#1 Skrevet Desember 17, 2012 Skulle hjelpe en kamerat med å bytte termostat på hans 2,5 tdi Passat 2002mod, motorkode AKN, Måtte løsne på regreima for å få ut termostathuset. Lagde merker på kamhjul, diselpumpe og veiv. Etter å ha byttet termostat så satt vi alt tilbake der det hadde stått, og snurret motoren rundt et par ganger for å se at merkene stemte overens. Bilen ble startet opp og kjølevæske ble fylt. Etter en liten prøvetur så syns han at han hørte et lite smell og motoren fikk en annerledes lyd på tomgang. Vi sjekket merker for å se om reima hadde hoppet over men så langt vi kan se så stemmer alle merker fortsatt, fikk ikke sjekket merket på veiva. Startet opp bilen igjen og når han skulle rygge ut av verkstedet så bare døde den ut.... Er det noen som har mulighet til å hjelpe meg her? Jeg har søkt litt her inne men jeg fant ikke noe som jeg syns ga meg noe bra svar. Kan det være dieselpumpa som må times på nytt eller kan kammene som har kommet ut av posisjon?? Hvis noen eventuelt har mulighet til å komme å hjelpe til for å få denne i gang igjen så hadde han blitt veldig takknemlig.(mot betaling hvis ønskelig) Bilen står på Dal, ca 1time nord for Oslo, har verksted med tilgang til løftebukk og verktøy. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 17, 2012 Hva slags merker lagde dere? Det er vel ikke kile på reimhjulene på kammene, så hvis dere merket på reimhjulet mot et eller annet, så kan fint kammene flytte seg uten at merkene flytter seg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 17, 2012 Vi lagde merker på kamhjulet og imot deksel over. Så da er det vel ikke umulig at noe har flyttet på seg:( 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 17, 2012 Forholdet mellom kamhjul og kam forandrer seg vell ikke sålenge dere ikke har løsnet på kamhjulet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 17, 2012 Jeg kjenner ikke til disse motorene i det hele tatt så jeg vet ikke jeg, men jeg trodde jo at så lenge vi ikke løsnet kamhjulet så skulle det ikke flytte på seg. Men hvis den hadde hoppet over en tann på en av kammene ville motoren tatt skade av en tann feil, eller ville den fortsatt gått rundt?? Var nok litt trøtt når jeg skrev første innlegget her, for jeg har tydeligvis glemt å skrive et par ting... Etter at den stoppet så forsøkte vi å starte den igjen, og den startet med engang. Gikk en stund på tomgang også stoppet den igjen. Men starter opp igjen hver gang. Så hvis noe hadde stått feil så ville det vært vanskelig å fått start på den eller?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...