#1 Skrevet Desember 10, 2012 Hei Har en 2007 touran som har gått 141000 nå. Regreim-bytte er på 140 000. Nå ble det veldig heltisk før jul, og vet ikke om jeg rekker å bytte den før jeg skal kjøre Oslo-Lofoten-Oslo. Dvs 3000km. Er det kritisk at denne blir bytta på eksakt 140 000? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 10, 2012 Om det er en tdi er vel intervallet på 120000 eller 150000km 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 10, 2012 Antar at det er en god margin på intervallen når det skal byttes? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 10, 2012 Jeg spurte på møller, og mener han sa 140? Noen som kan bekrefte? Kan ringe Møller i morgen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 10, 2012 (endret) På møller så går de mye etter tilstanden på reg.reima når den skal skiftes. Jeg hadde tatt en titt på reima, sett om det ser bra ut for så å vurdere det. Om man går noen tusen over eller under så har det ingenting å si så lenge reima er bra og det ikke kommer noen ulyder fra noen reimhjul eller stramere. Edit: husk at det ikke er noe som sier at reima skal ryke akkurat rundt anbefalt tid for skifting. Kan vare kortere og kan vare lengre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 10, 2012 bytt reima det blir mere hektisk om den ryker... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 22, 2012 Takk for tips alle Har vært forferdelig hektisk før jul i år, så har bare ikke rukket å få bilen inn på service Sitter i Roma nå, så lite jeg får gjort herfra. Men time er bestilt på nyåret, så får bare håpe reima holder fram til 148 000 km. Kan noen beskrive litt rundt hvordan man lytter/ser om reg-reima er slitt og må byttes? Disse ulydene Kjell snakker om, hvor skal de komme fra? Strammere og reimhjul er nye ord for meg. Og kommer man til regreima på en Touran facelift uten å løsne på noen deksler el.? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 22, 2012 Ble litt betrygget av denne tråden da: http://www.bilforumet.no/bilmerker/vw/touran/279447-intervall-pa-registerrembytte-2008-touran-1-9-a.html Hehe! Men denne vannpumpa som og skal byttes, hvilken vannpumpe er det snakk om? Er vel ikke den sirkulasjonspumpen som webastoen benytter seg av? For den har jeg nettopp bytta. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 22, 2012 Ble litt betrygget av denne tråden da:http://www.bilforumet.no/bilmerker/vw/touran/279447-intervall-pa-registerrembytte-2008-touran-1-9-a.html Hehe! Men denne vannpumpa som og skal byttes, hvilken vannpumpe er det snakk om? Er vel ikke den sirkulasjonspumpen som webastoen benytter seg av? For den har jeg nettopp bytta. Nei, den pumpa som byttes under reg.reim bytte er ikke sirkulasjonspumpen til webastoen Den pumpa som byttes da er den pumpa som drives av reg.reima 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 23, 2012 Alright! Takk - - - Updated - - - Alright! Takk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 23, 2012 Takk for tips alle Har vært forferdelig hektisk før jul i år, så har bare ikke rukket å få bilen inn på service Sitter i Roma nå, så lite jeg får gjort herfra. Men time er bestilt på nyåret, så får bare håpe reima holder fram til 148 000 km. Kan noen beskrive litt rundt hvordan man lytter/ser om reg-reima er slitt og må byttes? Disse ulydene Kjell snakker om, hvor skal de komme fra? Strammere og reimhjul er nye ord for meg. Og kommer man til regreima på en Touran facelift uten å løsne på noen deksler el.? Når gummi blir dårlig så ser man ofte an den smuldrer opp, får små rifter osv. Generelle tegn på at den ikke ser ny og god ut. Ang lyder så er det f.eks alle disse stramerene og hjullagerene o disse jeg tenker på. Du hører veldig ofte at alt bilen får litt tyngre gange og at det lyder som ikke går synkronisert med resten av lydene som er der hvis du skjønner. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 25, 2012 Bytt rem! Hadde aldri tatt sjansen. Tidligere kunde gjorde det, bilen kom på falken. Hadde godt 870 km over intervall. Husk det kan koste 20-50000 kr om den ryker. Er heller ikkje for at du kan sjå reima er slitt. Når den har godt 140 så har den truleg begynt å sprekke opp og SKAL byttes. Dette ser du ikkje før du har av reima og bøyer den motsatt vei av tenna. Det kan også umulig være moro å kjøre så langt med dette liggande i bak hode. God jul 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 26, 2012 Bytt rem! Hadde aldri tatt sjansen. Tidligere kunde gjorde det, bilen kom på falken. Hadde godt 870 km over intervall. Husk det kan koste 20-50000 kr om den ryker. Er heller ikkje for at du kan sjå reima er slitt. Når den har godt 140 så har den truleg begynt å sprekke opp og SKAL byttes. Dette ser du ikkje før du har av reima og bøyer den motsatt vei av tenna. Det kan også umulig være moro å kjøre så langt med dette liggande i bak hode. God jul Hadde en kunde på jobben som reima røyk på 80000km, men så hadde vi en som hadde kjørt 7år og 310 000 km og den røyk ikke før den ble skiftet. Hvordan skal man da stole på et intervall som er gitt av en ingeniør nede i tyskland som ikke har anelse om norsk klima og hvordan den har innvirkning på gummien på reima?? For å informere så var det samme motor i begge bilene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 26, 2012 En ting er klima som nok gjør at gummi generelt holder lengre her enn andre steder i verden. En annen ting kan være å parkere bilen i gir. Noen gjør det, andre ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 26, 2012 Bare for og spør. Er det bra eller dårlig og parkere i gir? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 26, 2012 Uten at jeg har tenkt over det før nå, tror jeg Finni mener den står i spenn når du parkerer i gir og det reduserer levetiden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 26, 2012 Stemmer det. Er eksempler på hvor reimer hopper over når det parkeres i gir i bakke osv. Uten å ha noen konkrete eksempler vil jeg tro en dårlig reim vil ryke kjappere i en bil hvor det parkeres i gir i bakke, enn en som ikke har gjort det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 26, 2012 Stemmer det. Er eksempler på hvor reimer hopper over når det parkeres i gir i bakke osv. Uten å ha noen konkrete eksempler vil jeg tro en dårlig reim vil ryke kjappere i en bil hvor det parkeres i gir i bakke, enn en som ikke har gjort det. Jeg vil nesten tro det er motsatt. Hvis man parerer i en så bratt bakke at motoren blir dratt noe rundt så vil den heller stramme enn slakke remma, dermed skulle man tro at nøkket i startøyeblikket ble mindre. Det som garantert vil belaste remma mye slik at den både slites raskere og kan utløse brudd er kaldstarter. Dessuten nøkker det mer i remma på lave turtall enn høye, derfor er det en del remmer som ryker på tomgang eller veldig lave turtall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 26, 2012 Det kommer vel an på om et er oppover eller nedover bakke og hvilket gir osv. Eller tenker jeg feil kanskje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 26, 2012 Det kommer vel an på om et er oppover eller nedover bakke og hvilket gir osv. Eller tenker jeg feil kanskje? Det har du selvfølgelig rett i. Står du i nedoverbakke og setter den i R eller i oopverbakke og setter den i fremovergir så slakker du remma på den sidn som er strammest under gange. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 26, 2012 Så da vil en automatgir som bor i en nedoverbakke ha større påkjenning på reima enn en lik bil med manuell gir som hele tiden blir parkert i fri (uten spenn i drivverk/reim) Sier ikke at man ikke bør parkere bilen i gir, reima er jo laget for det. Men at det gjerne forklarer noe av forskjellen på statestikken som blir nevnt her hvor noen opplever at reima ryker før gitt intervall, mens andre kan kjøre over det dobbelte uten at den ryker. Dersom bilen ikke er under noen reklamasjon eller mobilitetsgaranti, men såpass gammel at man har alt på egen skuldre, hadde jeg sjekket at reima så ok ut og ikke var full i sprekker, slakk osv. Og hvis det så bra ut hadde ikke jeg tatt meg bryet med å bytte den før turen, men helt klart forberedt meg på å ta det innen kort tid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 26, 2012 Hvis reg reim ryker før intervall(eller anbefaling fra verksted) er det en reklamasjonssak. Hvis du kjører over intervallet får du ikke en krone dersom den ryker. Da blir det fort dyrt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...