#1 Skrevet November 29, 2012 Siden jeg følger litt med på hva Politiet foretar seg i bilparken fyller jeg på med litt info og stoff om dette her. I dag kunne Politiforum skrive om at Passat Alltrack nå er godkjent for bruk i Politiet, les mer her http://www.politiforum.no/id/4947 Her er Passat i Politiets nye dekor, som Highlineutgave. Kilde: Politiforum 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 29, 2012 Så en politibil med den nye dekoren, og synes den var tøff! I tillegg vekka den oppmerksomhet og! Synes de har truffet bra jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 29, 2012 Så en slik ny passat i kontroll i Drammen i dag.Så litt rart ut med ny og gammel politibil ved siden av hverandre hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 29, 2012 Personlig har jeg ikke noe imot det nye designet, men tror det hadde blitt enda penere dersom de sorte feltene var blå, slik kombinasjonen er i Sverige og England. Det som blir spennende nå er hvordan disse blir som Hundebiler, det har vært ett stort dilemma lenge for Passat sin del. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 29, 2012 Hva er dilemmaet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 29, 2012 Det går en sånn her i kommunen: http://www.sunnhordland.no/article/20121108/NYHENDE/121109892 Den skriker ikke POLITIBIL når den kommer mot deg i trafikken slik som de gamle med blå og rød refleks i hele fronten. Men er vel bare en vanesak Trodde først de hadde endel gamle saftblandere på overskuddslageret da jeg så bildet øverst i tråden her Men er vel søkelys i den baljen på taket? Er ikke sånn på den som går her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 29, 2012 Det er søkelys ja, styres via en joystick på instrumentpanelet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 29, 2012 Hva er dilemmaet? Passat kunne ikke godkjennes for 2 hundebur uten å bygges om, det vil si at baksetene flyttes frem. Da ombygges bilen vekk fra fabrikkspecs og må godkjennes på nytt. Mer arbeid, mer kostnad og mer byråkrati. Derfor har mange distrikter kjørt "Makeover" på gamle Hundebiler (V70 /XC70) der alt av motor, drivlinje og understell byttes og man forlenger km garantien. Nå ser det ut til at Passat Alltrack ihvertfall kan bli godkjent som Hundebil i følge PDMT sine krav. Alternativet var å bygge om Vito til Hundebil, noe som ble sett på som alt for dyrt og uegnet. Selv om noen distrikter har valgt denne løsningen og er fornøyd. Men nå ser det ut som det blir Hundebiler av Alltrack ihvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 29, 2012 Aah, da lærte jeg noe nytt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 29, 2012 Vi har fått en Passat Alltrack som sivilbil i Arendal, pluss at det går 4-5 Passat 3C (både før og etter facelift) som patruljebiler her. Ingen av dem med den nye dekoren enda. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 30, 2012 I kristiansand har de skaffet en Benz GL som hundebil Snakket litt med en politimann om den, og etter at jeg litt sarkastisk sa "kjør forsiktig da" repliserte han bare med "den går jævlig bra" mens han gliste og gikk: smil : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 30, 2012 Ja mange distrikter har tatt i bruk andre bilmodeller, Romerike har en E250 CDI stasjonsvogn (som de måtte bytte motor etter 6000km på) som Hundebil etter at den gamle Mondeoen var pisket nok. Det er i utgangspunktet bare UP som er utelatt av bilavtalen og i prinsippet kan benytte de bilmodellene de vil, derfor de benytter Audi A4, MB C- og E-klasse, BMW 3-serie Touring, X5 etc. for å blende inn i trafikken og ikke være så åpenbare sivile biler ut i fra standardparken på Passat som også blir mer og mer brukt nå. Ble selv tatt av en Passat i 2010 som jeg ikke tenkte på var sivilbil.. Om man ser bort i fra kuldeproblemene som det ble skrevet om for ett par år siden, der Passatene ikke hadde tilleggsvarmer og var "ubrukelige" i temperaturer under -15, så virker det som man er fornøyde med Passat som patruljebil. Selv om veldig mange i Politiet er og var veldig glade i å ha Volvo som tjenestebiler. Kanskje ikke så rart når det har vært hovedleverandør av biler til Politiet i 48 år 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 30, 2012 for å blende inn i trafikken og ikke være så åpenbare sivile biler ut i fra standardparken på Passat som også blir mer og mer brukt nå. Når Passat har fast plass på topp 5 på salgslistene, så blender de seg veldig godt inn som sivilbiler, vil nå jeg si. Jeg har blitt forsiktig på gassen mange ganger når en passat ligger bak meg, men i 99% av tilfellene er det bare en familiebil... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 30, 2012 Ja, for all del. Men mange tror Politiet kun bruker Volvo enda, og der er det mange som får seg en overraskelse når en "familiebil" kommer bak deg og lyser blått 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 30, 2012 Dette var artig lesing Litt spennende å følge med på hva dem foretar seg i bilparken ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 30, 2012 Men mange tror Politiet kun bruker Volvo enda Det er godt mulig, her i byen er det snart 10 år siden den siste Volvoen forsvant, og det har nesten bare vært Ford Mondeo siden den gangen. Den siste Volvo politibilen her var en 940 turbo som var hundebil, den hadde godt over 500k kilometer og stinka våt bikkje inni. Likevel ble den solgt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...