Klasse BE tilhenger - aktuell vekt? (og kjøreskole i Oslo området)

Anbefalte innlegg

Takker, har tatt kontakt med lokal trafikkskole. Men jeg fyrer likegodt av et nytt spørsmål.

 

Hva er det den praktiske prøven hos SVV går ut på? Er det som med klasse B at du kjører ute i trafikk, eller er det mer fokus på rygging på plass?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ganske likt oppkjøringa til klasse B på mange måter ja. Tror i tillegg jeg måtte rygge litt på en parkeringsplass, samt å parkere hengeren ved å rygge den inn i mellom to hvite striper uttafor Biltilsynet. Bare husk på blinklys, se i speil, og alt annet man bør gjøre så går det nok fint som snus. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kjøring i trafikk, og husk 2 hender på rattet (er som å kjøre opp for første gang kl.B).

Det er også fokus på rygging, bakover og rundt hjørner. Så må man også trekke kort med spørsmål, og ikke minst HUSKE SIKRING AV LAST!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at du kan sende ut SVV mannen som hjelper når du skal rygge på uoveriktlige plasser (som eg måtte gjøre)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det måtte jeg også, var som vanlig oppkjøring men måtte rygge henger 2 steder, for og vise at man kan det. Også må man sjekke at last er riktig sikret før man drar. (Den er visst alltid det, fordi ellers kunne man ikke kjørt, men du skal se over at det ser riktig ut. Og hvis de spør hvorfor det er riktig så må du kunne svare på det)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner, er det noe spesielt annet enn det som blir sagt på kjøreskolen som er verdt å øve/lese på?

Har tilgang på flere typer hengere, noe dere ville anbefalt å øve på? åpen henger, skaphenger, biltralle?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner, er det noe spesielt annet enn det som blir sagt på kjøreskolen som er verdt å øve/lese på?

Har tilgang på flere typer hengere, noe dere ville anbefalt å øve på? åpen henger, skaphenger, biltralle?

 

Skaphenger, og gjerne boggihenger. (Det er det de fleste skolene har.) Husk at miljø og sikkerhet er bviktig om dagen, så kontroller dekkene på hengeren mot hengerens vognkort. Jevn kjøring og plassering i fil er også viktig, og ikke minst at man løfter blikket fremover og også viser at man bruker speilene under hele turen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde oppkjøring for BE med SVV i midten av desember. Prøven går ut på følgende:

 

Koble henger til bil og utføre daglig sjekk - L L L: Lys, Luft (dekk) og Last.

Trekke ut et spørsmålskort fra kortstokken til sensor og svare på disse.

Praktisk prøve ved å kjøre en rute som sensor har valgt. Fokus på trafikksikker kjøring, plassering, blinklys, speilbruk, fartsgrense etc.

Rygge en til to ganger i løpet av den timen kjøreturen varer. Jeg ble guidet inn i en blindvei og måtte snu vogntoget, dvs rygge rundt et hjørne.

Når en er tilbake etter kjøreturen må man koble fra hengeren.

Tilslutt får man dommen med bestått / ikke bestått.

 

Når man kjører helt etter boka og ligger i fartsgrensen ser man hvor mange "kamikaze" bilister det er ute i trafikken. Jeg kjørte i 8-tiden på morgenen i Asker/Bærum området og folk likte dårlig at jeg kjørte iht gjeldene fartsgrense. Mange stygge forbikjøringer der jeg måtte bremse for å unngå kollisjon. Tenk på det når dere kjører opp i bystrøk, og unngå å la seg stresse av utålmodige bilister bak. :)

 

Lykke til! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Miljø var viktig ja. Kjøre økonomisk etc.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns det er litt moro å lese om alle sammen som "plutselig" må ha BE eller kode96 nå.

Raringer...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, for min del så har jeg egentlig planlagt å ta BE lenge, men det ender bare med tanken. Nå som jeg har fått med meg at ting blir dyrere for å kunne gjøre akkurat det samme så er det ikke så rart det blir en del ekstra pågang. Så ja, jeg er en raring :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns det er litt moro å lese om alle sammen som "plutselig" må ha BE eller kode96 nå.

Raringer...

 

Tja, for min del så har jeg egentlig planlagt å ta BE lenge, men det ender bare med tanken. Nå som jeg har fått med meg at ting blir dyrere for å kunne gjøre akkurat det samme så er det ikke så rart det blir en del ekstra pågang. Så ja, jeg er en raring :)

 

Får si meg enig med Mr Rønning ja. Har tenkt på å ta det lenge og når man hører str på bøter folk får og at det blir dyrere, så var det bare å få det gjort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det jeg har opptaget er at veldig mange "må" plutselig ha BE nå, pga det blir så sykt mye dyrere etter 19 jan, prisen kommer til å stige ca 2000 kr så det er klart billigere nå. veldig mange tar BE nå fordi de trur de trenger det, men er bare de ferreste som dette blir ett problem for.

når det kommer til gjennomføringen av førerprøven er den godt beskrevet over her. men det jeg pleier å si til mine elever er at tenk du kjører emd spranghesten til dama/kona de, hu har akkurat betalt en million for den, vil du stupe inn i kryssa å bremse hardt da hvis det kommer bil? eller akse så den sitter fast i baklemmen? svinge så brått at den flagrer mellom sidene på hengeren? de fleste ville ikke gjort det. så derfor planlegging er nøkkelen. ingen harde oppbremsinger da dette tyder på dårlig innformasjonsinnhenting. harde akselrasjoner bruker mere drivstoff husk hengeren skal minst veie 800 kg er også høyere utslipp som går utover mijøet. begge henda på rattet er ikke noe de henger sewg veldig opp i. men blinklys og plassering er helt klart viktig, også viktig å bruke speil da du trenger informasjonsinnhenting bakfra og sidene. hold avstand til bilen forran, å kjør forsiktig i byen. fart er det folk stryker mest på, kjør i fartsgrensen der du kan å kjør saktere der du må, dette greier de fleste å skjønne selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glenn: Jeg føler jeg kan trenge BE da bil på tralle fort kan veie litt ekstra og da er det ikke sikkert klasse 96 hadde holdt. Dumt å kjipe inn når det lønner seg.

Men for sedd som kjører søppel og byggevarer skjønner jeg hva du skal frem til.

 

For å avslutte min del så fikk jeg mitt i boks også, herligheten kommer på 2900 kr, oppkjøring i Mars :)

 

Det blir å øve litt med henger før oppkjøringen tenker jeg, sånn for å være forberedt. Takk for tips Stig-Ove og Glenn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenke jeg kunne legge opp ett bildet jeg laget til dere så dere kan se hva som er endringene i de nye førerkortklassene.

forerkortbe.jpg

 

Med førerkort kl. B kan du kjøre:

 

• Personbil/varebil + henger inntil 750 kg

= Tillatt vogntogvekt ikke over 4250 kg

 

• Personbil/varebil + henger over 750 kg

= Tillatt vogntogvekt ikke over 3500 kg

 

Med førerkort kl. B kode 96

 

kan du kjøre:

• Personbil/varebil + henger over 750 kg

= Tillatt totalvekt ikke over 4250 kg

 

Med førerkort kl. BE kan du kjøre:

 

• Personbil/varebil + henger med tillatt

totalvekt ikke over 3500 kg = Tillatt

vogntogvekt ikke over 7000 kg.

 

• Førerkort kl. B kode 96 og førerkort kl.

BE trenger opplæring, men førerkort kl.

BE avsluttes med førerprøve.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns det er litt moro å lese om alle sammen som "plutselig" må ha BE eller kode96 nå.

Raringer...

 

Raringer? Er vel ganske mange her inne, inkludert meg selv, som har tenkt på BE-lappen lange, og når det kommer endringer som gjør det dyrere er det ett fint spark i ræva til å endelig gjennomføre. For min del er det et skritt nærmere å få seg leketøy til banebruk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både eg og bror min tok lappen da han fikk 7000kr for å ha en tom hestevogn bak pickupen.

 

Og eg har kjørt 1-200mil med henger hvert år siden eg fikk lappen....

 

Og innkjøp av biltralle var også med å hjalp litt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge du tar kurset før 19. januar trenger du ikke ta oppkjøring før uti juni. da vegvesenet har utsatt oppkjøringsfristen pga stor pågang.

 

Jeg snakket med vegvesenet nå i dag, fikk beskjed om at dersom jeg tok oppkjøringen etter 19. jan så fikk jeg "nye" BE, dvs max 3500 kg henger, selv om man har det obligatoriske innen 19. Så da vet ikke jeg hva som er riktig lenger. Tar lappen nå uansett, 3500 kg holder vel til så godt som all kjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er BE sertifikat i boks her også :).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer og velkommen etter. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.