#26 Skrevet Desember 18, 2012 Etter hva jeg kan se, er dette verktøyet for å låse kamhjulet. Men jeg skal jo ha ut kammen også slik at kamhjulet blir montert på ny kam, og dermed må kammen settes fast i riktig posisjon når kamhjulet skal festes til kammen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet Desember 18, 2012 Etter hva jeg kan se, er dette verktøyet for å låse kamhjulet.Men jeg skal jo ha ut kammen også slik at kamhjulet blir montert på ny kam, og dermed må kammen settes fast i riktig posisjon når kamhjulet skal festes til kammen. Ja, jeg ser den...men finnes det et slikt verktøy? Det kan man jo uansett ikke sette på før kammen er skrudd nedtil i toppen? Når jeg tok ut kammen på min så bare merka jeg meg sånn ca hvordan den gamle kammen stod og satte den nye oppi samme sted. Og så satte jeg på kamdrevet. Justerte vel noen små grader en eller annen vei før låsepinnen smatt inn igjen. Det skal endel grader til før man eventuelt dunker ventilene i stemplene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet Desember 18, 2012 Ja, jeg ser den...men finnes det et slikt verktøy? Det kan man jo uansett ikke sette på før kammen er skrudd nedtil i toppen? Når jeg tok ut kammen på min så bare merka jeg meg sånn ca hvordan den gamle kammen stod og satte den nye oppi samme sted. Og så satte jeg på kamdrevet. Justerte vel noen små grader en eller annen vei før låsepinnen smatt inn igjen. Det skal endel grader til før man eventuelt dunker ventilene i stemplene. Litt vanskelig å forklare hva jeg mener nå, men skal forsøke så godt jeg kan; Det er vel bygd opp på den måten at det er en "hub" som er satt på kammen, og kamdrevet er skrudd fast i denne igjen. Er det slik at denne "hub'en" bare passer på kammen på en måte da, eller kan "hub'en" monteres i hvilken som helst vinkel på selve kammen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet Desember 18, 2012 Litt vanskelig å forklare hva jeg mener nå, men skal forsøke så godt jeg kan;Det er vel bygd opp på den måten at det er en "hub" som er satt på kammen, og kamdrevet er skrudd fast i denne igjen. Er det slik at denne "hub'en" bare passer på kammen på en måte da, eller kan "hub'en" monteres i hvilken som helst vinkel på selve kammen? Aha, da forstår jeg hva du tenker på Det er kilspor på kammen så "hub'en" passer bare en plass;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet Desember 18, 2012 Men, når jeg drar av hub'en og skal sette den på igjen, kan jeg ikke da uheldigvis vri kammen samtidig? Det vil vel være litt dumt isåfall. (Mulig jeg bare problematiserer det, men er "litt" redd for å rote det til slik at mere må gjøres...) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet Desember 18, 2012 Men, når jeg drar av hub'en og skal sette den på igjen, kan jeg ikke da uheldigvis vri kammen samtidig? Det vil vel være litt dumt isåfall. (Mulig jeg bare problematiserer det, men er "litt" redd for å rote det til slik at mere må gjøres...) De går ganske tregt rundt de kammene så det går helt fint. Du trenger heller ikke "dele" kamdrevet(drev/hub) viss ikke du må. Kamdrevet på min satt godt fast så jeg måtte ta kammen ut med det på. Så ga jeg bare kammen en god lusing i andre enden og da datt det fint av;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet Desember 18, 2012 (endret) Synkroniseringa mellom veiv og kam vert gjort ved å løyse dei tre boltane som fester kamdrevet mot navet, og dreie drevet til veiv og kam er synkroniserte. Navet står då i låst posisjon via kile og kilspor på kamakslingen. Om kamdrevet står i same posisjon mot navet når du monterar dette igjen, og du legg kamreima likt tilbake, så vert det nok rimeleg bra. Skal du ha det 100%, sjekkar du veiva mot kamakslingen med respektive låse-verktøy. Dette for optimal justering av motoren, men også som kontroll i forhold til feilmontering eller feil på deler (f.eks feilmaskinering). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet Januar 13, 2013 Skjønner godt at dette måtte skiftes..... Dette er de 2 som jeg tydelig kan se slitasje på samt en som for meg ser "bra" ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet Januar 13, 2013 Detta så heilt jævlig ut spør du 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet Januar 21, 2013 Da er dette skiftet, og bilen kom på veien igjen i ettermiddag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet Januar 22, 2013 Hvorfor byttet du? Passaten til kona har en litt for markant "snekkelyd", så jeg lurer på om hennes bil har samme problem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet Januar 22, 2013 Hvorfor byttet du? Passaten til kona har en litt for markant "snekkelyd", så jeg lurer på om hennes bil har samme problem. Da kan det være greit å ta av toppdekselet og sjekke. På Sharanen min så var det slitt hull i ene løfteren så der var det skikkelig "snekkelyd":) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#38 Skrevet Januar 22, 2013 Bilen hadde en skikkelig ulyd, akkurat slik som i denne video'en: Og i denne post'en ser du hvorfor den hadde såpass ulyd: http://forum.vacn.no/showthread.php?249459-Skifte-kamaksel-1-9-TDI&p=2719869&viewfull=1#post2719869 Denne artikkelen er ypperlig å lese dersom man skal gjøre jobben: http://www.myturbodiesel.com/1000q/multi/camshaft-inspection-replace-vw-tdi.htm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...