Godkjenne motorbytte i Audi A8

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er i gang med godkjenning av motorbytte i min Audi A8, fra 2,8 til 4,2 V8.

 

Jeg stopper opp med det som jeg vil tro er de to vanligste problemene med en slik godkjenning:

 

- Overskrider tillatt akselvekt foran og bak. Her får jeg fjerne unødvendige ting, så troooor jeg at jeg vil komme meg unna denne.

- Må få bekreftelse fra fabrikk/importør på at råkarosseriet er likt. Her nekter Møller å gi ut informasjon. Hvordan har andre løst denne? Jeg kan jo skrive ut side på side fra etka, men jeg lurer på hvordan andre har gjort det.

 

Takk for hjelpen!

Mvh. Eirik Øygarden

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok en telefon til opp- og- ombyggingsgruppen hos SVV. Fikk all infoen jeg trengte av dem for å få det godkjent. Trengte ikke noe dokumentasjon fra møller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg kan svare :)

første hinder er at råkarosseriene må være like. dvs du må hente en motor fra en A8 fra samme tidsrom som den du allerede har.

print ut to sider. råkaross fra begge biler. og få møller til å stemple og signere på at arket er ekte.

uten stempel kommer du ikke lenger.

så må du få tak i coc papirer på begge karosseriene. der du bør stå som eier på begge to.

dette for å dokumentere at delene ikke er stjålet. eventuelt kjøpskvittering.

så drar du ned på trafikkstasjonen og søker om motoroppgradering.

da vil du få en liste med detaljer som må utbedres.

disse vil være motor, må dokumenteres med serienr med bilde, slik at man verifiserer på slutten at det er samme motor som er brukt.

dette må også dokumenteres fra en tredjepart. selger eller møller.

så må bremser og understell byttes tilsvarende delene som tilhører den oppgraderte motoren.

her må det også dokumenteres delenr på alle delene.

dvs caliper, skiver, klosser, fjærer, dempere, stabstag og bærearmer. (både forran og bak)

det må også verifiseres at alle rørbiter tilhører deler fra oppgradert moter, eller er lik tilsvarende. dvs bremsekraftforsterker, og hovedsylinder med rør.

usikker på om du må gjøre noe med bensintilførselen, eller om bensinpumpen er sterk nok.

Så må du når alle deler er byttet ut til oppgradert versjon, bestille en ombyggingskontroll på merkeverksted.

her skal da møller dokumentere at alle delene er byttet.

om alt er gjort rett. og ikke går på bekostning av sikkerhet, skrives det ut papirer som sendes direkte til tilsynet, dvs du at du IKKE får se innholdet i brevet.

 

når alt er godkjent, må du bestille kontroll på trafikkstasjonen for endelig kontroll.

her gås det grundig igjennom alle deler som er byttet, bremsesjekk, samt vektkontroll.

framaksel last og bak aksel last kan ikke overskrides. det vognkortet du allerede har til den norske bilen er gjeldende.

ikke overskrid vekta!

tilsynet bryr seg kun om sikkerhetsdeler, så om du overskrider, kan deler av ikkeviktig karakter fjærnes. dvs alle unødige deles som lydissolasjon og plastikkdeler.

 

jeg ønsker deg lykke til, og har du flere spørsmål, bare spør

hilsen Robert

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.