Måle fortenning på COP motor (AEB), hvordan gjør jeg det?

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg holder på å få gang på hiddensprutet i A4'en min, men må sjekke grunninnstillingen på tenningen, hvordan gjør jeg det når jeg ikke har noen pluggledning å legge kloa rundt?

 

Jeg har en denne tenningslampen, [h=1]Equus Pro Timing Lights 5568[/h] ...så mistenker at den grønne klemma skal inn i en plass, men må jeg klippe i ledningene for å komme til ledningen som gir signal fra tenningsmodulen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan ta den fra signal til coil på sylinder nr 1?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg holder på å få gang på hiddensprutet i A4'en min, men må sjekke grunninnstillingen på tenningen, hvordan gjør jeg det når jeg ikke har noen pluggledning å legge kloa rundt?

 

Jeg har en denne tenningslampen, [h=1]Equus Pro Timing Lights 5568[/h] ...så mistenker at den grønne klemma skal inn i en plass, men må jeg klippe i ledningene for å komme til ledningen som gir signal fra tenningsmodulen?

Du skal ikke måle signalet som går inn fra sprut til coil. Grønne klemma der er vel til turtallsignal fra coil(til f.eks fordeler tenning)

Finn deg en plugg kabel som du lager til så du får plugga den oppi coilen.Evt trikse til en kabel fra Audi 20v femmer da denne er grei å plugge nedi topp.

Vips,så har du mulighet å skyte tenninga :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åjavel! Da må jeg se litt nærmere på det, kan jeg bare rive av gummien på coilen å sette en kabel på istedet for den biten som går inn på pluggen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åjavel! Da må jeg se litt nærmere på det, kan jeg bare rive av gummien på coilen å sette en kabel på istedet for den biten som går inn på pluggen?

Neinei..La coilen være som den er.:)

Du må bare mekke deg til ei sann lignende kontakt som er på toppen av en tennplugg f.eks. i andre enden av pluggledninga,sånn at den smetter skikkelig innpå kontakta oppi coilen..Plugghetta i andre enden er jo bare å trykke nedi toppen.

Vet man får kjøpt sånne løse plugghetter i kompositt som man kan skru inn i pluggkabel,kanskje trikse det til med noe slikt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor du vil ser på tenning???Hvilken model er og mer info.

Er noen galt med motor eller???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordi jeg holder på å montere Megasquirt MS3X hiddensprut, og må vite om jeg har satt grunninstillingene riktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men dette er jo en motor som dette ikke er så ofte gjort på;

 

Hvor finner jeg tenningsmerkene hen da? Kan jeg bruke noe på kamhjulet som referanse, er jo rimelig trangt nede ved svingningsdemperen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men dette er jo en motor som dette ikke er så ofte gjort på;

 

Hvor finner jeg tenningsmerkene hen da? Kan jeg bruke noe på kamhjulet som referanse, er jo rimelig trangt nede ved svingningsdemperen..

TDC punkt finne du på ett lite hakk i svingningsdemperen.Ja det er litt trangt så du trenger godt lys for å finne merket på deksel og sv.demper.

Jeg bruker som regel å merke med hvit tynn markeringstusj.Bare å teipe den fast i ett stag eller noe og smyge den ned så du får satt skikkelig merke. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det skal være plass til det altså? Med både radiator og vifte på plass ;) hehe, for sjekke litt imorgen, så finner jeg vel på noe :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nederste er punktet på svingingsdemperen

Det er et hakk i plastikken rett over dempern

0900c152801bfdbb.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sålenge jeg vet at regreima er ok, så kan jeg vel bruke kun kam-merket å sikte på? Låser jeg tenningen på, la oss si 12 grader, og stiller lampen på det, så blir vel det riktig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ImageUploadedByTapatalk1355940181.318253.jpg

Sånn så det ut når jeg tok av dekselet, tror jeg bytter denne jeg ;)

 

Da får jeg også sjekket at begge merkene stemmer, for nå så den ut til å bomme littegrann.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På kammen så må du sette lampen på 24grader da utvekslingen er 1:2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke skyte tenning på veivaksel Hans? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hver gang kammen er på tdc på cyl 1 skal den tenne på cyl 1 (med litt fortenning seff) så det må jo bli nødt til å bli riktig å sikte på den?

På veiva vil den jo også finne merket, men bare på annenhver runde vel?

 

Grunnen til at jeg ville sjekke på kammen var at jeg klarer ikke se merkene på veiva og dekselet. Men nå må jo alt ifra hverandre uansett, så nå for jeg vasket og merket det opp på nytt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da bør du nok gjøre så du kan se disse merkene ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal som sagt av med fronten og bytte reima nå, så da får jeg vasket og merket opp på nytt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fått merket merkene med hvit tusj, og justert inn, sitter spot on nå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.