Audi S2, ABS kobler ut ved pådrag (!)

Anbefalte innlegg

Har et merkelig problem med min bil, ABS kobler ut ved belastning/pådrag (feilkodelampa lyser) og kobler inn igjen når jeg slipper opp. Noen som har opplevd liknende, eller har en teori? Skjer når jeg får litt ladetrykk liksom, men virker ikke som det er konsekvent hvilket ladetrykk det skjer på. Er litt avhengig av fart og turtall.

Er det egentlig noe på ABS som er avhengig av vakum eller noe på denne? Er vel hydraulisk bremsekraftforsterker.

Må tillegge at jeg ikke har prøvd å finne ut av dette enda, bare slenger ut spørsmålet litt i løse lufta for å få en pekepinn fordi jeg ikke har hatt tid til å kikke på det, men samtidig skulle hatt det i orden til rundt juletider.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå kobler ikke ABS ut ved pådrag lenger, men sperra kobler ut ved pådrag (så ABS slår seg på igjen). Mistenker fortsatt at dette har noe med vakumlekkasje å gjøre, ingen som er gode på dette systemet som kan gi noen tips?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde noe lignende en gang. Lurte på hva det var inntil jeg fant ut at det var lavt nivå i bremsevæska som var kilden. Når du ga på så trigget nivåsensoren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå kobler ikke ABS ut ved pådrag lenger, men sperra kobler ut ved pådrag (så ABS slår seg på igjen). Mistenker fortsatt at dette har noe med vakumlekkasje å gjøre, ingen som er gode på dette systemet som kan gi noen tips?

Dårlig enveisventil? Er rimelig simpelt det vakuum-systemet til sperra. Det er koblet slik:

img0767yj.jpg

Fra boksen(som ligger under baksetet), har du 2 slanger som går til diffen. Har sett antydninger til sprekkdannelser i disse slangene på noen av bilene jeg har hatt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bremsevæskenivået er godt innafor, men skal prøve å fylle mot max-merket og se om det har noen innvirkning.

Skal sjekke ut enveisventil og slanger, må prøve å få bilen opp i bukk og prøve å betjene sperra og se om jeg kan finne noe lekkasjer. Har hatt en lekkasje på tilførselen til styreenheten (rett ved boksen) for en stund siden. Genialt bilde av hvordan det er koblet :)

Takk for gode tips!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enveisventilen fungerer like godt begge veier... Så ny er bestilt! Litt synd jeg ikke har fungerende sperre i helga om det blir noe iskjøring, men det får man leve med.

Gir mening at ABS-en har koblet ut ved pådrag også, hvis den aktuatoren på diffen får trykk istedetfor vakum når den skal være utkoblet! Da vil den nok koble inn... Og ABS kobler jo ut når sperra er inne...

Da satser jeg på at problemet er løst på tirsdag når ny ventil kommer :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en til 93 mod som du kan låne, hvis du gidder å komme til Hurdal :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tilbudet ;) Tror denne er lik på ufattelig mange biler, (og brukes til altmulig) søkte opp delenr på vagcat og det kom opp mange 100 biltyper :P Også fra etter 2000.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket om du har dårlig kotakt på en av ledningene til en av abs følerene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ganske sikkert den enveisventilen som kødda det til, ettersom ABS kobler ut ved pådrag når sperra er utkobla, og ABS kobler inn ved pådrag når sperra er innkobla.

Men skal sjekke det om det ikke hjelper å bytte enveisventil (jeg testa den og den er defekt så må byttes uansett)! Går vel an å få ut feilkoder også hvis det mangler signal på en ABS-føler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener jeg så en sånn ventil lå og slang i garasjen her om det haster.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, var det enveis ventilen som var problemet her? sliter med et lignende problem med min s2. noen som vet delenummeret på denne ventilen?

Får ikke opp bildet som det vises til i linken her. er det noen innstillinger i forumet eller nettleser som gjør at jeg ikke får fram bilder? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.