#1 Skrevet Mai 5, 2005 Har en -94 golf stv 1,9TD som har en tendens til å spy ut svart røyk når jeg bånner og motoren er kald. Har lest at andre har hatt samme problem, men hvorfor? Alt virker som det skal, ikke noe rykking eller noe. Er bare nysgjerrig på hva som skjer. Har ikke samme problem når motoren er varm, da virker alt som det skal. Håper noen erfarne mekanikere kan hjelpe meg litt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 5, 2005 Skal helst ikke bånne tdi når den er kald. må la motor bli god og varm og turbo. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 6, 2005 Er klar over at motoren bør være varm før man gir mye gass, unngår dette så sant jeg kan. Det er forresten TDK. (ikke TDI ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 6, 2005 Jeg kjører TDK, og jeg ser og at det kommer litt "mørk" røyk ut bak når bilen er kald. Tenker ikke over dette så mye da jeg for det første kjører fint de første 5 min og for det andre. Så regner jeg med at dette sikkert bare har noe med å gjøre at alt ikke er varmt enda og at motoren ikke fungerer opptimalt med tanke på blanding osv... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 6, 2005 Det er fordi den er kald, og når den er kald så blir ikke forbrenningen komplett og korrekt. Derfor kommer det mye sot ut av systemet, soten er det du ser som svart røyk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 7, 2005 Ok. Noe sånt som at når hydrokarboner forbrennes anaerobt, så omdannes de til kull, og derfor soter det? Takk for svar i alle fall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...