Beste måte å fjerne og behandle rust??

Anbefalte innlegg

Har ein vannlekasje i bilen min, S6c4

Pga. rust har karosseri kittet løsna og vatnet kjem ned mellom karosseri platene og inn i bilen.

 

Det eg trenger hjelp til her er, kva måte er best å fjerne rusta med og kva skal den behandlast med for at det skal holde.

Eg er lite lysten på å ta denne jobben fleire ganger.

 

For å fjerne rust er det mulig å sandblåse, slipe vekk... Har og liggande nåke som heitter Neutrarust http://www.neutrarustuk.com/

Behandle etter rusta er vekke. Holder det med vanlig grunning og lakk eller fins det nåke bedre?

Må vel og ha på ny karosseri kitt når lakk er komt på...eller før lakk?

 

Eg har lite peiling på karosseri og lakk så alle tips tas imot med takk :)

 

Under frontvindu venstre foran. Tatt av panser og skjerm.

20121024_200531.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

aldri under noen omstendigheter gå på med slike "rustomvandlere".. bare tull hele greia

 

du må fysisk få fjerna rusta (sandblåsing med TØRR luft er det beste valget da dette fjerner minst mulig av det friske stålet)

 

går ann og bruke negerkuse evt flapdisc på vinkelsliper, men dette fjerner en del stål

 

og bare bruke rustomvandler og grunning oppå derigjen er bare og utsette problemet en periode. for rusta kommer garantert igjen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis du bruker negerkuse eller flapdisk så risikerer du at du pakker inn små lommer med rust og da får du samme problemet om en stund igjen, det eneste måten å få det rent på er sandblåsing eller kalk/nøtteskall/glassblåsing, litt jobb og det koster litt penger men da er problemet løst en gang for alle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Igrunn skeptisk til Neutrarust ol. men ein eg kjenner som jobber i eit offshore firma fortalte at slikt blei brukt på båtane dei hadde, tenkte at det kanskje var bra greier.

 

Blir nok sandblåsing..

 

Når rusta er tatt, kva har eg på da?

Det eg har lakka tidligare syns eg har begynt å ruste fort igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan fint bruke en form for epoxy grunning som feks Brunox på det bare metallet , men du må ha vanlig CA primer over denne igjen før du lakkerer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjern alt løst med stålbørste o.l og så kjøper du deg ei pakke fra ferrobet til bil.

 

Dette er helt rått, det fjerner rust med fosforsyre. Metallet blir kjemisk 100% rent. Følger også med en iso grunning for å nøytralisere syra, slik at du kan lakke over denne igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ferrobet, er det det som kalles for rustvask ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ferrobet har både rustfjerner og rustvask, og de er IKKE like.

Tror rustvask og alu-rens er samme produktet forresten. Skal visst fungere bra som felgrens. :)

 

Har prøvd rustfjerneren, og den klarte en del men ikke når det var dyp rust. Om rusta ligger helt i overflata går det nok bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sidan vatn har kommt mellom karroseri skjøtane så burde vel man kappe vekk litt stål for å få vekk all rust. eg ville ikkje ha stolt på å smørt det inn med ruststoff og håpt at det meste er dekket. da kan man like godt legge på eit lag med tec7 over all rust og skjøter og håper at det holder i nokre år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sidan vatn har kommt mellom karroseri skjøtane så burde vel man kappe vekk litt stål for å få vekk all rust. eg ville ikkje ha stolt på å smørt det inn med ruststoff og håpt at det meste er dekket. da kan man like godt legge på eit lag med tec7 over all rust og skjøter og håper at det holder i nokre år.

Godt poeng! Her må eg få til nåke lurt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.