Kjølevifte går ikke, temp.instrument virker ikke på 1993 Audi 80 2,3NG quattro

Anbefalte innlegg

Ny bil, nye problemer...

 

Har en 1993 Audi 80 med 2,3NG motor, hvor kjølevifta ikke går, og instrumentet for motortemp. heller ikke beveger seg. Ved køkjøring koker motoren...

Tok av kontakta i bunnen av radiatoren, ikke virk på vifte selv om jeg kortslutta den. Måler heller ingen spenning her, så mistenker det er en en +12v forskyning som mangler et eller annet sted, som da er felles med instrumentvisninga. Multitemp-switchen mangler spenning...?

 

Jakter på el-skjema til denne bilen, er det noen som kan hjelpe her...? Har Haynes-manual fra 1987-1991, vet ikke om det er de store forskjellene her, samt skjema til S2 med 3B-motor. Noen som kan si om disse er de samme/ kan brukes, ev. om noen har linker til hvor jeg kan finne skjema til bilen på nett...? Har forsøkt med Google, men finner liksom ikke noe bra, på et leselig språk. (Tysk er ikke leselig...) :):)

 

All hjelp mottaes med takk! Er kaldt som pokker å feilsøke ute nå, så vil gjerne ha det fort unna... :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den store bryteren som sitter på undersiden av kjøleslangestussen på toppen er den som går til instrumentet og til AC. Denne går ofte i stykker, og koster en liten fromue hos Møller. Den lille svarte på oversiden går til ECU, og kan kjøpes uoriginalt. Disse sitter motsatt på AAR-motoren. Bryteren til kjøleviften er den som sitter nederst på radiatoren, som du påpekte. Da har vi klarlagt hvilken som er til hva.

 

Om det er samme strømforsyning til vifte og instrument vet jeg ikke noe om, men det er helt klart noe feil med strømforsyningen, siden viften ikke går. Har du sjekket sikringen? Har du AC på bilen?

 

Man skal også kunne kortslutte to av polene til den store multitempgiveren for å se om instrmentet virker, men jeg husker ikke nøyaktig hvilke to av ledningene det er, samt at man skal ha en ca 500 ohms motstand her for å ikke brenne instrumentet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Sjekk link for koblingsjema, (side 8-12). Hadde du bodd nærmere skulle jeg gjerne hjulpet deg med feilsøkinga...foreslår at du begynner å sjekke sikringer, mål at du har 12V fram til hovekontakt på vifte releet, har du det kan du prøve å laske over hovedkontaktene. Hvis vifta starte nå er det enten releet eller signalet fra temp giver som feiler. Temp giver F87 legger kontakt til jord når vifta skal starte, prøv med en lask til jord for å lokalisere feil på temp giver eller relee. Starte vifta er det trolig giveren som er ødelagt, starte den ikk er det trolig releet

Blir omtrent samme fremgangsmåte for steg 2 på vifta men legg merke til at temp giver F54 ikke skal legges til jord men kortsluttes for å teste.

Når det gjelder instrumentet kommer signalet til dette fra den 3 eller 4 pola temp giveren F76 og det er ettersom jeg har forstått ikke uvanlig at det er noe feil med denne.

 

http://www.s2central.net/S2_Schematics/A/A13.PDF

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder instrumentet kommer signalet til dette fra den 3 eller 4 pola temp giveren F76 og det er ettersom jeg har forstått ikke uvanlig at det er noe feil med denne.

 

Det hender også i enkelte tilfeller at det er selve instrumentet som er defekt. Har dette problemet på min C4.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tenkt tanken på instrumentet jeg og, har et liggende som jeg skal prøvebytte. Men ettersom det også er problemer med vifta, skal jeg sjekke om det er noen sammenheng først.

Er ikke AC på bilen, dessverre...

Tusen takk for hjelp så langt alle sammen, skal ta multimeteret fatt så snart kvikksølvet er på rett side av -15 igjen!

Oppdaterer så snart jeg finner ut mer! :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg sjekket alle 3 sikringene som står i skjemaet, disse er ok, og jeg måler +12V over alle 3 med tenning på.

Tok ut rele 2 og lasket 30-87 på dette, da startet vifta, så denne er iorden.

 

Termobryteren i bunnen av radiatoren er jo 3polet, hvilke av bryterne er dette...? Hvilke av de forskjellige bryterne som blir nevnt over er hvem...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

F76 sitter på vannrailen, litt usikker på F54 og F87 og plassering. Mener jeg kun har 2 ledere inn på føleren i bunn av radiatoren, kan sjekke litt mer etterpå..... Hvis du sammenligner fargene på lederene mot koblingsjema burde det være mulig å finne ut av....:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.