 4f selv om den er facelift og ihvertfall ikke for en 2006/7 modell.

 

Prisdifferansen er ikke stor mellom 2,7 og 3 liter. Ei heller mellom allroad og A6 så dette er heller ikke et argument for hva man skal velge.

 

3 literne er også mye bedre utstyrt (virker det som)

 

Uansett har disse bilene et godt rykte på seg og tror ikke man risikerer så voldsomt dyre reparasjoner.

 

Kostnadene ved disse bilene er i all hovedsak verdifall ( og om man betaler 400 eller 600.000kr for bilen er det bare finanskostnadene som skiller ). Og jo eldre jo mer reparasjoner.

 

Jeg klarer ikke å vurdere hva som er det lureste kjøpet i forhold til verdifall fordi det virker som om de gamle er for høyt priset og de nyeste er for lavt? Et eller annet sted må de "rase" i pris?

 

Beklager jeg "lånte" tråden din. Men står i akkurat samme situasjon som deg.

 

Har noen gode råd å komme med i forhold til motor, årsmodell og kostnader?

 

Common rail er det på alle A6'ene, også før faceliften. Men de etter faceliften fikk nok merkbart lavere forbruk ja, samt mer effekt (2,7: 180->190hk / 380->450Nm, 3,0: 225/233hk-> 240hk / 450Nm->500Nm).

 

Skulle jeg selv hatt en slik A6 nå, så ville jeg nok hatt en med reklamasjonsrett i min eietid ja, absolutt et poeng det. Samtidig får man gode forsikringsordninger nå som dekker mye av det viktige og dyre som kan oppstå.

 

Riktig at det ikke er så stor prisforskjell brukt på de to motorene, altfor liten forskjell, spør du meg :)

 

Ift. prisfall, så falt min en del mer enn hva jeg hadde regnet med. Her er mitt regnestykke på rent verditap:

 

Pris ny (2005, men årsmodell 2006): Ca 920'

Pris brukt hos Møller-forhandler 2010 (66' km): 483' (ekskl. omreg. og årsavgift). Dette var forøvrig ikke en høy pris med det utstyret og km-stand den gang.

Salgspris ved privatsalg 2012 (103' km): 350' (ekskl. omreg., men med betalt årsavgift).

 

Dvs. et verditap på over 65' i året på en bil som i utgangspunktet var 4-5 år og nesten var halvert i pris fra ny da jeg kjøpte den. Men nå er som sagt markedet svært dårlig, det spiller jo inn her.

 

Vanskelig å si hva som er smartest, men dersom man har en eldre men med god dekning på forsikring ift. motorfeil etc., så er man i det minste ganske godt sikret der.. En bil som er for ny vil jeg tro vil tape seg mer til å begynne med enn en som er litt eldre. Samtidig er det nok verre å selge igjen en bil som har passert 100' km men fremdeles har en relativt høy pris..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legger også til her at da jeg kjøpte så vurderte jeg også 2,7, men 1 år nyere bil. Jeg ønsket en med luftfjæring, men var ikke viktig om det var Allroad eller ikke. Etter å ha prøvd begge, angret jeg ikke på valget i alle fall :)

 

Allroad 2,7 (før facelift) kjørte jeg fra med chippet Passat 1,9tdi (150hk / 365Nm), så den blir vel ganske sammenlignbar med en original 170 hk Passat ytelsesmessig. Men V6'er er jo noe helt annet da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et annet moment å tenke på er jo:

 

Når er bilen gammel? En 2006 modell er 10 år gammel om 3 år. En 2010 modell er 10 år gammel om 7 år og da har jeg garantert bilen solgt igjen før den er gammel. En 10 år gammel bil kan man ikke få mye mer enn 150-200k kr for, men på en annen side så er jo dette gromme biler. Da er det nok mer rift om største motor vil jeg tro?

 

Virker også som om de som selger disse bilene har for høye forventninger ( ref tråden over her hvor en slik ble solgt for 350k kr, og den billigste som ikke er kjørt altfor langt koster over 400k kr på finn nå)

 

Er også enig i at prisdifferansene mellom motorene burde vært større men de er ikke det.

 

Har også forsøkt meg på å mene noe om enkelte aktuelle biler på finn og insinuert at de koster for mye i forhold til facelift. De går ned maks 15k kr ( hvor jeg har ment de er 50k kr for dyre) og bilene blir som oftest solgt en uke etterpå så det er jo marked for disse bilene også ellers har de solgt billig men ikke til meg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg kan si er at jeg har fulgt med kontinuerlig på disse bilene fra 1 år før jeg kjøpte i 2010 og til nå. Da jeg la ut min til salgs i sommer, så lå de fleste tilsvarende ift. km, utstyr osv. på rundt 380' - 420'. Men pga dårlig marked har ikke de fleste blitt solgt (eller ikke til den prisen i alle fall). Så derimot en tilsvarende min hos Møller som ble solgt ganske raskt. Den stod til 410'. Forskjellen var at den hadde S-line pakke og noe annet småtteri, mens jeg hadde luftfjæring. Min hadde egentlig alt som en S-line hadde, unntatt sportsratt og perforert skinn på girvelger, men S-line får man en del igjen for ved innbytte.

 

En som la ut tilsvarende bil som min rundt samme tid i sommer har fremdeles ikke solgt sin. Den har nå gått 119' og har noe mer utstyr enn min hadde, men er nå priset til 345' inkl. reg.. Han startet på 399' i sommer. 345' inkl. reg. er i alle fall en god pris nå (hvis tilstanden er ok), tipper han er klar for å bli kvitt den snart :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Common rail er det på alle A6'ene, også før faceliften. Men de etter faceliften fikk nok merkbart lavere forbruk ja, samt mer effekt (2,7: 180->190hk / 380->450Nm, 3,0: 225/233hk-> 240hk / 450Nm->500Nm).

 

Helt sikker på dette?

 

Ble usikker selv men ifølge Wiki står det C6 engines All Turbocharged Direct Injection (TDI) og på C6 facelift engines står det All common rail (CR) Turbocharged Direct Injection (TDI)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Audi_A6

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt sikker på dette?

 

Ble usikker selv men ifølge Wiki står det C6 engines All Turbocharged Direct Injection (TDI) og på C6 facelift engines står det All common rail (CR) Turbocharged Direct Injection (TDI)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Audi_A6

 

Ja, alle de 4-sylindrede motorene fikk jo common rail på facelift, men er rimelig sikker på V6-utgavene hadde dette før facelift også..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare bra det at du låner tråden Tore, dess mer jeg får vite om disse bilene, dess bedre :)

Og til Christian; er nok bare stasjonsvogn jeg ser etter dessverre.

 

Skal innrømme at jeg ikke har tenkt så fryktelig mye på gjensalg og pris, bortsett fra indirekte å velge en med det "riktige" utstyret. For min del prøver jeg også å holde meg til maks 400, og da blir det straks litt værre å finne facelift med v6 tdi og litt utstyr ;)

Ser man på forskjeller mellom Allroad 2.7 og 3.0 så finner man jo 2.7 med greit utstyr ned i 350, mens man må en del over 400 for å finne en like attraktiv 3.0 - så det er jo litt forskjell.

 

En ting jeg umiddelbart lurer litt på når det gjelder utstyr, eller stereo; er det mulig å se hva slags stereo de forskjellige bilene har, og finnes det mange forskjellige? (tenker da selvsagt ikke på Bose som er lett å se)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, alle de 4-sylindrede motorene fikk jo common rail på facelift, men er rimelig sikker på V6-utgavene hadde dette før facelift også..

 

Det står også under C6 facelift and all diesel engines now feature common rail (CR) and Turbocharged Direct Injection (TDI), jeg tolker det som om det er nytt på faceliften.

 

CR kom vel på slutten av 2008 mener jeg å huske...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for lån av tråd:)

 

S line må jo være obligatorisk, 3 eikers ratt og helst ikke noe tre innvendig samt sort skinn (best når man har barn).

 

Grunnen for å se etter allroad er jo egentlig enkel. Disse har ikke allslags s line x2 og x3 osv. Her er sportsseter med uttrekkbar fotstøtte standard slik at man kun må lete etter 3 eikers rattet og den fargen man vil ha innvendig. Altså mindre "feller" når man ikke kjenner alle terminologiene.

 

Når det gjelder stereo har jeg ikke sett noe annet enn bose. Men minimum må vel være stor mmi, navigasjon og bluetooth osv... Mest mulig utstyr ellers.

 

Det lå ute en a6 med ALT utstyr og s line. Facelift og 3 liter og rs6 stoler. Manglet kun hengerfeste. Den var kjørt 127k km noe jeg synes var for langt for en 2009 modell. Pris 509.000kr. Men hodet sier at på en 2007 er dette ok km stand og for 40.000 mer kan man få facelift. Denne lå en god stund ute men er borte nå. Akkurat slik men halve km standen hadde vært perfekt. Da kunne man kjøpt bil med hjertet og ikke penger.

 

Ellers er jeg enig med deg at 400k kr bør værw maks men dersom man legger på litt på prisen får man opptil 3 år nyere. Det har jo litt å si...

 

Tror jeg venter til etter nyttår og ser hva som skjer med markedet. Virker som om det er en del feilprisinger ute å går... Umulig valg dette:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står også under C6 facelift and all diesel engines now feature common rail (CR) and Turbocharged Direct Injection (TDI), jeg tolker det som om det er nytt på faceliften.

 

CR kom vel på slutten av 2008 mener jeg å huske...

 

Nope, er nok bare de 4-sylindrede som fikk common-rail, mens de andre allerede hadde det. Les første testen på dinside.no fra 2004:

 

http://www.dinside.no/104909/motor-og-kjoreegenskaper

 

Hvis det står at alle dieselmotorer NÅ er med common rail, så er det vel det de mener, at alle ikke var med common rail før facelift. CR kom på 4-sylindrede i 2008, det er riktig, men altså mye tidligere på V6-motorene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare bra det at du låner tråden Tore, dess mer jeg får vite om disse bilene, dess bedre :)

Og til Christian; er nok bare stasjonsvogn jeg ser etter dessverre.

 

Skal innrømme at jeg ikke har tenkt så fryktelig mye på gjensalg og pris, bortsett fra indirekte å velge en med det "riktige" utstyret. For min del prøver jeg også å holde meg til maks 400, og da blir det straks litt værre å finne facelift med v6 tdi og litt utstyr ;)

Ser man på forskjeller mellom Allroad 2.7 og 3.0 så finner man jo 2.7 med greit utstyr ned i 350, mens man må en del over 400 for å finne en like attraktiv 3.0 - så det er jo litt forskjell.

 

En ting jeg umiddelbart lurer litt på når det gjelder utstyr, eller stereo; er det mulig å se hva slags stereo de forskjellige bilene har, og finnes det mange forskjellige? (tenker da selvsagt ikke på Bose som er lett å se)

 

Har hovedsaklig bare sett 3 varianter, standardanlegget, DSP Soundsystem m/10 høyttalere og subwoofer og BOSE. Soundsystem mener jeg er minimum, men vet ikke hvor lett det er å se dette på bilder. Du ser det derimot når du går inn på MMI, hvor det er end del flere innstillinger, bl.a. for subwoofer og div. annet.

 

En annen ting som er viktig, og som du lett ser, er at det skal være deluxe klimaanlegg. Det finnes noen få som har standardanlegget, da er det kjipe knapper/panel, ikke digital visning osv. Synes det rett og slett ser veldig billig ut i en A6 og ikke passer inn, men de fleste jeg ser i denne prisklassen har normalt deluxe klima.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott, da skal jeg få sjekket hvilket anlegg bilen har i hvert fall.

 

Skal av gårde for å se på en nå senere i kveld (3.0tdi'en fra første post), den har forøvrig deluxe klima også ja. Er det noe spesielt jeg bør spørre eiger om? Eller noen spesielle ting jeg skal se etter som ikke er nevnt her tidligere?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spør om insugsmanifolder er byttet.. har byttet ett drøss med de nå i det siste... koster ca 4-6000kr stykk..

Og jobben kommer i tillegg..

Har faktisk ikke tenkt på og se om det er cr eller tdi:p ska få sjekket det neste gang en er inne:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spurte han om noe var byttet på motor, og det visste han ikke noe om, men skulle prøve å finne ut av det.

 

Det er virkelig gode biler i hvert fall, var første gang jeg har prøvd 4f audi nå...

En litt snodig ting jeg lurer på, er det vanlig at man hører at det klikker i releet for bremselys (led lykter)? Det kom et merkbart klikk når bremselysene slo seg på, hører det selvsagt ikke mens man kjører, men når bilen var stillestående hørte man det ganske godt. I slutten av prøveturen kom det også opp en feilmelding på de adaptive kjørelysene. Det skulle jo han se på, men er det noen som har vært bort i noe lignende (med tanke på evt prisavslag og fikse det selv)?

 

Ellers trodde jeg det skulle være mulig å finne webastoen i menyvalget, noen som vet hvor? Han visste ikke hvor det var, og etter å ha leitet igjennom de fleste menyene gav vi opp - han brukte alltid fjernkontrollen. Jeg trodde at det skulle være mulig å finne den i menyen for å stille timer osv?

 

Til slutt, neste service blir på 220k, noen som vet om det er noe spesielt involvert i den mtp pris?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ellers trodde jeg det skulle være mulig å finne webastoen i menyvalget, noen som vet hvor? Han visste ikke hvor det var, og etter å ha leitet igjennom de fleste menyene gav vi opp - han brukte alltid fjernkontrollen. Jeg trodde at det skulle være mulig å finne den i menyen for å stille timer osv?

Denne finner du i menyene til klimaanlegget. Trykk "Setup" på klimakonsollet og bruk vridhjulene til vifte/setevarme etc. til å navigere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det klikket du hørte var sikkert når bilen stod i park, då må du trykke inn bremsen for å få den ut av park...

 

Spurte han om noe var byttet på motor, og det visste han ikke noe om, men skulle prøve å finne ut av det.

 

Det er virkelig gode biler i hvert fall, var første gang jeg har prøvd 4f audi nå...

En litt snodig ting jeg lurer på, er det vanlig at man hører at det klikker i releet for bremselys (led lykter)? Det kom et merkbart klikk når bremselysene slo seg på, hører det selvsagt ikke mens man kjører, men når bilen var stillestående hørte man det ganske godt. I slutten av prøveturen kom det også opp en feilmelding på de adaptive kjørelysene. Det skulle jo han se på, men er det noen som har vært bort i noe lignende (med tanke på evt prisavslag og fikse det selv)?

 

Ellers trodde jeg det skulle være mulig å finne webastoen i menyvalget, noen som vet hvor? Han visste ikke hvor det var, og etter å ha leitet igjennom de fleste menyene gav vi opp - han brukte alltid fjernkontrollen. Jeg trodde at det skulle være mulig å finne den i menyen for å stille timer osv?

 

Til slutt, neste service blir på 220k, noen som vet om det er noe spesielt involvert i den mtp pris?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer et klikk når bilen står i park, og en trykker inn bremsen. Det er låsen som hindrer i at noen kan sette den i D uten av fører er der/trykker inn bremsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe... Ja sånn er det når man er ny på automat-fronten :o

 

Hvor vanlig er det å måtte bytte dyser på disse v6 motorene? Ble nesten litt skremt av å lese britisk forum - virker som om det er mange som må bytte, spesielt på de eldre 05-07 utgavene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener å ha lest om en tidligere som hadde feil på de adaptive lysene og at det kostet en del å få fikset.. Dyser vet jeg ikke så mye om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.