1.9tdi afn stoppet på tomgang, vil ikke starte igjen

Anbefalte innlegg

Bilen stod ute på tomgang i stad for å tines opp litt før vi skulle ut.

 

Kommer ut etter 10 min og da har den stoppet. Dette har ikke skjedd før.

Prøver å starte den uten å få det til.

 

Har tatt diagnose uten feilkoder, og sjekket kjapt på returen til dyse #1 at det kommer diesel frem dit.

 

Relevant info,

bilen har fusket litt på 3500rpm og over ved hardt pådrag.

forrige uke hadde jeg massiv trykklekasje, det viste seg da at innsuget hang fast i halvparten av boltene, resten hadde skrudd seg ut. Dette er fikset og bilen er kjørt ca 60 mil etter det.

 

Jeg har et nytt dieselfilter liggende, og aner ikke når det sist ble byttet. Men vil et dårlig filter kunne hindre start?

 

Noen som har en sjekkliste over ting som bør sjekkes?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjedeleg sak - og så midt i julestria!

 

Det ser ut som motoren din får diesel (og då skulle den den gå!).

 

Eg ville ha sjekka:

- om chipen har god kontakt i socketen

- om det er dieselretur frå sylinder nr 4 (den bakerste)

- kontaktar for sensor på dyse nr 3

- kontakt på luftmassenmålaren (LMM)

- kontakt på trykksensoren (MAP)

- mulighet for at det kan ha kome luft inn i dieselpumpa

- mulighet for isnål i dieseltilførslen

- registeret

- ............

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått av det gamle filteret nå, men har ikke skrustikke her så får ikke delt det før i morgen..

 

Åpnet på vannutskillerskruen og da rant det masse diesel ut, skal det skje?

 

Fant også en del spor av mus i motorrommet, så det kan jo være noen ledninger som er tygget av. Men da burde det vel dukket opp som feil i vcds? Og uten Map eller maf så skal den jo allikevel starte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var filteret byttet.

 

Bilen starter nå nesten etter masse kinning, den puterer på 2-3 sylindere, men kutter akkurat i det den 4. tenner.

 

Har løsnet på dieseltilførselsrørene på alle injektorene, der spruter det godt, så jeg har trykk. Men i returslangene kommer det nesten ingenting ????

 

De første x gangene vi forsøkte etter at filteret var byttet så var det også slik at et relè eller solenoid på dieselpumpen klikket kontinuerlig mens glødinga pågikk, dette stoppet den med etterhvert. Sitter noe som ser ut som en solenoid på dieselpumpa, men vet ikke om det er den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvd en ledning fra batteriets + til magnetventilen på diesepumpen? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan jeg forsøke ,hva bør/skal skje når jeg gjør det?såvidt jeg kan se er det ingen tilkoblinger på den, og godset er jo jordet, så da ender jeg opp med kortslutning?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal vere en ledning en plass.

Dette er ventilen som opner-stenger for diesel.

Du skal høre ventilen klikker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok den som klikket kontinuerlig i stad det da..? Det er en ledning inn på toppen av pumpa, solenoiden er lenger ned på den ene langsiden. Tikker nå en gang i det tenningen slås på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer som hans sier..

Min også klikket da jeg hadde startvansker..

problemet mitt var at den ikke fikk mere enn 4 volt..

det klikket i den også, men det var ikke nokk..

Da den fikk 12volt fra batteriets + startet den...

du kan måle spenningen med voltmeter om du har det:)

Problemet mitt viste seg og være hovedkoplingen(vridkoplingen) på motoren, det

var for mye motstand i den, derfor bare 4volt på ventilen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måler 11.7v frem til 3pins kontakten der denne magnetventilen får tilførsel fra. Om jeg kobler den ifra så tenner den ikke i det hele tatt.

 

Skal det være en pumpe i tanken på disse bilene? Jeg har løftet opp baksetet, skrudd av dekslet mot tanken. Der går det en 4pins kontakt, diesel tur og retur.

 

Derfra er det stille som i graven når jeg slår på tenningen. Ingen pumpe som drar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måler 11.7v frem til 3pins kontakten der denne magnetventilen får tilførsel fra. Om jeg kobler den ifra så tenner den ikke i det hele tatt.

 

Skal det være en pumpe i tanken på disse bilene? Jeg har løftet opp baksetet, skrudd av dekslet mot tanken. Der går det en 4pins kontakt, diesel tur og retur.

 

Derfra er det stille som i graven når jeg slår på tenningen. Ingen pumpe som drar.

 

Det er ingen fødepumpe til desse motorane, det er dieselpumpa som syg fram dieselen (det fins mange trådar som omtalar behovet for ekstra fødepumpe ved skifte til 12mm pumpehode).

 

Det høyrest ut som du har luft i systemet, og det fekk du sikkert då du skifta dieselfilteret. Då jobbar ikkje pumpa effektiv, men står berre og komprimerar på lufta. Eg streva med dette då skifta motor (AFN) på min bil. Set ei vakumpumpe på returslangen, og la den suge til lufta er ute, men får du først motoren i gang, så ordnar det seg sjølv etter kvart.

 

Utløft 013.jpg

Heimelaga vakumpumpe, 50 ml sprøyte frå apoteket (kr 5,-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er pumpe i tanken på disse, på min ihvertfall, hadde denne oppe da jeg hadde fylt bensin på min ved en feil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm hvem skal jeg høre på her ? :)

 

Vet at det er tema med behov for ekstra pumpe ved bytte av stempel/hode på dieselpumpa, men om du sier at du har pumpe på din Kim så vet ikke jeg.

 

Om det hadde vært luft der så ville vel det kommet vekk i det jeg kjører den på starteren når alle 4 dieselrørene var løsnet fra injektorene?

En annen ting som er rart er at den kutter akkurat i det det høres ut som den starter.

 

Ser fortsatt ikke ut til at det kommer noe ut fra returslangene på injektorene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekka litt i Haynes.

 

I tanken fins det givar for tankmålaren, men ingen drivstoffpumpe.

 

For rotasjonspumpe-motorane er det dieselpumpa som syg fram og trykkset dieselen (høgtrykksystem).

 

For pumpediesel-motorane er det ei lågtrykkspumpe driven av registeret, som matar systemet, og vidare trykksetjing skjer med kamakslingen via vippearmar til innsprutningsventilane.

 

PS. Det tek litt tid å få lufta ut av systemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du har ikke pumpe i tanken

men kim har for han har bensin ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du har ikke pumpe i tanken

men kim har for han har bensin ;-)

 

Har han..?

Han skrev vel at han måtte tømme tanken fordi han hadde fylt bensin ved en feil..? Slik tolket jeg det han skrev vertfall..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har diesel jeg. kan hende jeg tar feil men mener virkelig att det det var en pumpe der..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser fortsatt ikke ut til at det kommer noe ut fra returslangene på injektorene.

 

Eg skifta dyster for nokre veker sidan. Begynte med nr 1, starta bilen og let motoren gå til den hadde rein gange, tok så nr 2, 3 og 4 på same måte. Men for den 4. gløymde eg å plugga i returslangen før eg starta opp. Det rann heftig med diesel ned på golvet før eg fekk sløkt motoren.

 

Om du ikkje har skikkeleg retur, har du heller ikkje skikkeleg mating.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm hvor blir det av dieselen da? Jeg har diesel frem til alle dysene, men ikke noe i retur... Fylte på 10 liter til nå i tilfelle det er nivået som er for lavt. Men det hadde ingen effekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har diesel fram, men ingen retur, har du antakeleg ikkje nok trykk til å opne dysene. Då vert det heller ikkje noko overskot å køyre på returslangen.

 

Du har sikkert luft i systemet som "fjører" av arbeidsslaga i diselpumpa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg håper det bare er luft, men hvordan kom luften dit i utgangspunktet? Jeg byttet filter som et ledd i feilsøkingen etter at den stopet første gang.

 

Nå har jeg koblet separate slanger på retur fra dyse og ned i ei bøtte. Skjer ingenting der. Løsnet så på tilførselen igjen for å se at det kom diesel dit. Løsnet først på #1, deretter #2 osv.. Når jeg kom til den 3. så hadde jeg ikke diesel lenger, og nå vil den heller ikke tenne på 2-3 sylindere lenger. Altså tilbake der jeg begynte med tilsynelatende helt "død" bil.

 

Jeg har definitivt elektrisk pumpe i tanken. Den hører jeg starter og går i ca 0,5-1 sek i det jeg slipper nøkkelen fra start posisjon. Dvs når jeg stopper den. Tar jeg ut sikringen merket med drivstoffsymbolet så hører jeg ikke denne lyden.

 

Rart er det at den går først etter at jeg har sluppet nøkkelen, og at den stopper så kjapt.

 

Jeg har ingen vakumpumpe til å suge igjennom dieselen med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett litt trykkluft i tanken mens du filer det hjalp på brodern sin

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Målt strøm frem til pumpa nå, det er slik jeg trodde, den får bare strøm etter at jeg slipper nøkkelen.

 

Kim, hvordan løsnet du på lokket der pumpa og nivåsensoren sitter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en svær svart " mutter" som jeg banket rundt med en hammer og ett skrujern

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den mutteren ser jeg ikke, men jeg har en slags rusten krans som jeg forsøkte å banke på uten at noe skjedde.

 

uansett, pumpa går fint så lenge jeg gir den strøm rett fra batteriet(??) Og siden sikringen er hel så må det være noe muffins med relèt? Den får som sagt strøm til pumpa et sekund etter at nøkkelen er sluppet tilbake fra start posisjon.

 

Med tjuvkoblet pumpe så startet bilen såvidt, dvs den hostet og harket på 3 sylindre, men den gikk ihvertfall noen sekunder uten at jeg måtte kinne den på starteren. Jeg hadde så flatt batteri nå, så pumpa gikk nok ikke på full hastighet, og det er nok fortsatt luft i systemet. Lar den lade noen timer nå før jeg prøver igjen.

 

Nå har jeg også fått en stygg skurrelyd i etterkant at jeg slipper nøkkelen fra start pos, innslaget på starteren som har fått nok?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.