03 Sharan 130hk går i nødmodus

Anbefalte innlegg

Som topic sier så har jeg en sharan som generelt trekker dårlig og går i nødmodus ved hard akselresjon og i oppoverbakker.

Har lest ut feilkoder og har fått opp 17964 - Charge Pressure Controll: Negative Deviation. p1556 35-10 intermittent.

Har sjekket att det ikke er noe lekasjer på trykkslanger. Har også sjekket staget på VNT mekanismen. Får flyttet det litt med fingrene og kjenner også at det flytter på seg når man ruser på tomgang. Kan det alikevel være det som er problemet?

Hvordan sjekker man eventuelt om N75 er i orden uten ogg kjøpe en ny en?

 

 

Takknemlig for svar:)

 

Vegard.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Negative Deviation tyder på en lekkasje et sted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lekkasje på trykksiden, eller på vacum systemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vagcom med muligheter for logging av trykk osv, hvis noen kan forklare hva og hvordan jeg skal logge for og få ut noe fornuftig informasjon:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

17964/P1556 - Charge Pressure Control: Negative Deviation

Possible Symptoms

Reduced power output

Limp mode

Possible Causes

Boost Pressure too Low

Hoses/Pipes incorrect connected, disconnected or leaking

Charger Pressure Control defective

VNT (variable nozzle turbo): nozzles stuck

Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75) defective

Possible Solutions

Check Hoses/Pipes to/between Components

Check Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75)

Check / Clean / Replace Charge Pressure Control

Check / Clean mechanism for variable nozzles

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser også att trykkslangen mellom turbo og IC beveger seg en halv cm ut akkurat i koblingen inn på IC.

Er dette riktig, eller skal den sitte helt fast i koblingen der? er ikke så lett og komme til med handa, men kjenner ingen lekkasje i den grad jeg har fått sjekket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser også att trykkslangen mellom turbo og IC beveger seg en halv cm ut akkurat i koblingen inn på IC.

Er dette riktig, eller skal den sitte helt fast i koblingen der? er ikke så lett og komme til med handa, men kjenner ingen lekkasje i den grad jeg har fått sjekket.

Kontroller om du har lekkasje i turboslangane eller koplingane. Min Passat TDI hadde tilsvarande symptom, og eg bytta komponentar og styra på, men ingen ting hjelpte. Problemet mitt var ein langsgåande spekk i ein av turboslangane. Sprekken opna seg ved pådrag (trykk), og slepte ut luft.

 

PS. Du har to (identiske) N75 solenoidventilar, ein for styring av vakumklokka på turboen, og ein for styring av klokka på EGR-ventilen. Kopl ut EGR, og bytt om dei to solenoidventilane om du vil sjekke funksjonen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bilde1.jpg

 

Kan dette være problemet mitt? 1cm tykt lag med dritt i EGR og innover i innsuget.

Hva er best og gjøre rent dette med?

 

Takker for svar:)

bilde.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er uansett ein god ide å renske innsuget!

 

Legg det i diesel eit døgn, og så skrap driten ut med eit egna redskap.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kan lese noe ut av denne loggen her?

La også ved ett bilde av målerblokk.vcds1.jpg

 

Log fila kom vist ikke med den, noen som kan forklaare hvordan jeg legger ved excel fil?

 

Betyr den målerblokken at bilen skulle ladet 1.2 men kun lader 0.6? eller er jeg på jordet nå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Betyr den målerblokken at bilen skulle ladet 1.2 men kun lader 0.6? eller er jeg på jordet nå?

Stemmer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en del olje i trykkslangene, så det tyder vel på at turboen begynner og bli litt sliten. kan det være hele problemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må kjøre i tredje gir ved 3000 rpm,verdi er under f.eks 2850-3100.2200-2400,2100-2600,35-85 %,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå funnet ut at olje røre inn på turbo`n var knekt å turbo`n fikk ikke olje! Kan dette ha noe med at den går i nødmodus?

Turbon er fortsatt tight å fin selv om olje røret var knekt!bilde.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da må du nå ha hatt en betydelig oljelekkasje? ikke bra om turbo har gått mange km uten smøring uansett!! Sleit med samme ladetrykk feil på min Sharan i fjor sommer og da var det map sensoren som var gåen. Dette kommer ikke opp som egen feilkode så jeg fant det ut ved å lese av måleblokken for etterspurt ladetrykk og faktisk ladetrykk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om turbo ikke har smørring havarerer den på kun kort tid og som nevnt ville du da sansynlig hatt en stor oljelekkasje dersom rør er sprukket/defekt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får du fortsatt opp feilmeldingen etter å ha rensket innsug?

fiksa dette på en passat for en stund siden å den fikk opp akkuratt samme feilmeldingen, da rensket vi innsug å blokkerte EGR dritten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen har hvertfall gått 100 mil etter den gikk i nødmodus å den brukte ikke olje som var å bemerke selv om røre var helt av, men røret lå der det skulle så turbon må ha fått litt olje etter som den ikke har skjært seg. Har nå renset egr systemet men ingen endring så da prøver jeg med ny turbo og blender egr systemet å ser hva som skjer da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ble det årings med ny turbo og nytt olje rør:) Blenda samtidig røret som går i mellom manifoild og innsug..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.