Klasse BE tilhenger - aktuell vekt? (og kjøreskole i Oslo området)

Anbefalte innlegg

Har sett en stund at det er nye førerkortregler fra 19 januar 2013. Har ikke giddet å gjøre noe med det ettersom behovet har vært lite for min del foreløpig, og har også tenkt at utvidelse til kode 96 stort sett vil være tilstrekkelig.

 

Men det ser ut som dette med aktuell vekt forsvinner om en tar BE etter den nye ordningen?

Det kan jo være nyttig å ha..

 

Info nederst her:

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Personbil+med+tilhenger+%28klasse+BE%29/Klasse+BE+%28personbil+med+tilhenger%29.56241.cms

 

 

Vurderer nå å melde meg opp til BE kurs ASAP slik at jeg kommer med i gammel ordning.

 

Ser ut som en ikke må fullføre alt innen 19 januar:

Du trenger heller ikke stresse med å skaffe oppkjøringstime. Hvis du har tatt alle obligatoriske kurs før 18. januar, er fristen for oppkjøring 1. juni. Kjører du derimot ikke opp før denne datoen, vil de nye reglene gjelde og du må ta flere kjøretimer.

http://www.autofil.no/906537/smutthull-sikrer-billigere-hengersertifikat

 

Noen som kan anbefale kjøreskole i Oslo området?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

AB trafikksenter på rommen:) vi har noe avtale der med Vacn/møller. Si du er fra vw Audi klubben så får du 3500 som pris. Det inkluderer alt du trenger unntatt oppkjøringen:) (900kr)

 

Dvs rabatten vi får er at lastsikringskurset er gratis:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sett en stund at det er nye førerkortregler fra 19 januar 2013. Har ikke giddet å gjøre noe med det ettersom behovet har vært lite for min del foreløpig, og har også tenkt at utvidelse til kode 96 stort sett vil være tilstrekkelig.

 

Men det ser ut som dette med aktuell vekt forsvinner om en tar BE etter den nye ordningen?

Det kan jo være nyttig å ha..

 

Info nederst her:

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Personbil+med+tilhenger+%28klasse+BE%29/Klasse+BE+%28personbil+med+tilhenger%29.56241.cms

 

 

Vurderer nå å melde meg opp til BE kurs ASAP slik at jeg kommer med i gammel ordning.

 

Ser ut som en ikke må fullføre alt innen 19 januar:

 

http://www.autofil.no/906537/smutthull-sikrer-billigere-hengersertifikat

 

Noen som kan anbefale kjøreskole i Oslo området?

Slik jeg tolker det som står der er det Max 3500kg totalvekt på hengeren, og det burde vel ikke være noe problem, da stort sett alle biltraller og lignende er 3500 eller mindre totalvekt...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Realiteen er at en har sertifikat som holder til det en vanlig registrert bil kan trekke, teoretisk vognvekt på opptil 7000kg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

BE... 4800 eller noe sånn med 96 kurs.

Men med BE er det rullende vekt, med 96 kurs er det tillatt totalvekt bil+henger max 4800

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

BE... 4800 eller noe sånn med 96 kurs.

Men med BE er det rullende vekt, med 96 kurs er det tillatt totalvekt bil+henger max 4800

 

4250 kg max vekt med Kode 96

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så sikkert greit å ta BE da:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge du tar kurset før 19. januar trenger du ikke ta oppkjøring før uti juni. da vegvesenet har utsatt oppkjøringsfristen pga stor pågang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge du tar kurset før 19. januar trenger du ikke ta oppkjøring før uti juni. da vegvesenet har utsatt oppkjøringsfristen pga stor pågang.

 

Jepp, det er det som er planen, har meldt meg på nå hos AB Trafikksenter. Begynner rett over nyttår med det obligatoriske slik at det er i boks før fristen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå tilhører ikke jeg Oslo, men jeg regner med det er lov å spørre likevel.

Slik jeg forstår det så må jeg innen 19.jan ha fullført både lastsikringskurset og en dobbel kjøretime, eller holder det med bare lastsikringskurset?

 

Kan jeg som bor i Vestfold dra innover, ta kurset også ta kjøretimene her i distriktet eller må alt gjøres samme sted..

 

(Komplisert... :confused: )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå tilhører ikke jeg Oslo, men jeg regner med det er lov å spørre likevel.

Slik jeg forstår det så må jeg innen 19.jan ha fullført både lastsikringskurset og en dobbel kjøretime, eller holder det med bare lastsikringskurset?

 

Kan jeg som bor i Vestfold dra innover, ta kurset også ta kjøretimene her i distriktet eller må alt gjøres samme sted..

 

(Komplisert... :confused: )

 

Kurset jeg fikk i gang sammen Tom Melby hos AB trafikksenter på Rommen fikk vi organisert på et par helger da vi etter hvert ble en del folk, så er interessen stor nok er det sikkert mulig å få til. Da er det bare oppkjøringen man trenger å ta seg fri fra jobb/skole for å få gjennomført.

Ring dem og snakk med Tom. Han er en hyggelig og løsningsorientert kar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal ha dobbel kjøretime rett over nyttår, og lastsikringskurset på kvelden 15. januar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kurset jeg fikk i gang sammen Tom Melby hos AB trafikksenter på Rommen fikk vi organisert på et par helger da vi etter hvert ble en del folk, så er interessen stor nok er det sikkert mulig å få til. Da er det bare oppkjøringen man trenger å ta seg fri fra jobb/skole for å få gjennomført.

Ring dem og snakk med Tom. Han er en hyggelig og løsningsorientert kar!

 

Jeg og Morten Kløw tok det på en hverdag bare, fikk fortsatt VACN/Møller pris. Vet også om flere som har tatt BE der og fått god pris selv om det ikke er blitt gjort en helg :) Tom var forøvrig veldig hyggelig ja! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå tilhører ikke jeg Oslo, men jeg regner med det er lov å spørre likevel.

Slik jeg forstår det så må jeg innen 19.jan ha fullført både lastsikringskurset og en dobbel kjøretime, eller holder det med bare lastsikringskurset?

 

Kan jeg som bor i Vestfold dra innover, ta kurset også ta kjøretimene her i distriktet eller må alt gjøres samme sted..

 

(Komplisert... :confused: )

 

Letteste er vel å ta kontakt med en kjøreskole i vestfold og ta lastsikringskurs og 2 kjøretimer hos dem før 19. januar, så melde deg opp til oppkjøring før 1. juli.

 

Prisen er rundt 4500-5000 hos de fleste kjøreskoler, inkludert leie av bil til føreprøve, så det er jo ganske kurrant.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HVis jeg ikke tar BE nå og heller ikke kode 96 etter 19. januar, hva kan jeg trekke med B-lappen da? 750kg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du ikke tar klasse BE så vil du fortsatt kunne trekke opptil en totalvekt (bil+henger) på 3500kg. Den regelen (kode 96) er et tillegg som erstatter det som gjaldt før at man kunne trekke en henger på 750kg selv om bilen veider 3500kg. Nye regelen på BE har jeg ikke satt meg inn i.

 

Dette er da kun min tolkning av de nye reglene da disse reglene har en tendens til å være forvirrende sånn som de skrives :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, etter nyttår kan du kun trekke 750kg, ellers må du ha kode 96 eller be.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klasse B:

Samlet tillatt totalvekt for bil pluss for tilhenger må ikke overskride 3.500 kg. Maksimal tillatt totalvekt for tilhenger vil være 3.500 kg minus bilens tillatte totalvekt. Man har fjernet tidligere krav om at tilhengerens tillatte totalvekt ikke må overskride bilens egenvekt med fører (75 kg). Vektforholdet mellom bil og tilhenger løses gjennom krav til bilens tillatte hengervekt og tillatte vogntogvekt.

 

Klasse B kode 96:

Samlet tillatt totalvekt for bil + for tilhenger, ligger i området 3.501 - 4.250 kg. Kode 96 oppnås etter gjennomført obligatorisk opplæring på 7 timer, og uten noen førerprøve.

 

Klasse BE:

Samlet tillatt totalvekt for bil + for tilhenger, ligger i området 4.251 - 7.000 kg. Er nødvendig for trekking av tilhenger som ikke er lovlig med klasse B eller klasse B kode 96, men samtidig må tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskride 3.500 kg. Klasse BE fås etter obligatorisk opplæring og bestått praktisk førerprøve.

 

Klasse C1E:

Selv om trekkbilen tilhører klasse B, må føreren ha klasse C1E når tilhengerens tillatte totalvekt overskrider 3.500 kg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode svar. Med kun B så kan jeg altså kjøre bil 1500kg med henger 2000kg. (Så lenge bilen er godkjent for det)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei. Hengern sin totalvekt kan ikke være høyere enn bilens egenvekt. Da må du ha BE.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klasse B:

Samlet tillatt totalvekt for bil pluss for tilhenger må ikke overskride 3.500 kg. Maksimal tillatt totalvekt for tilhenger vil være 3.500 kg minus bilens tillatte totalvekt. Man har fjernet tidligere krav om at tilhengerens tillatte totalvekt ikke må overskride bilens egenvekt med fører (75 kg). Vektforholdet mellom bil og tilhenger løses gjennom krav til bilens tillatte hengervekt og tillatte vogntogvekt.

 

Kristian, er du sikker? Thomas skriver at hengeren kan veie mer etter de nye reglene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja, det er fakta, jeg har dobbeltsjekket med kjøreskoler, svv og en kompis som er kjørelærer. det er skrevet litt tungvint, men det er fakta.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, ikke satt meg helt inn i nye reglene jeg. Tok BE isteden, da slipper jeg tenke så mye:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.