Mattematikk spørsmål, LED - Parallell - motstander

Anbefalte innlegg

Heisann.. Sliter litt med noe jeg burde huska fra Grunnskolen i Elektro.

Jeg skal bytte ut til LED lamper på bilen min nå, og av den grunn må jeg ha motstander med på kretsen for å ikke få feilmelding fra Canbus.

Originale pæren er 16W - R=1.3ohm

LED pæren er 5W - R= 0,41

Ettersom jeg husker må dette kobles i parallell for å ikke halvere effekten (som å seriekoble gjør)

Må jeg gjøre følgende :

Koble LED i serie med en motstand på 2,24OHM for å få en R-tot på 2,66 OHM.

For så å koble LED + R1 i paralell med R2 på 2,66ohm , Vil det da bli 1.33ohm som er den ønskede motstanden i kretsen?

Håper noen forsto hva jeg babla om over.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvorfor ikke bare en motstand i serie på 0,9 ohm?

Men , de blir VARM :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir ikke da effekten på lyset halvert? altså lysstyrken.. hehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv eksperimentert med montstander som skal tilsvare 55w og dem bli MEGET VARME. Dette var i forbindelse med nye LED lamper. Det ble ikke aktuelt å ha så varme motstander montert i bilen.

Pass på å ikke lag ei brannfelle Haavard ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvor du tar det at lavere watt gir lavere motstand fra..

Ei last på 5w vil med 12v tilsvare sånn ca 29ohm, mens ei pære på 16W teoretisk skal ha 9ohm motstand om den er oppgitt i 12V

Uansett må du paralellkoble motstander til ledpæra di for å oppnå samme effekt i kretsen for å lure canbussen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

13 ohm i parallell med ledpæra er det jeg kommer fram til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe,,

Ser nå at jeg brukte feil formel, var vist Amp jeg fant ut : dum :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1.3 Ohm gir forøvrig en effekt på 110W i et 12V system ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville prøvd med en 12ohms motstand, men du må ha en som tåler 12 watt.... Blir temmelig varmt det der er jeg redd! Ledpærer hører hjemme på biler der det ble levert ledpærer spør du meg...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

13 ohm i parallell med ledpæra er det jeg kommer fram til.

Se der ja.. Godt jeg spurte her.

Da slipper jeg jo å kjøre med ett kabelnettverk før lampen og.. :)

Noen som veit om styrenheten måler at lyspæren trekker riktig last og ikke bare at det er noe som trekker strøm på kretsen?

Fordi jeg har selv prøvd ut å sette på 21W lyspære istedenfor 10W uten at jeg fikk feilmelding.. Klart, er det noe som trekker alt for mye så går det jo ut over vern i forkant. Men hvor liten motstand holder egentlig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Originale pæren er 16W - R=1.3ohm

LED pæren er 5W - R= 0,41

Koble LED i serie med en motstand på 2,24OHM for å få en R-tot på 2,66 OHM.

For så å koble LED + R1 i paralell med R2 på 2,66ohm , Vil det da bli 1.33ohm som er den ønskede motstanden i kretsen?

Du bomma litt der: P=UxU/R => R=UxU/P

La oss bruke 13.8V som nominell spenning. Da blir 16W en motstand på 12 Ohm og 5W en motstand på 38 Ohm.

Differansen er 11W som er 17 Ohm

Har et eksempel hvor jeg erstattet en 55W pære med en 7.5W LED - Der var det ikke nødvendig å brenne av 45W i en motstand. Det var nok med 20W uten at det kom noen feilmelding. Husk også at effektmotstander som skal monteres på kjøleribbe, tåler under det halve uten. Min 50W motstand klarer 20W uten ekstra kjøling.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville prøvd med en 12ohms motstand, men du må ha en som tåler 12 watt.... Blir temmelig varmt det der er jeg redd! Ledpærer hører hjemme på biler der det ble levert ledpærer spør du meg...

Ettermonterte LED pærer er jeg helt enig i. Men her er det snakk om å bygge om til facelift.

Da skal jeg undersøke litt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville undersøkt om det finns noe info om minimum effekt på kretsen som må til før canbussen klikker i vinkel og nekter tro det er ei pære der ja!

La oss si at den kanskje går med på at 10w = pæra er der da trenger du bare en motstand som tåler 5W, f.eks en på 27 ohm... Må være noen som har prøvd dette før :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville undersøkt om det finns noe info om minimum effekt på kretsen som må til før canbussen klikker i vinkel og nekter tro det er ei pære der ja!

La oss si at den kanskje går med på at 10w = pæra er der da trenger du bare en motstand som tåler 5W, f.eks en på 27 ohm... Må være noen som har prøvd dette før :)

Er umulig å klare å google seg frem til noe slikt. Da alle stort sett ender opp med "canbus" pærer som dem så fint kaller disse error frie lyspærene sine.

Men der igjen da, monterer jeg en "canbus" LED i sokkelen hvor jeg i dag har glødepære, så blir jo ikke denne led`en noe fryktelig varm. Noe som vil indikere at man ikke trenger så kraftige motstandere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir nok ikke noe varmere enn glødepæra blir :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bomma litt der: P=UxU/R => R=UxU/P

La oss bruke 13.8V som nominell spenning. Da blir 16W en motstand på 12 Ohm og 5W en motstand på 38 Ohm.

Differansen er 11W som er 17 Ohm

Har et eksempel hvor jeg erstattet en 55W pære med en 7.5W LED - Der var det ikke nødvendig å brenne av 45W i en motstand. Det var nok med 20W uten at det kom noen feilmelding. Husk også at effektmotstander som skal monteres på kjøleribbe, tåler under det halve uten. Min 50W motstand klarer 20W uten ekstra kjøling.

Tusen takk for svar, ble litt borte under oppdateringa av denne siden.

Da har jeg hvertfall en formel å gå ut ifra.

forstår ikke helt sammenhengen med Watt`en på motstanden, kan noen fortelle meg litt om det? hehe..

Må den tåle totale watten på kretsen eller hva er det? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En 5W motstand begynner å brenne om den blir belasta med mer enn det. Motstand med høy watt = grovere bygd og tåler mer varme :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Effekten er det den kan tåle.

Denne tåler 5W med 100% termisk effektavgivning mot kjøleribbe. Skal den ikke monteres på kjøleribbe eller chassis, tåler denne bare 3W. Du bør i så fall gå for en 10W motstand som denne: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=60-631-50&toc=0.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åja! Da skjønner jeg, tusen takk til dere begge !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.