#1 Skrevet Mai 5, 2005 Holdt på å knote med å bytte dempere og fjærer på S4'n i går, men måtte gi opp å få av det lange stabstaget som går mellom fjærbeina under motoren, dette skal ifølge Bentley løsnes fra fjærbeinet, men ikke pokker om jeg får det løst. Det er det siste som mangler før fjærbeinet er helt løst. En annen ting, jeg kjøpte nye Weitec 35 mm senkefjærer, men de er jo mye lenger enn de originale sportsfjærene fra Audi, blir jo traktor av dette, det er faktisk en hel vinding mere fjær på de nye kontra de gamle. Jeg prøvde jo også selvsagt å lage meg et slikt verktøy for å løsne demperne fra motorrommet når jeg ikke fikk av fjærbeina, joda, det ble fint ja, sveisa og kappa og rotet, resultat -> har selvsagt brukt for mykt materiale til den utvendige sekskanten...Når skal egentlig noe gå som planlagt? (Ja, bortsett fra de bakre fjærbeina da, de gikk jo som smurt...) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 5, 2005 Riktig verktøy er stort sett halve jobben. En muttertrekker på toppen og på det konet som sitter på staget pleier som oftest å gjøre underverker. Det som også hjelper er masse CRC/WD-40 og en god del kjærlighet med skralla. Fjærene kan senke mer enn de som står på allerede, da de kommer til å synke sammen en del og i tillegg så kan det hende de er mykere enn de originale, så ta ingen sorger på forskudd Lykke til videre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 5, 2005 Det står jo spesifikt i monteringanvisning av støtdemperne at muttertrekker på støtdemper er fyfy? Vel vel, toppen av støtdemperen er jo det minste problemet, dette er det "lokket" som står nede på demperen som holdet det fast i fjærbeinet. På staget har jeg løsnet alt av bolter og skruer, men det skal "bendes" ned fra fjærbeinet, der stopper det seg etter noen cm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 5, 2005 Men trenger du ta av stabstaget for å ta ut fjærbenet da? Jeg løsner fjærbenet fra bærearmen, løsner styrestaget og de tre boltene i toppen, så er det løst. Bærearmen og stabstaget lar jeg sitte igjen i bilen. Når fjærbenet er løst burde det ikke være noe problem å få av den store mutteren med ei stor rørtang. Men jeg mener at å kjøpe/lage et spesialverktøy er verdt sine kroner i spart plundring. Du har sikkert lest denne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 6, 2005 Men trenger du ta av stabstaget for å ta ut fjærbenet da? Står så i Bentley-manualen ja, jeg ser ikke helt hvordan det skal gå uten, stabstaget sitter jo fast i bunn av fjærbeinet med et kuleledd, og det er dette jeg ikke får ut. Jeg løsner fjærbenet fra bærearmen, løsner styrestaget og de tre boltene i toppen, så er det løst. Bærearmen og stabstaget lar jeg sitte igjen i bilen. Løsner det fra bærearmen ja, hmmm, men stabstaget står i bærearmen, korrekt? Og drivakselbolten skal ut. Og bremseskive+kaliper taes bort. Når fjærbenet er løst burde det ikke være noe problem å få av den store mutteren med ei stor rørtang. Men jeg mener at å kjøpe/lage et spesialverktøy er verdt sine kroner i spart plundring. Du har sikkert lest denne. Joda, opp og i mente gitt Der jeg fikk ideen til å lage et eget slikt verktøy. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 6, 2005 Se her, punkt 12 på første bildet er kuleleddet på stabstaget. Det neste viser hvodan man skal ta det ut, men ikke pokker... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 6, 2005 ta først og slå inn en meisel i det langs gånde sporet nederst på fjær beinet der som kula sitter i fjærbeinet også tar du et spett og benner nedover så skal det løsne har gordt det på denne måten mange ganger og funker fint 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 6, 2005 ta først og slå inn en meisel i det langs gånde sporet nederst på fjær beinet der som kula sitter i fjærbeinet også tar du et spett og benner nedover så skal det løsne har gordt det på denne måten mange ganger og funker fint Supert, takk for tips! En annen ting... Bilstein-demperne har mye tykkere stempel en original-demperne, slik at de gule støtputene som sitter på originalt ikke passer, trenger jeg virkelig ikke de? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 9, 2005 Står så i Bentley-manualen ja, jeg ser ikke helt hvordan det skal gå uten, stabstaget sitter jo fast i bunn av fjærbeinet med et kuleledd, og det er dette jeg ikke får ut. Da mener vi det samme, jeg ble bare forvirret av begrepene. Jeg pleier å kalle "1" (se bildet) for bærearm, og "2" for stabstag, og derfor jeg ikke skjønte hvorfor stabstaget skulle ut. Jeg pleier å tre et spett eller lignende inn over bærearm/stabstag og legge an under traversen. Så presse, endog hoppe opp og ned med mine 0,09 tonn, for å få det ut. Har alltid funket. Jeg har blitt frarådet å utvide sporet i fjærbenet siden materialet der ikke tåler all verden, men funker det så funker det. Bare litt kjipt med et ødelagt fjærbein. Både min og broderns gamle 100'r ble senket og påmontert Bilsteindempere. På begge disse ble de gule støtputene utelatt, og det har ikke ført til problemer av noe slag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 9, 2005 I installasjonspapirene til Bilstein-demperne står det at original støtpute IKKE skal benyttes, den passer heller ikke. Forresten står det spesielt i Bentley-boken: "WARNING: Do NOT widen the slot in the wheel bearing housing using a chisel!" - som da betyr at man absolutt *ikke* skal slå noe inn i det sporet som bærekulen festes i for å få denne ut. Eneste som nytter er spett, rå kraft og rustløser.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 9, 2005 Problemet når man skal ta ut denne er at bærekula har et spor som bolten som man setter på tvers låser fast bærekula i fjærbeinet. Når man skal ta ut bærekula, setter denne seg på tvers når den er halvveis ute, slik at den låser i fjærbeinet. Det er derfor viktig å få klemt fjærbeinet inn slik at kula går rett ut. Da trenger man ikke rå kraft heller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 9, 2005 Problemet når man skal ta ut denne er at bærekula har et spor som bolten som man setter på tvers låser fast bærekula i fjærbeinet. Når man skal ta ut bærekula, setter denne seg på tvers når den er halvveis ute, slik at den låser i fjærbeinet. Det er derfor viktig å få klemt fjærbeinet inn slik at kula går rett ut. Da trenger man ikke rå kraft heller. Ja, jeg prøvde å jekke opp fjærbeinet slik at kula fikk en mere rett vinkel, men jeg hadde ikke noe ordentlig å bende med, men nå SKAL den ut! Takker for gode tips alle mann! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 9, 2005 I installasjonspapirene til Bilstein-demperne står det at original støtpute IKKE skal benyttes, den passer heller ikke. Heeheee, installasjonspapirer, hva er det? Noen som har bruk for to nye puter? Forresten står det spesielt i Bentley-boken: "WARNING: Do NOT widen the slot in the wheel bearing housing using a chisel!" - som da betyr at man absolutt *ikke* skal slå noe inn i det sporet som bærekulen festes i for å få denne ut. Eneste som nytter er spett, rå kraft og rustløser.. Notert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 11, 2005 Og...endelig ferdig... Svarte f*** hvor bra de gamle demperne satt... Men med litt sveising og kapping og mikkmakk kom de av. Meeeen, et liten sak, jeg mener bestemt at bilen er blitt høyere på høyre bakhjul, men ikke på resten? Forslag? Fjærbeinet sitter godt opp mot bilen, så det er det ikke, og fjæra sitter rett i fjærbeinet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mai 20, 2005 Og...endelig ferdig... Svarte f*** hvor bra de gamle demperne satt... Men med litt sveising og kapping og mikkmakk kom de av. Meeeen, et liten sak, jeg mener bestemt at bilen er blitt høyere på høyre bakhjul, men ikke på resten? Forslag? Fjærbeinet sitter godt opp mot bilen, så det er det ikke, og fjæra sitter rett i fjærbeinet. Og nok en gang må jeg kjøpe nye briller tror jeg... Hehe. Viser seg at jeg satt på fjærkoppen nederst på demperen feil vei på den ene demperen, men kan man velge selv hvilken vei de skal stå? Synes de passer bra begge veier??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...