Audi A4 mulig motorbytte fra 1.6 til 1.8T

Anbefalte innlegg

Hallo.

Jeg er idag en lykkelig eier av en a4 untatt to små problem. Har ikke vært annet en tull med motor siden eg kjøpte ann, bruker olje, går ikke skikkelig å no har den funne ut at det var på tide å stoppe, ettersom jeg er ønsker å bytte motor til 1.8T og jeg ikke klarer å finne ut hva som er gale med motoren min så vurderer eg om det kanskje er bedre med et motorbytte.

Hva er det eventuelt som må til for at dette skal la seg gjøre, passer det elektriske ? motorfester og slikt ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du nevner ikke hva slags årsmodell du har, men regner med det er en 1 generasjon.

Motorfester passer nok. Du må ha: hjerne (må programeres opp igjen mot nøkklene dine), ALT i hele motorrommet med alt av ledninger til motor, eksos (hele veien), clutch, svinghjul. Muligens bensinpumpe. Og så må du bytte bremser, vet ikke om det passer på eller om du må bytte hele fjærbeinet og da må du muligens bytte drivaksler.

Har ikke gjort det før, så er på tynn is. Men uansett så er det MYE mindre jobb på kjøpe seg en 1.8T. I alle fall hvis du skal godkjenne den også. :)

Kan jo se her:

http://www.audi-sport.net/vb/a4-s4-forum-b5-chassis/109780-engine-upgrade-advice-1-6-1-8t.html

http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a4-s4-rs4-b5-1994-2001/274769-bytte-motor-1-6-1-8t.html

http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a4-s4-rs4-b5-1994-2001/288543-bytte-motor-i-audi-a4-b5-1-6-liter-til-1-8t.html#post2883701

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drivakslene må også byttes.. 1,6 har bare 100mm aksler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en 2000 a4 levert 6 månden for å være så spesifikk som mulig. Delebilen er en 96/97 modell :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en 2000 a4 levert 6 månden for å være så spesifikk som mulig. Delebilen er en 96/97 modell :-)

Hvis jeg ikke tar helt feil, må vel donorbil være av nyere årsmodell for at motorbytte i det hele tatt skal kunne godkjennes?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke donorbil trenger være nyere? Men du må dokumentere alle deler du bytter over og at disse er levert orginalt på bilen i 1.8T versjon.

Skal ikke svartmale ombygginger da jeg synes det er kult med alle som legger tid i å bygge om bilene sine :)

Men som nevnt tidligere er det greit å ta med følgende i vurderingen før du begynner:

- Det vil sansynligvis bli dyrere å bygge om enn å kjøpe en som er orginal 1.8T

- Du trenger helst en komplett bil du kan ta deler av da du må bytte ganske mye, ledningsnett, bremser, drivaksler, eksosanlegg, motorfester, luftfilterboks og masse andre ting som ikke er likt.

- Masse tid og papirarbeid for å få det godkjent ombygd hos BT

- Verdien på bilen vil være mye lavere enn en orginal 1.8T (selv om den er godkjent ombygd)

Men hvis du allikevel har tenkt å ta deg tid til jobben så lag gjerne en prosjekt tråd eller en DIY på hva du måtte gjøre osv slik at andre som går med de samme tankene kan høste erfaringer :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nevnt, mye bedre å kjøpe seg en med 1,8t og selge den du har.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

var å såg på den delebilen, den var ikke i nærheten av hva han hadde lovet, bunnpannen var ny som vil si den har vært byttet, nylig. motoren tikket fælt og lekte olje over alt. I det tilfelle er det uakseptabelt å ligge pengene mine i en slik delebil, er fortsatt på jakt etter en delebil med relativt lav km stand, å i og med at det var et impuls kjøp da gamle bilen min røk så var det ikke motoren jeg tenkte så mye over, tenker å se om jeg får byttet motor, trener noe å sitte fingrene mine i + jeg er forelska i hvor fin bilen er i lakken, fargen å interiøret.

Men ting som f.eks elnette. Hvordan passer dette om enannen ? er det plugg an play eller må det kobles på nytt ? dette som er min største bekymring...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Hvis bruker olje,skift ventil tetninger det er mest feil på ,hvis leker olje?vask motor og finner ut hvor lekker oljke.Tikke ulyd er forlite olje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.