#1 Skrevet Desember 19, 2012 (endret) Skal til å montere nye stempelringer i 2,2t AAN Nåken som veit kva ringgapet skal vere? Blir ein 4-500hk motor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 19, 2012 Stempelringgapet bør være minimum 35/100 mm på øverste ringen, 40/100 mm på andre ringen. tatt herfra: http://forum.vacn.no/showthread.php?160156-hvor-f%E5-tak-i-oversikt-over-tilatte-klaringer-og-slitasjem%E5l Andre nyttige tråder: http://wiki.vwaudi-club.no/index.php/Motor_AAN http://forum.vacn.no/showthread.php?167917-Samletr%E5d-motor-2-2-20VT-(AAN-ADU-ABY-3B)-gir-svar-p%E5-alt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 19, 2012 Hvordan stempler og ringer er også relevant 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 19, 2012 Mykje grei info der, litt rart eg ikkje fant dette når eg søkte Takk for svar tatt herfra: http://forum.vacn.no/showthread.php?160156-hvor-f%E5-tak-i-oversikt-over-tilatte-klaringer-og-slitasjem%E5l Andre nyttige tråder: http://wiki.vwaudi-club.no/index.php/Motor_AAN http://forum.vacn.no/showthread.php?167917-Samletr%E5d-motor-2-2-20VT-(AAN-ADU-ABY-3B)-gir-svar-p%E5-alt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 19, 2012 Hvordan stempler og ringer er også relevant Orginale stempel og stempelringer i std dim. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 19, 2012 Målte eine ringen til 0,4 mm før eg tok kveld, så da er det ikkje sikkert eg trenger å justere dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 19, 2012 Stempelringer for orginale stempler er ferdig gappet ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 19, 2012 Er dei det ja, då har eg lert litt i dag og:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 19, 2012 Jeg husker ikke, men er det spesifisert hvilke som skal være oppe og nede? siden det skal være forskjellig gap tenker jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 20, 2012 Ja, er forskjell på ringene, den øverste skal stå rett vei og. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 20, 2012 Service manualen sier at du skal dytte ringen ca 15mm inn fra bunnen av blokken og måle fra 0.15 - 0.35mm klaring på en ny stempelring. Slitasjemålet er 1mm. Videre står det at man skal montere den skrånede kanten på den ene ringen mot toppen, samt den stegede delen av den andre ringen mot krysspinnen. Ble en ganske korny oversettelse, men all info er forhåpentligvis god info! Kan være lurt å ha servicemanualen til AAN, samt måle over resten av bunndelen når du tar stempelringene! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 20, 2012 Jeg husker ikke, men er det spesifisert hvilke som skal være oppe og nede? siden det skal være forskjellig gap tenker jeg. Er merka rekkefølgen på ringane og kva vei som er opp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 20, 2012 Service manualen sier at du skal dytte ringen ca 15mm inn fra bunnen av blokken og måle fra 0.15 - 0.35mm klaring på en ny stempelring. Slitasjemålet er 1mm. Videre står det at man skal montere den skrånede kanten på den ene ringen mot toppen, samt den stegede delen av den andre ringen mot krysspinnen. Ble en ganske korny oversettelse, men all info er forhåpentligvis god info! Kan være lurt å ha servicemanualen til AAN, samt måle over resten av bunndelen når du tar stempelringene! Eg honer sylindre, skifter stempelringer, råde og veivlager og alle pakninger. Det var ingen problemer med motoren, skifter dette da eg ville ha ein motor som er bra når eg skal begynne å trimme samtidig som det blir litt budsjett overhaling. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 20, 2012 Men no når vi er inne på "gap". Monterte stempel og nye I-profil råder. Spesielt på den eine råden så var den trang å få på veiva. Altså råden som er for brei eller veiva som er for trang. Fins det eit klarings mål der? mellom råde og veiv.. Eller ville dette "gå seg til"? Turner på veiva og da går det egentlig greit rundt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 20, 2012 Du hadde hatt en indikasjon på dette,om du bruker Plastigage.Da ser du om det kniper på veiva eller ikke. Kniper den når du prøver å skyve råden sidelengs på veivtappen? Og har du dradd momentet på den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 21, 2012 bruk plastigage (kjøpes på f.eks cp-service.se) eller micrometer (Albert E. Olsen osv), da får du målt klaringene. Skal være 0.018 - 0.058mm på nye lager på bærelagrene, slitasjemålet er 0.16mm.. For rådene er dette 0.010 - 0.05mm på nye lager, og 0.12mm slitasjemål. Aksial (sideveis) bevegelse på rådene skal du måle maks 0.4mm. Mellom stempelring og stempel (inne i sporet for stempelringen) skal du måle maks 0.1mm (0.04 - 0.072mm nytt). Aksial bevegelse på veiva skal måles ved thrustlageret (#4) her er målene 0.07-0.23mm ved nye lager og 0.30mm slitasjemål. Setter du dette sammen og det kniper noe plass, som det muligens gjør til deg, går lagrene meget fort rett til h******... Var dette jeg mente med at du burde måle over bunndelen. Siden du ikke kjøpe nye stempel er det stor fare for at det er for stort gap mellom stempel og sylinder også. Viktigheten av de forskjellige målene kan vel diskuteres, men det er kritisk at lagrene har plass til oljefilm, hvis ikke går det som sagt dårlig. Du bør også maskinhone sylindrene dine, ikke bruk honeverktøy på boremaskin (noen/mange vil være uenig her). Du må også sjekke om de nye bærelagrene dine kommer med thrustlager montert, hvis ikke må du kjøpe dette separat. Uten dette går det også fort dårlig. Målte du over ventilstyringene dine når du sier de var ok, eller var det mer på feelingen. Hvis du tok det på feelingen og det viser seg de var slarkete kan fort ventiltetningene dine ta kvelden igjen. Det koster dog å skifte 20 ventilstyringer og slipe inn ventilene igjen (dette kan/bør ikke gjøres med slipepasta når man har skiftet styringene) Kan slippe unna med å bare ta eksosstyringene, men det er vel bare å utsette problemet. Håper dette var til hjelp, så får noen andre med litt mer peiling enn meg ta sidemannskontroll på det jeg har skrevet Edit: Du bør vel også ha følerblad. Et måleur er vel heller ikke å forakte Kan forresten også være lurt å måle over veiva. Når du skifter til I-råder bør du kanskje vurdere å balansere opp veiva på nytt også (husk at vekten på stempel og råder er med på å balansere ut veiva) Eller så driter du i det som koster mye spenn og kjører til det raser hehe.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...