Rettigheter ved lakkforskjell?

Anbefalte innlegg

Jeg spør på vegne av min bror. Han har hatt bilen sin inne ved et lokalt verksted for montering av senkesett og litt annet på sin BMW. Under oppholdet ble frontfangeren, ene skiltet og baklukespoileren stjelt. Etter mye om og men, betalte verkstedet for nye deler og lakkering. Men så er det "stor" fargeforskjell fra resten av bilen. Eier av verkstedet mener de har brukt rett kode, det er vanskelig å treffe akkurat, og bruker også som argument at bakluken var lakket feil fra før. Hvilke rettigheter har man egentlig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det sies jo det at ved en lakk jobb skal man ha minst mulig, og helst ingen, forskjell på fargene. Nå er det derimot slik at ved alle jobber hvor man får opplakkert en eller flere deler så vil det stort sett alltid være en viss froskjell på lakken. Dette kan være av mange grunnet, men blandt annet en noen tilårs kommen lakk på bilen generelt, og helt ny, klar og flott lakk på de områder som er ny lakkerte.

 

Jeg tror dessverre at det er slik, at dersom forskjellene ikke er veldig markante og tydelige, så vil han ikke komme noen vei med og klage på dette. Jeg tror også at det vil jevne seg litt ut med tiden. Enten kan han gjøre en virkelig jobb med og rubbe skikkelig ned og behandle og polere opp bilen ellers, og på den måen gjøre forskjellen minimal. eller så må han nok bare bruke bilen. når de nye delene blir eldre, så vil forskjelene også jevne seg ut. Så sant dersom de ikke er veldig store.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar :) Ja jeg fryktet at han ikke kommer noen vei med det... :( Skal se om jeg får tatt et bilde neste gang jeg er der, så kan du/dere uttalte deg/dere om hvor stor forskjellen er...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg jobber som billakkerer og kan si at en lakkode sier vel egentlig bare åssen farge det er , det kan være 12 forskjellige nyanser på samme lakkode, og de kan sprike noe så inne i hakkadalen i farge(det gjelder også korning og type metallic) ,men det vi gjør er at vi ALLTID flekker ut lakkeringen på neste del eller utover den delen som har vært slipt ned/sparklet. blir det ny farge feks, foran på en bakre sidedør-må vi flekke ut framdøren for at det ikke skal bli kant i kant. men er det en gammel bil,som tydelig ikke blir tatt vare på er saken en annen. -da kan vi gjøre en kant ikant lakkering,men sjekker alltid fargen imot den delen som skal kante mot det nylakkerte, og en bil kan faktisk ha to forskjellige nyanser på hver side. køddig det her altså-

nå er det jo mange biler som har fått lakkert opp baksjermer, kanaler og bakluker på garanti feks. og da er det jo ekstra køddig å matche. sølv kan jo få flere forskjellige nyanser bare ved å sprøyte i forskjellige vinkler. feks ved å lakkere en dør stående i stativ og en liggende på stativ med samme farge,kan resultere i fiasko når de blir montert på bil....to helt forskjellige farger.

 

men hvis dette er en bil som er fin og velholdt, syns jeg han bør klage ,for det kan hende at bilen så bra ut inne på verkstedet ,men ser ut som et sjakkbrett i sollys... det har hendt og kommer til å hende igjen og igjen. hos oss lakker vi det opp igjen hvis vi er enige i at det ikke blei bra. hadde de bilen inne ved lakkering eller hadde de kun delene og koden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil ikke si at det er en bil som er lite tatt vare på og ser ut som en dass akkurat. Den har noe av den berømte hjulbuerusta og bakfangeren er litt kræsjet, han venter på ny. Kopiert fra face:

 

376967_10150903862790703_1103689798_n.jp

 

Ja jeg er også klar over at 1 fargekode kan ha mange nyanser, og jeg er ikke i tvil at de har valgt helt feil her.

 

Ja kanskje han kan dra ned til verkstedet med nyvasket bil i godt dagslys å se hva de sier.

 

(Har selv hatt en bil som hadde styling lakkert i feil nyanse, men det så du jo ikke viss ikke du visste om det....)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja han bør ta turen ned, det at det er rust i hjulbue er helt uvesentlig. har ingen betydning i denne saken.

det at bakluka kunne vært lakkert i feil nyanse, jeg tror jeg hadde valgt å lakke spoileren i samme nyanse som bakluka siden det er den du sammenligner med når du står bak å ser på bilen.-sikkert litt forskjellige meninger på det,men...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja han bør ta turen ned, det at det er rust i hjulbue er helt uvesentlig. har ingen betydning i denne saken.

det at bakluka kunne vært lakkert i feil nyanse, jeg tror jeg hadde valgt å lakke spoileren i samme nyanse som bakluka siden det er den du sammenligner med når du står bak å ser på bilen.-sikkert litt forskjellige meninger på det,men...

Neida, var bare for å forklare hvilken tilstand bilen var i.

 

Han kan vel ikke kreve at verkstedet bestiller flere fargenyanser pga at bakluken var feil fra før. Men skal be han vaske bilen å dra ned ja, så får vi se hva de sier. Er jo forbannet kjipt å få bilen igjen fra verksted i "verre" stand enn den var når du leverte den fra deg. Ikke var fangeren montert skikkelig på heller, men det klarer han å fikse selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

de blander fargene selv så det er ikke noe ekstra som må bestilles

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.