Anbefalte innlegg

Noen som kan si noe om hva som må gjøres dersom jeg skal skifte kamaksen og ventilløftere på en 1,9 TDI fra 2005?

Motoren sitter i en 05 modell Golf 1,9 TDI 105 hk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som kan si noe om hva som må gjøres dersom jeg skal skifte kamaksen og ventilløftere på en 1,9 TDI fra 2005?

Motoren sitter i en 05 modell Golf 1,9 TDI 105 hk.

 

Begynn her http://elsaweb.spaghetticoder.org/nav/EN/VW/Golf/9B/1/31/24025/15/

så går det fint!

 

Alternativt, så kan du kjøpe Haynes reparasjonshåndbok. Den er kjempefin å ha, både for planlegging og for utføring av reparasjonar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen nevnte at man kanskje må løfte opp motoren for å få gjort dette.

 

Må man det på denne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei. Det må du ikke.

Ganske rett frem skruing, regreim må av - veiv må låses - kam må låses når reim skal monteres igjen.

Er likt på alle med pumpedyse motor.

 

Husk og skift lager på kammen (er løse lager i lagerbukkene) og sim-ring.

Og moment på alt sammen.

 

Lykke til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde storservice med skifte av reg reim for 2,5 mnd/8000 km siden.

Kan dette ha noe med at kam og ventilløftere er ødelagt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei. Disse blir slitt, og spesielt om man kjører på feil olje eller for langt mellom hvert skift!

 

Mange som ikke bryr seg om rett olje til rett motor - og det straffer seg.

Og longlife gir ikke delene noen lenger levetid om noen trur det...

 

Min PD motor har nå gått 358'km uten skifte av kam, men er veldig påpasselig med rett olje og skift hver 10 000km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har vel gjerne med longlife serviceintervall å gjere vil eg tru. På min 1,9 var desse tinga skifta på 177000 km, like før eg kjøpte den. Alle servicar var fulgt. (Longlife). Skiftar olje kvar 15000 no.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har det noe å si hvor man kjøper kamaksel og ventilløftere? Kan man kjøpe dette hos non-vag deleleverandør eller bør man absolutt kjøpe det hos vag-forhandler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville kjøpt org kam, bedre kvalitet enn "tilsvarende org" som er blitt så populært å kalle piratdelene. Prisen er ikke så drøy. Jeg bytta kam og løftere på en pd motor for ikke lenge siden. Meget enkelt egentlig, lurt å ta skifte av register samtidig. Husk nye lager til kam og nye strekkbolter til lageroverfall og vippebrygga;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke så drøy? :)

Pris hos VAG blir minimum 50% dyrere enn andre steder. (Kanskje mer også)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motor-teknikk pleier jeg å handle slike ting, og tviler på at kvaliteten er dårlige enn OEM gitt.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg får prøve å ringe dem imorgen.

 

- - - Updated - - -

 

Jeg synes det er litt rart at om man følger fabrikkens anbefalinger mhp oljeskift (longlife), så står man i fare for at dette kan skje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan se ut til at jeg trenger noe spesialverktøy for å gjøre dette.

 

Noen som kan fortelle meg hvilke?

 

I denne linken står det at jeg skal ha camshaft bar 3418/camshaft bar T10098 A:

http://elsaweb.spaghetticoder.org/doc/V.en-GB.BRA5R0324/32149298/3

Men på noen ebay produkter som skal tilsvare denne står det at det ikke er egnet til pumpedyse:

http://viewitem.eim.ebay.no/Audi-VW-TDI-Zahnriemen-Nockenwellenarretierung-VAG-3418/380106164577/item

 

Ser også ut til at jeg trenger Lock pin 3359, Special wrench 3036 og Puller -T 40001

 

Hvor bør jeg kjøpe dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det sitter en pumpedyse motor i din bil stemmer ikke noen av de linkene eller verktøyet over her. Motoren på de bildene er en vanlig TDI motor med dieselpumpe drevet av tannreima.

 

Du trenger på en pumpedysemotor verktøy for å låse veivaksel og kamaksel + strammegaffel til å stramme tannreima.

http://www.metalmanparts.com/product.sc?productId=262

 

Du trenger også motholdverktøy for å holde igjen kamaksel da du skal løsne skruen til kamdrevet + avdrager til kamdrevet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger litt "spesialverktøy".

 

Til å løyse kamdrev og nav:

- eit verktøy til halda kamdrevet når du løyser kamdrevet boltane og senterbolten, og når du tersar av navet. Dette for å ha mothald til momentet du brukar for å løyse boltane, og teiting av tersen. Verktøyet kan du enkelt lage sjølv av to flattjern og tre skruer forma som ein Y, sjå tips i ei Haynes bok. (Kjøp gjerne bok for forrige utg av Golf, den er relevant nok for motor og drivverk.)

- ein 2- eller 3-arma avdragar (ters) til å løysa navet for kamdrevet. Kan kjøpast på Biltema.

 

Til å synkronisere veiv, kamaksing og injeksjonspumpe ved montering av kamreim, treng du:

- låseverktøy til å sette på kamdrevet på veiva

- låsepin til sette i drevet for injeksjonspumpa, for begge desse sjå http://viewitem.eim.ebay.no/Audi-VW-Ford-Seat-Skoda-TDI-Zahnriemen-Werkzeug/160930863404/item

- kamaksling låseplate for synkronisering mot sylinder nr 1 ØD, som du viste til sjølv http://viewitem.eim.ebay.no/Audi-VW-TDI-Zahnriemen-Nockenwellenarretierung-VAG-3418/380106164577/itemNockenwellenarretierung-VAG-3418/380106164577/item

 

Skaff også ein "paint-marker", og merk delene på ein eintydig måte før du demonterar.

 

Når du jobbar med kamakslingen bør du rotere veiva 90 grader moturs frå utgangsposisjonen sylinder 1 ØD. Då står alle stempla halveis nede, og du risikerar ikkje kontakt mellom ventilane og stempla. Når ny kamaksling er montert, og låst av med låseplata (for synkroniserig mot syl 1), roterar du veiva tilbake 90 grader medurs.

 

Skru ut glødepluggane (og dekk hola til) før du startar jobben, så er det lett å dreie veiva.

 

Les grundig i ei reparasjonsbok før og underveg, så du gjer ting i rett rekkefølge, trekker til med rett moment, og ikkje rotar til synkroniseringa av veiv og kamaksling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker så meget for gode svar.

 

Ja, det er pumpedyse motor i denne.

 

Er det noen som har forslag til rep bok jeg bør kjøpe før jeg begynner med denne?

Fant ingen Haynes bok som dekker golf'en med PD motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått kjøpt den Haynes boka. :)

 

I den står det følgende:

VAG special tool T10050 (early) or T10100 (late) is required to lock the crankshaft sprocket in the TDC position

 

Hvilken av disse er det jeg trenger da?

 

Det står ikke nevnt noe i boken om at kammen må låses av når registeret skal monteres igjen... (Med mindre jeg har sett forbi ett par linjer....:))

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er to ulike utgåver av drevet på veiva. Referansemerket står enten på kl 12 (T10050) eller kl 1 (T10100). Skifte ser ut til å vere rundt 2004 / 2005, så det er ikkje godt å seie kva du treng. Du kan enten sjekke drevet på veiva, og finne ut kva verktøy du skal ha, eller kjøpe begge. Forskjellen på dei to er vist her http://www.lasertools.co.uk/item.aspx?item=3798

 

Du treng nok ikkje låse sjølve kamakslingen om du berre skal skifte registerreima. Då er det godt nok å overføre "paint-mark" frå den gamle reima til den nye, slik at du ikkje forskyver systemet med ei tann. Men du skal jo skifte kamakslingen, og då har du løyst drevet frå akslingen, og må begynne med å synkronisere kamakslingen mot veiva på nytt. Med begge i låst posisjon - og kamreima lagt på, låser du drevet mot kamakslingen. Då skal det bli rett!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytta kam og løftere på Sharanen min for et par måneder siden. Er 116hk pd 2002 modell. Jeg har ingen spesialverktøy og det funker helt fint. Kan låse kamhjulet med en ca.6mm bor elller dor eller noe lignende og Biltema sitt enkle kamdrev mothold funker helt supert;) Jeg bare merker med tusj på veiva. Men selvfølgelig er det fint å ha riktig spesialverktøy da:) Husk at du kan lønsne de tre boltene på kamhjulet og justere dette for å få reima lettere på. Ikke få sjokk viss du skal handle alle nye strekkboltene på Møller...de er DYRE:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilket spesialverktøy trenger jeg for å låse kammen når jeg skal synkronisere kammen mot veiva?

T10098 passer ikke pumpedyse etter hva jeg kan finne ut.

 

Det er to ulike utgåver av drevet på veiva. Referansemerket står enten på kl 12 (T10050) eller kl 1 (T10100). Skifte ser ut til å vere rundt 2004 / 2005, så det er ikkje godt å seie kva du treng. Du kan enten sjekke drevet på veiva, og finne ut kva verktøy du skal ha, eller kjøpe begge. Forskjellen på dei to er vist her http://www.lasertools.co.uk/item.aspx?item=3798

 

Du treng nok ikkje låse sjølve kamakslingen om du berre skal skifte registerreima. Då er det godt nok å overføre "paint-mark" frå den gamle reima til den nye, slik at du ikkje forskyver systemet med ei tann. Men du skal jo skifte kamakslingen, og då har du løyst drevet frå akslingen, og må begynne med å synkronisere kamakslingen mot veiva på nytt. Med begge i låst posisjon - og kamreima lagt på, låser du drevet mot kamakslingen. Då skal det bli rett!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilket spesialverktøy trenger jeg for å låse kammen når jeg skal synkronisere kammen mot veiva?

 

Det heter 3359. Så vidt jeg leser så passer det opp til 2006 modell

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.