1999 A4 B5 1.8T (Motorkode ANB) fusker / går på 3 sylindere

Anbefalte innlegg

Bilen begynte helt plutselig å fuske her om dagen, men skjønner ikke hva det kan være.

Det som skjer er at bilen går bare på 3 sylindere under gasspådrag. Ved jevnt pådrag i et lavt gir (altså når motoren ikke drar tungt) gikk den helt greit på alle sylindere. Så fort det ble tungt for motoren, ved enten for høyt gir eller for lavt turtall/før turbo slår inn, fusket den på sylinder 3 ifølge diagnose. Begynte den å fuske, girte jeg meg ned og holdt et jevnt gasspådrag for å øke farten igjen (måtte jo komme meg hjem ..). Hostet foresten til nå og da på tomgang også.

Alt dette minte om fusking som jeg hadde for et år siden. Men da begynte det ikke før jeg hadde en god del gass, men fortsatt kun når motoren dro tungt på lave turtall. Faktisk på samme sylinder også (sylinder 3).

Løsningen da var å bytte plugger (biltema - billig :P ), og all fusking var borte. Derfor tenkte jeg selvfølgelig at her er det noe med pluggene igjen, og byttet de (denne gang orginale fra Møller), men nei, fortsatt fusket den. : bh : Lyste med lommelykt ned i sylindrene når jeg byttet plugger og sylinder 3 var litt fuktig, noe som jeg vil tro er normalt når den ikke tenner som den skal.

Kjørte en liten tur idag for å komme meg fra A til B, og det virket som fuskingen har blitt værre. Virket som den gikk på 3 sylindere nesten hele tiden nå. MEN på tomgang går den fortsatt fint på alle 4, men hoster til i ny og ne. Rett etter jeg starter den kald går den også helt fint i noen minutter før hostingen begynner : klø :

Av en eller annen grunn virker det som den ikke fusker like mye etter jeg har passert 3000RPM...

Får to feilmeldinger ved diagnose:

1. Sylinder 3 - Misfire detected (selvfølgelig) og

2. Knock Sensor 1 Circuit - High Input :confused:

Hørt det kan være både plugger, coiler, tenningsmodul, dyser, ventiler, bensininnsprøytning .. the list goes on .. så for å være ærlig har jeg ikke PEILING selv lengre! :o

Noen som har greie på dette eller opplevd lignende selv? All hjelp mottas med takk! :tilber:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat de samme symptomene på min a6 1996 mod. byttet rotor,fordelerlokk,plugg ledninger og plugger. helt fin etter det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er jo ikke rotor og fordeler her, men coilene er jo kjent for å ryke i hytt å pine på 1.8t, så ville startet med å bytte den på cyll 3 ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat de samme symptomene på min a6 1996 mod. byttet rotor,fordelerlokk,plugg ledninger og plugger. helt fin etter det.

1.8t har ikke fordelerlokk.

Kan godt være tenningsmodul dette. Ta av coilene å sett i plugger å se om det er gnist på alle,hvis det mangler på en så flytter du den coilen til en annen sylinder å ser om feilen følger coilen eller om det er samme plass det ikke tenner. Følger det coil er det sikkert den, følger det sylinder er det sannsynlighet for tenningsmodul.

Mulig det går ann å måle utgangene rett på modul også for å sjekke den,det har jeg ikke prøvd

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok. lærer noe nytt hver dag :)

Men lykke til med feilsøkingen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må få prøvd det Øystein sa etter jobb idag, krysser fingrene! Vært kjekt med fungerende bil til jul.. :P

Noen som har peiling på feilkoden om knock sensoren foresten?

"Knock Sensor #1 Circuit - High Input (Bank 1 or Single Sensor)"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer trolig av tenningsfeil på coilen. Bytt coil først.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet om på coilene, ble da sylinder 2 som fusket istedenfor 3. Da MÅ det være den coilen det er noe galt me, riiight? :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble fin igjen av coil-bytte! Takk for all hjelp! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.