16V motor i Audi 80/90 quattro

Anbefalte innlegg

Hei. Kunne etter hvert tenkt meg en bil med drift på alle 4 hjul, og har litt sansen for Audi 80/90. Både gammel type og den litt nyere (husker ikke betegnelser). Og kunne da tenkt meg en bil med 16V motor, og ikke 5er. Muligens bygge 16VT.

 

Har ikke sett så mange 16V biler til salgs. Når det er snakk om quattro så er det helst 2,3 eller 2.0 8v som det er snakk om. Hvilke modeller vil en 16V motor passe oppi? Er det forskjell på hvilke 16V motorer som vil passe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Orginal er det vel bare competition som kom med 16v vel? Motor kode ACE

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En 16V passer vel rett oppi alle levert med firer.

80 er levert med 16v.

Skal du bruke bil med femmer må nok motorfestene i rammevangen kappes ut vil jeg tro.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Orginal er det vel bare competition som kom med 16v vel? Motor kode ACE

 

Neida, både B3 og B4 kom med 16-ventileren sammen med quattro. B4 kom sågar som 2.0-16V quattro uten Competition-pakka, og denne fantes også som Avant, mens det aldri ble bygget noen Competition Avant. Man fikk også Audi 100 (C4) med 2.0-16V og quattro.

 

Grunnen til Competition-modellen var at Audi måtte bygge et visst antall gateversjoner for å bruke bilen i motorsport. Derfor ble 2.0-16V levert i Competition-utgave, med styling og interiør fra Audi S2 sedan.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

- B3 type 89. 2,0 16V med motorkode 6A. Kom både som FWD og Quattro. Denne har motorfester som går ned på travers (lik for alle 4-syl i B3). Denne kan du også bruke i B4, men da må du ha med traversen fra B3. Jeg har gjort det. Blokka er ikke lik utvendig med nyere 16V i Audi.

- B4 som nevnt over. 2,0 16V med motorkode ACE. "Ny" blokk med motorfester mot rammevangene som forøvrig er likt med 5-er biler både B3 og B4.

 

Bare å knalle på med 16v. Bilen blir litt lettere i fronten enn med 5-er og du får litt bedre plass i motorrommet. Jeg har både hatt 16V og 1,8T i B3 og B4.

 

mvh

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvilke 16V motorer kan jeg bruke i de forskjellige bilene? Er det sånn og forstå at B3 vil passe med f.eks 1,8 16V fra golf? Men at samme motor ikke passer i B4? Eller må motoren komme fra bil med rettstilt motor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvilke 16V motorer kan jeg bruke i de forskjellige bilene? Er det sånn og forstå at B3 vil passe med f.eks 1,8 16V fra golf? Men at samme motor ikke passer i B4? Eller må motoren komme fra bil med rettstilt motor?

 

Det er enklest å bruke 16V fra Audi da disse har de riktige delene rundt motoren. Spørsmålet er hva du har tenkt å gjøre. Skal du ha en original motor og motorstyring ville jeg helt klart gått for 6A eller ACE. Da slipper du modifiseringer. 6A fungerer både i B3 og B4, og ACE bare i B4. VW motorer er laget for å stå den andre veien og dermed er utvendige deler som innsug, eksosmanifold, ledningsnett, vannslanger/rør, brakett med servopumpe, dynamo osv forskjellig....

 

Skal du derimot bygge noe spennende er min erfaring at eldre 1,8 KR/PL og 2,0 16V 9A fra VW er så og si lik som 2,0 16V 6A i Audi utvendig. Med 4-er travers og motorfester fra B3 kan dette passe inn i både B3 og B4. Skal du dra den helt ut, så leit opp en 2,0 ABF VW-motor. Denne passer rett på 4-er motorfester for B4 og over på rammevangene (også 5-er B3). Alternativt kan du sveise egne motorfester og/eller fester mot travers eller rammevanger. Bruker du VW motor må du bygge innsug, eksos, braketter, rør, motorstyring osv selv...eventuelt hente litt deler fra 6A eller ACE. Jeg har skrevet en del om dette på forumet før, så hvis du søker litt kan du finne mye.

 

mvh

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvilke 16V motorer kan jeg bruke i de forskjellige bilene? Er det sånn og forstå at B3 vil passe med f.eks 1,8 16V fra golf? Men at samme motor ikke passer i B4? Eller må motoren komme fra bil med rettstilt motor?

 

Så vidt jeg vet, så kan du bruke motoren fra en Golf, men man trenger visst begge manifoldene fra en langsstilt motor, så derfor bør man se seg om etter 80-utgaven. Ulempen var at det ble ikke solgt så veldig mange 16V i 80-utgaven.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du bygge om til turbo spiller det fint lite hvilken 16v du tar bilen fra, da må jo de grovste delene som skiller disse motorene byttes uansett...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min har hatt 16v kr motor fra golf 2. du må/bør bytte om litt deler som innsug, bunnpanne, oljepumpe/pickup, oljefilterholderen, eksos manifold og selve innsprutet. relativt enkle bytte jobber, noen deler kan taes fra 8v motoren om den sitter i bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er 6A og 9A blokkene like når det kommer til motorfeste hull?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er 6A og 9A blokkene like når det kommer til motorfeste hull?

 

Så vidt jeg vet, ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En detalje det er lett å glemme er bunnpanne og sugerør til oljepumpa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En detalje det er lett å glemme er bunnpanne og sugerør til oljepumpa.

 

En kombinasjon som er lettere å få tak i enn Audi 16v er å ta både bunnpanne og sugerør fra A4/A6 1,8 turbo eller sugemotor. Fra 1,8t har du allerede oljereturen i bunnpanna på plass:) En liten bakdel er at eldre 16v blokker KR/PL/9A/6A ikke har forsterkningen helt nederst på blokka hvor de større boltene fra bunnpanna blir skrudd (4 stk m8 eller m10 mot girkassa).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ei ACE-blokk stående, samt det meste av langsstilt deler om du er interessert :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.