Kjølevatn forsvinner, A6 2.5TDI R5 AEL

Anbefalte innlegg

Brodern har kjøpt seg ein A6 med R5 Tdi motoren, 140hk. Han sliter med at bilen plutselig kaster av seg 5 liter med kjølevatn. Han kan køyre i fleire dager utan at det forsvinner ein dråpe og så plutselig er det tomt for vatn. Oljen er svart og fin, og den ryker ikkje kvitt/grått ved pådrag.

Ser ingen lekkasjer, einaste som tyder på lekkasje er litt kjølevatn rundt lokket på ekspansjonstanken etter den har blåst ut vatnet.

Har trykktestet kjølesystemet og greier ikkje framprovosere nokon lekkasjer. Kan det forsvinne så mykje vatn ut gjennom ventilen i lokket på ekspansjonstanken?

 

Varsellampe for varmt kjølevatn blinker konstant (sjølv ved kald motor) og temperaturmåler i speedometer virker ikkje. Får opp feilkode på Engine Temperature Sensor (G62) av og til. Er dette den 1 polte kontakten eller den 3 polte kontakten som står på motoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen form for misfarging av vannet, som kan tyde på lekkasje fra sylindre over til vannkanal?

Den andre muligheten er slangeklemmer på vannslanger som har løsnet slik at den lekker litt i en skjøt.

 

I begge tilfeller når det blir litt for lite vann eller litt for høyt trykk så koker vannet, trykket øker og ekspansjonstanklokket slipper ut overtrykk. Man kommer inn i en ond spiral med for lite vann, hvor det i tillegg blir masse lokal koking av vann øverst i toppen der det er for lite vann. Når prosessen først har begynt kan den raskt kaste av seg vann hvis man kjører.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen misfarging av vatnet nei. Skal få gått over alle klemmene i morgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen misfarging av vatnet nei. Skal få gått over alle klemmene i morgen.

 

Lett å bli lurt av slike slangelekkasjer, hvis det er et sted hvor motor er varm så vannet fordamper femfor å renne på bakken. Det samme gjelder ved liten lekkasje i radiator.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men da burde vi sett lekkasje når eg satte trykk på kjølesystemet? Det holdt bra på trykket også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sprekk i vannstussen bak på toppen, sprekk i varmeregister, defekt tappeskrue på radiator/pakning. Det er de lekasjene jeg har hatt. Hvor mye trykk kjører du i systemet? Prøvd med motor i gang?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men da burde vi sett lekkasje når eg satte trykk på kjølesystemet? Det holdt bra på trykket også.

 

Holder det på trykket eller er det god produksjon av mer trykk?

Er det bra trykk når den har stått et par timer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikkje meir trykk enn normalt i kjølesystemet. Det eg meinte med å holde på trykket var at den holdt bra på trykket under trykktesten, som igjen burde tyde på at det ikkje er lekkasjer. Testet med opp til 25 psi. Har ikkje satt trykk på systemet med motor igang nei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikkje meir trykk enn normalt i kjølesystemet. Det eg meinte med å holde på trykket var at den holdt bra på trykket under trykktesten, som igjen burde tyde på at det ikkje er lekkasjer. Testet med opp til 25 psi. Har ikkje satt trykk på systemet med motor igang nei.

 

På et eller annet tidspunkt under kjøring er det vel unormalt høyt trykk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikkje meir trykk enn normalt i kjølesystemet. Det eg meinte med å holde på trykket var at den holdt bra på trykket under trykktesten, som igjen burde tyde på at det ikkje er lekkasjer. Testet med opp til 25 psi. Har ikkje satt trykk på systemet med motor igang nei.
rekner med du har fått sjekket att termostat opner? og att vifter starter? har vert bort i att det har samlet seg så mye dritt bak sensoren som står i radiatoren som starter viftene att når eg skrudde den ut så kom det ikkje ein dråpe vann ut før eg stakk eit skrujern inn i hølet .. da kom all dritten ..spylte gjennom heile systemet inkludert vareapperat register. fylte på ny frostveske og og kjørte motor varm slik termostat opnet og fylte etter med veske.. sjekket nivå når den var kald neste morgen .. etter dette alt ok..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.