Svar fra statens vegvesen om ombygging av motor

Anbefalte innlegg

Har søkt om å putte en G60 motor i min Golf 2 syncro og bytte ut G-lader med turbo. Til tross for papirer fra Møller så fikk jeg avslag. Måtte le litt når jeg så begrunnelsen for avslaget:

'I dette tilfellet er det søkt om å få godkjent en opprinnelig G60 motor ombygd til turbo. Det er noe uklart om opprinnelig motorstyring skal beholdes, men vi går ut ifra at denne ikke er forenelig med bytte fra kompressor til turbo. I dette tilfellet har det ingen betydning for vårt svar.

Hovedproblemet slik vi ser det er at den motoren som skal settes inn, ikke klarer å dokumentere samme eller bedre avgasskrav en den opprinnelige. I 1989 kom blandt annet kravet om at personbiler skulle ha katalysator for eksosrensing. I tillegg kom det krav om ateksosutslippet skulle testes ved bruk av en bestemt kjøresyklus i et laboratorium. Motoren det er søkt om har ingen slik dokumentasjon, da denne er en opprinnelig G60 motor som er "selvbygd" med turbo og endret motorstyring.

I 1989 var avgasskravet for personbiler at de tilfredsstilte US LDV(US83) kravet.

Konlusjon

Med bakgrunn i ovennevnte finner vi ikke å kunne godkjenne ombyggingen av motoren som det er søkt om.'

Som sagt, jeg måtte le litt. De har da utstyr til å foreta slike tester hos Vegvesenet? Neste stopp: Sende inn klage via advokat.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det øyeblikket du avviker fra orginal deler på motor så er det umulig å få set godkjent. Ren G60 går nok lett som bare det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bygg om og godkjen som g60 først og ta neste trinn med turbo litt senere. mange som har godkjent g60t i corrado og golf tidligere så det skal gå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket nettop med en i vegvesenet som driver med godkjenning. Visste ikke om det gikk ann å foreta US LDV test noen plass i Norge. Men han sa at flere har fått G60 turbo godkjent før, så han trodde det kunne finnes papirer på dette en plass. Altså papirer på at G60 turbo motor går innenfor US LDV kravene. Noen som har?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

evt. klarer du å beholde original hjerne?

tror du må til TÜV eller DEKRA feks for å ta syklustest fort hvis de er kjipe på avgasskrava. Men du bør jo også argumentere for at selv om motoren blir bygd om til turbo så betyr ikke det at katalysatoren fjernes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.