Anbefalte innlegg

Noen som har tips til vanlige lekasjer på 3b motor? tror det er på fører sia av motoren men er ikke sikker. må fylle en liter i uka!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om den bruker 1 liter olje i uka og du ikke klarer å se hvor det kommer fra har du 2 alternativ.

 

1. Du er blind

 

2. Det lekker ikke ut gjennom noen pakninger, men motoren din er totalt utslitt, svidde stempelringer, slitte ventilstyringer og ventiltettinger vil forårsake ett så absurd oljeforbruk. Du kan nå gi motoren "den siste olje"

 

Mye trykk i veivhusventilasjon?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En lekkasje på 1 liter i uka ville laget fine oljedammer under bilen, det burde også være greit å se sånn ca hvor det kom fra.

 

For en par år siden hadde min 3B et forbruk på 0,5-1 liter olje på 500 km. Bare litt normal oljesvetting påp motoren, men det røyk godt av eksosen hvis bilen stod lenge på tomgang. Fikk deretter byttet til en overhalt turbo samt byttet ventiltetninger og toppakning, etter det har oljeforbruket ligget på et par desiliter pr 10 000 km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel ny STOOR turbo på motoren din, er det ikke EMil? kan nok utelukke den da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har org veivhusvetilasjon, ville jeg ha kjøpt ny "snusboks". Denne skal lukke ved overtrykk slik at ikke turboen suger olja ut , Dette var mitt problem da min brukte mye olje. Har nå fjernet boksen og plugget røret som går til turbo og oljeforbruket er nå normalt

 

 

Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har.... eller hadde olje catch tank til jeg mistet den for en uke siden så ikke helt vanlig ventilasjon, der samlet det seg 2-3 desliliter grå olje på ca en ukes tid så nå når jeg har mistet den og ventilasjonen står i fri luft ser jeg selvfølgelig at en del av oljen kommer ut derifra, men det er bra med olje opp på sia av blokka også.

 

Må vel ta en motor vask når jeg er ferdig med å montere nye manifoilen i dag eller i morgen å se hvor det kommer tilbake.

 

Noen andre som har catch tank hær? hvor mye sammler seg i den?

 

 

Å til du som sier motoren er utslit: jeg har ikke spurt etter olje lekasje hvis det ikke var olje under bilen! :): vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har.... eller hadde olje catch tank til jeg mistet den for en uke siden så ikke helt vanlig ventilasjon, der samlet det seg 2-3 desliliter grå olje på ca en ukes tid så nå når jeg har mistet den og ventilasjonen står i fri luft ser jeg selvfølgelig at en del av oljen kommer ut derifra, men det er bra med olje opp på sia av blokka også.

 

Må vel ta en motor vask når jeg er ferdig med å montere nye manifoilen i dag eller i morgen å se hvor det kommer tilbake.

 

Noen andre som har catch tank hær? hvor mye sammler seg i den?

 

 

Å til du som sier motoren er utslit: jeg har ikke spurt etter olje lekasje hvis det ikke var olje under bilen! :): vinke :

 

 

Åja, store mengder olje ut gjennom veivhusventilasjon er jo alltid ett tegn så sunn og frisk motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åja, store mengder olje ut gjennom veivhusventilasjon er jo alltid ett tegn så sunn og frisk motor.

 

Ironisk nå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åja, store mengder olje ut gjennom veivhusventilasjon er jo alltid ett tegn så sunn og frisk motor.

 

Evt tegn på masse ladetrykk. Tror vel egentli at man må regne med at det går litt olje gjennom når man har mye ladetrykk. Litt fra motor til motor det da, men ikke uvanlig at det spytter litt på 1.5bar+

 

men, en veivhus som spytter olje ved normal kjøring er mere som ett dårlig tegn. likeså motorer hvor det blåser som ett bassrør ut påfyllingslokket om du åpner mens motorn går ;)

 

Catchcan/seperator med retur til bunnpanna er tingen.

Iallefall så lenge det ikke er sprekk i den, da kan det *kremt* bli litt oljesøl likevel... :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Evt tegn på masse ladetrykk. Tror vel egentli at man må regne med at det går litt olje gjennom når man har mye ladetrykk. Litt fra motor til motor det da, men ikke uvanlig at det spytter litt på 1.5bar+

 

men, en veivhus som spytter olje ved normal kjøring er mere som ett dårlig tegn. likeså motorer hvor det blåser som ett bassrør ut påfyllingslokket om du åpner mens motorn går ;)

 

Catchcan/seperator med retur til bunnpanna er tingen.

Iallefall så lenge det ikke er sprekk i den, da kan det *kremt* bli litt oljesøl likevel... :rolleye:

 

bilen min går på 1,5 bar trøkk, men sjeldent normalkjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min bil lader 1,3 og etter ca 30 runder på skogen er det ca 2 ds mindre olje i motor. Men som Morten sier , ved normal kjøring skal den ikke blåse ut nevneverdig med olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jonus fyller visst catchtanken sin på ett drag, den er visst på 1 liter. Men så har jo han trimma motoren sin da ;)

 

Vil alltids gå gjennom litt gjennom ventilasjonen på en turbomotor på høye trykk, men synes 1 liter på en uke høres mye ut på en S motor med BARE 350hk. Men om du har mista catchtanken kan jo de slangestussne som står der nå stå litt anderledes? Kan jo være at mere av olja rant tilbake før..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jonus fyller visst catchtanken sin på ett drag, den er visst på 1 liter. Men så har jo han trimma motoren sin da ;)

 

Vil alltids gå gjennom litt gjennom ventilasjonen på en turbomotor på høye trykk, men synes 1 liter på en uke høres mye ut på en S motor med bare 350hk. Men om du har mista catchtanken kan jo de slangestussne som står der nå stå litt anderledes? Kan jo være at mere av olja rant tilbake før..

 

Kansje du skal lese tråden igjen!

Det går ikke 1 liter i veiv hus ventilasjonen eller ut eksosen på en uke! jeg snakker om lekasje itilleg til catch tanken! Catch tanken får ca et par tre dl i løpet av en uke å den går mest på full gass!

 

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kansje du skal lese tråden igjen!

Det går ikke 1 liter i veiv hus ventilasjonen eller ut eksosen på en uke! jeg snakker om lekasje itilleg til catch tanken! Catch tanken får ca et par tre dl i løpet av en uke å den går mest på full gass!

 

:)

la bilen stå og gå så se etter lekkasjer....

1L på ei uke da bør det synes med mindre den bruker mye olje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den lekker mere ved kjøring så det er sikkert noe med trykk på

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...ett dårlig tegn. likeså motorer hvor det blåser som ett bassrør ut påfyllingslokket om du åpner mens motorn går ;)

:rolleye:

Hva kan det skyldes da, på en bil uten turbo?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, når det gjelder toppdeksel pakningen så er ikke den av verdens beste. Der har det lett for å svette olje, så renner det nedover siden på motoren.

 

Ta en vask og kontroler toppdeksel pakning, og tettning i fronten på toppen. Dette er noen svake punkter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

som ett dårlig tegn. likeså motorer hvor det blåser som ett bassrør ut påfyllingslokket om du åpner mens motorn går ;)

 

:

 

 

LOL, sånn er det på gamle transporteren min, hva kan være gale da, slitte stempelringer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.