Longlife oljeskift Passat - for lange intervaller med chip?

Anbefalte innlegg

På min Passat TDI med Longlife service går det max. 30000 mellom hver service/oljeskift. Synes selv dette er ganske lenge, spesielt med chip montert :confused: Kunne godt tenke meg å bytte litt oftere.

Noen erfaringer med dette? Er vel også en del å demontere på Passat for å komme til tappeplugg (plastic fantastic :) )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt olje to ganger i året..........."sommer-olje" og "vinter-olje" Tynn olje som smører fort på vinteren og en litt tykkere olje på sommeren som tåler litt varme. ALDRI i livet om jeg hadde kjørt 30 tusen km på et oljeskift. Uansett hva slags olje og motor jeg hadde : eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hvordan VW-verkstedet bytter olje; suger ut eller tapper gjennom tappeplugg? For å komme til tappepluggen må det vel demonteres endel plastikk, så mistenker det første.... : rolleyes

Hvis det suges ut risikerer man vel at noe "dritt" kan ligge igjen i bunnpanna?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hvordan VW-verkstedet bytter olje; suger ut eller tapper gjennom tappeplugg? For å komme til tappepluggen må det vel demonteres endel plastikk, så mistenker det første.... : rolleyes

Hvis det suges ut risikerer man vel at noe "dritt" kan ligge igjen i bunnpanna?

 

Tappepluggen i bunnen og skifte oljefilter. Det er bare ett plastdeksel under der på de fleste, og det tar max 3 minutter å demontere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt olje to ganger i året..........."sommer-olje" og "vinter-olje" Tynn olje som smører fort på vinteren og en litt tykkere olje på sommeren som tåler litt varme. ALDRI i livet om jeg hadde kjørt 30 tusen km på et oljeskift. Uansett hva slags olje og motor jeg hadde : eek :

 

For dette kan du så mye bedre enn ingeniørene som konstruerer motorene og produsere oljen ? :confused:;)

 

De fleste bilprodusentene har nå gått over til 30' intervall på oljekskiftene på sine nye biler. De fleste tyske bilene har i tillegg intelligente systemer som føler oljekvaliteten og varsler når det er på tide med skift (litt før). Enkelte serier av 1,9 TDI'ene kan gå helt opp mot 50' før servicevarslingen slår inn under helt optimale forhold. Gjennonsnittlig kjørelengde på VW og Audi her i landet har vist seg å havne på rundt 25'km de siste årene.

 

Om bilen er chipet eller ikke skal forsåvidt ikke ha noe å si for dette systemet, iallefall i teorien - forutsatt at den nye progamvaren ivaretar dette på samme måte, noe de helt sikkert gjør, men det er en billig forsikring for turbo og motor å skifte noe oftere om du vet at bilen er trimmet og brukes hardt, med f.eks banekjøring.

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for nyttig info Thomas :)

Får gi passaten ny smøring en av de første dagene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For dette kan du så mye bedre enn ingeniørene som konstruerer motorene og produsere oljen ? :confused:;)

 

De fleste bilprodusentene har nå gått over til 30' intervall på oljekskiftene på sine nye biler. De fleste tyske bilene har i tillegg intelligente systemer som føler oljekvaliteten og varsler når det er på tide med skift (litt før). Enkelte serier av 1,9 TDI'ene kan gå helt opp mot 50' før servicevarslingen slår inn under helt optimale forhold. Gjennonsnittlig kjørelengde på VW og Audi her i landet har vist seg å havne på rundt 25'km de siste årene.

 

Om bilen er chipet eller ikke skal forsåvidt ikke ha noe å si for dette systemet, iallefall i teorien - forutsatt at den nye progamvaren ivaretar dette på samme måte, noe de helt sikkert gjør, men det er en billig forsikring for turbo og motor å skifte noe oftere om du vet at bilen er trimmet og brukes hardt, med f.eks banekjøring.

 

:)

 

Hvis et "intelligent" system skulle varsle om oljekvaliteten har blitt dårlig, måtte man skifte olje flere ganger i året. En olje som har gått 50', er ikke mye å snakke om i kvalitet. Optimale forhold hjelper ikke da.

Ikke diss meg med at jeg vet dette så mye bedre enn ingeniører og oljeprodusenter. Det er bare slik det er....... ;)

Jeg skifter olje ca. hver 5.000 km. Har gjort det på alle mine biler opp igjennom tida. Ikke fordi at dette er noe alle må gjøre, men fordi jeg synes at dette er greit.

Jeg sier ikke at alle skal gjøre som meg. Jeg sier bare at dette er noe jeg gjør for å utsette motoren for minst mulig slitasje...... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis et "intelligent" system skulle varsle om oljekvaliteten har blitt dårlig, måtte man skifte olje flere ganger i året. En olje som har gått 50', er ikke mye å snakke om i kvalitet. Optimale forhold hjelper ikke da.

Ikke diss meg med at jeg vet dette så mye bedre enn ingeniører og oljeprodusenter. Det er bare slik det er....... ;)

Jeg skifter olje ca. hver 5.000 km. Har gjort det på alle mine biler opp igjennom tida. Ikke fordi at dette er noe alle må gjøre, men fordi jeg synes at dette er greit.

Jeg sier ikke at alle skal gjøre som meg. Jeg sier bare at dette er noe jeg gjør for å utsette motoren for minst mulig slitasje...... :)

 

Så Tyske, Franske og Japanske ingeniører prater bare tull altså ? :D

 

Teknologisk utvikling er en fin ting ;) På samme måte som det for 20 år siden var latterlig utenkelig at man skulle få telefonapparater uten ledning som var så små at de kunne passe i brystlommen på skjorten (dagens mobiltelefon) - konstrueres dagens motorer med tanke på lengre serviceintervaller. Det samme gjør oljeprodusentene pga forbrukernes krav til lavere vedlikeholdskostnader og færre verkstedsbesøk i en "travel hverdag"...

 

Audi, VW, BMW, MB, Opel, Saab, Peugeot, Renault, Citroên og Toyota har alle sammen motorer med 30' oljeskiftintervall (eller intelligent kvalitetsvarsling) i sitt modellutvalg, både på diesel og bensin, så du og Pål F. får tro akkurat hva dere vil ;)

 

Hvis du skifter en kostbar Longlife-klassifisert olje hver 5'km på din -00 mod Passat er det å kaste penger ut vinduet, enkelt og greit, men så lenge det er deg selv som betaler regningen må du jo gjerne gjøre det :)

 

EDIT: fant ikke noe skrevet om temaet på Møller's sider i farten, er litt kronglete å finne noe der, men fant en kort liten infobit på hos Audi i Sverige, og det gjør jo samme nytten: http://www.audi.se/page_2598.shtml

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min 2003 tdi har fått nm-oppgradering. (som det heiter på fint..). Skifter olje sjølv mellom service. ( ca 10-15000) Enkelt og greitt, men bånn at heile motordekselet må av. (litt pes men ikkje vanskelig..). BMW har en genial løysning der...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste tyske bilene har i tillegg intelligente systemer som føler oljekvaliteten og varsler når det er på tide med skift.

Tja.. det eneste intelligente med systemet som brukes er at et antall parametre fra motoren registreres (antall start, km, timer, turtall, vann- og oljetemperatur, oljetrykk, etc.). Ut fra dette kan man beregne oljens kvalitet sånn omtrentlig. Hvilke motorer er det som har sensorer for oljekvalitet direkte?

Hvis du ser på linken jeg postet tidligere var ikke Mobil1 eller Amsoil oljene noe å ha etter 28000 km.

Det eneste bilprodusenten vil med longlife intervall, er å få vedlikeholdskostnadene ned slik at man kommer heldig ut på pris. Hvis ultimat motor-vedlikehold er målet, skal man bare glemme longlife :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.