Hvorfor lyser begge Xenonlysene i bakken etter sammenstøt med vilt?

Anbefalte innlegg

Kom ut for å få ett uønsket sammenstøt med en rein på Saltfjellet igårnatt, ene hovedlyshuset med glass ble knust..xenonpæren lyser fremdeles, det jeg synes er litt merkelig er at begge lyser i bakken når det er kun den ene så har vært offer for sammenstøt?

Har noen noe teknisk å komme med her? Skjønner at jeg må ha ny hovedlampe på venstre siden, jeg forstår bare ikke hvorfor den høyre lyser i bakken også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare gjetning, men Xenon har jo automatisk høydejustering, som kan ha blitt påvirket av sammenstøtet og dermed styrer den andre lampa til "max nærsyn". (Ref at lampene går opp og ned ved oppstart). Altså en slags "nødmodus".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer nok det som Terje sier.. Enten så er dette en sikkerhetsfunksjon i lyskretsen Glassknusesensor innebygd? Aner ikke hva slags fancy utstyr det er i disse nyere bilene..:) ), eller så har du rett og slett misplassert aksellerometeret! Uten at jeg helt vet hvor det ligger... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette er jo en gammel 99 modell da, noen som vet sikkert noe om dette? må begge hovedlysene byttes da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare det ødelagte ;)

EDIT;

Kan være at det ligger noen feilkoder i VAG-COM, eller at du må re-programmere frontlyktene.. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm...så om jeg bytter lykta som er ødelagt så vil lysene fremdeles lyse i bakken før de er "programmert" herregud...er så jævla opgitt, satans rein som måtte yppe, er jo en STRIDSVOGN jeg kommer kjørende med...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

fult mulig at det er ved føleren på en av akslingene det har skjedd noe med;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

de er intakte, var kun skallen til reinen som traff venstrelampa...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

og den lampa er trykket godt inn...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

og den lampa er trykket godt inn...

Du må nok uansett nullstille lyktene etter su har montert ny lykt.

Sett i ny lykt, juster begge der de skal være og deretter gå inn i vag om og nyllstill sensorene. Du vil da se om det ligger inne noen feilkoder, ellers skal alt funke vil jeg tro. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvordan gikk det med reinen? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

uheldig du ja, traff på 6stk rein i forige vinter, sto på veien som bowling kjegler, tok en heavy unnamanøver (takk gud for gode vinterdekk) og traff bare 1 (type spretten kalv), gikk bra med rein og bil, berget også tusenmetringene :D

Men få lykten byttet og nullstill systemet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

stod 4stk midt på veien, 2 gikk til høyre,1 gikk til venstre, 1 ble stående og begynte å gå til venstre men bestemte seg for å snu seg sakte for å gå til midten av veien igjen, jeg var på full brems og hadde en luke jeg siktet på, men hodet til denne ene luringen traff lykta GODT, traff vell i 50kmt...så ikke reinen før den var 50m fra bilen, de sto jo klin i ro og på grå\hvit isvei...utrolig umulig å se.

Iallefall irriterende når du er på vei for å levere bilen til innbytte hos forhandler for nyere bilkjøp.

fant ikke reinen verken på vei eller i grøft, så den klarte seg vell..på ett vis, men politi og alt ble varslet iht instrukt, jævla irriterende at jeg har gått ned fra fullkasko og til delkasko pga at bilen er endel år gammel da...

Skal få ordnet lykten, men leter hardt etter en brukt da jeg ikke akurat gidder å kjøpe 2 for å få det til å se høvelig likt ut, lyktene er jo fadet litt og blitt litt bleke med årene. Så hvis noen vet noen som selger, da kontakt! :) takk.

Har heller ikke VagCom så må vel til Møller etter montering......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en xenon hovedlampe, venstre side, som ny, til '99 A6. Den er ikke komplett da jeg tok ut noen ledninger for å mekke til Allroad-lyktene jeg hadde på min 99-modell, men hvis du er kar om å flytte over ledningene til høydemotoren fra din gamle knuste lykt, så kan du kjøpe denne av meg for en hyggelig pris. Den er også uten pære/ballast, forøvrig.

Send meg PM om du er interessert.

Og for de som lurer på hvorfor jeg tok ut ledninger, så er det fordi en Allroad (og A6 facelift) har dynamisk lyktejustering, mens pre-facelift C5 har statisk lykteregulering. I praksis betyr dette at 2002 og nyere justerer lyktelengden konstant under kjøring, mens på 97-01 så justeres lyslengden bare når lyset skrues på, og ferdig med det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser helst å kjøpe en som er ferdig for montering, men tusen takk for tilbudet...hadde jeg vært noe bilmekaniker\elektrisk anlagt hadde jeg kjøpt den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.