Høy bremsepedal blir lav bremsepedal+ABS lys

Anbefalte innlegg

Etter "moderat" oppgradering av bremseutrystningen på min cab har jeg fått følgene problemmer:

Starter bilen og alt er ok. Bremsene tar ganske rask (ikke mye man trenger å tråkke på pedalen) Merker ørlite til at ABS "hogger" i pedalen. og bremsene bremser 'bom-stopp' Dette kan jeg gjøre gjentatte ganger og kjøre et litte stykke. La si 1, 1,5 km? kanskje? (et lite stykke uansett) Og vips så kommer lyset for ABS på (ABS'n funker ikke) og jeg jeg får lav pedal. Må trykke pedalen ganske langt ned før bilen bremser. For å re-sete ABS feilen må jeg starte bilen på nytt og historien gjentar seg over hele tiden.

 

Har luftet bremsene 3-4 ganger nå. Men må kanskje luftet de enda mer. Siden alt av slanger,caliper,klosser,skiver er helt nytt. Og helt ny bremsevæske. Har noen et par gode tips å komme med? Noe som jeg kanskje har oversett i farta??? Har ombygd bremsesystemet mitt til S2/girling og bruker såkalte "upgrade" RS2 17" bremsekit (porsche/brembo framme og bak) Skal man justre bremsekraftforsterker? (eller er det hele tatt mulig på girling systemet?) siden caliperen har blitt så store i forhold til originale S2?

 

Kan legge til at alle ABS følene er i orden. Dem har jeg sjekket/ohmet. Men evt noen som vet hvor langt ifra disse følene skal sitte. For jeg har tatt ut de bak (ved oppgradering av foringer) og satt de innigjen så nærme at de neste tar i kransen. Men det er jo merkelig at ABS virker et lite stykke for så å slå seg av? Noen som har noen glupe ideèr??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørest neten ut som du bør lufte på nytt ja. Jeg antar du gjorde det i riktig rekkefølge osv... ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørest neten ut som du bør lufte på nytt ja. Jeg antar du gjorde det i riktig rekkefølge osv... ?

Og hva mener du er riktig rekkefølge? Er intrisert i å få tips og innspill;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HB HF VB VF mener jeg å huske... Har vel to kretser, en til hver side, så det går sikkert bra så lenge man begynner bak.

 

Luftet min selv med gamlingen på pedalen, ikke hatt noen problemer iallefall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg husker riktig, så har S2/girling 3 kretser. FH,FV og bak.

Men det skader ikke å prøve å lufte systemet i den rekefølgen du nevner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg lufte bremsene mine etter alle kunstenes regler. Skal si jeg fikk andre bremser nå. Bremser som bare fy... nå!

 

Men det siste problemmet har jeg ikke fått bort enda. ABS lyset kommer ca etter 1km kjøring. Men nå har det ingen invirkning på høy/lav bremsepedal/bremse effekt. Bremsene bremser like godt. Men har iallefall fått eleminert bort luft i bremsene. Har muligens mistanke at ABS følene bare sitter feil. Muligens for nærme? Noen som vet hvor langt unna kransen på navet de skal sitte? ABS bremsen virker den første kilometeren. Merker at det hogger litt i pedalen når jeg bremser. Noen som har noen flere tips å komme med? Vet at ABS funket på S2 donor bilen min, men har ikke fått dette til å virke helt etter at dette blei montert i cab'n

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At ABS'en kobler seg ut etter å ha trillet litt er fordi den registrerer stor hastighetsforskjell på ett (eller flere) av hjulene, eller at abs-styreenheten har tatt kvelden. Mest sannsynlig er det bare en abs-sensor som ikke står langt nok inn i hull i fjærbeinet eller så kan det være kabelbrudd fra en av sensorene. Gå over alt og sjekk, se om du finner noe som ikke ser riktig ut :)

ABS-sensorene kan også måles ved å koble måleinstrument på ledningene til en og en senor og så dreie på hjulet. Funker desverre ikke med biltema multimeter til 99,- : gråter :

Angående lufting så er det vel meningen at man skal lufte bremsene lengst unna mastersylinderen først og så jobbe seg nærmere. Men det har du jo allerede funnet ut av :)

 

Edit: om før abs lyset slår inn, da slår abs'en inn når du bremser? Kjenner du hvilket hjul den jobber på? Det er der sensoren ikke fungerer i så fall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.