1.9tdi afn stoppet på tomgang, vil ikke starte igjen

Anbefalte innlegg

Den pumpa du har i tanken er til å suge dieselen fra ene siden av tanken til den andre der drivstofftilkoblingene er.Pga mellomakselen har tanken en forhøyning på midten. Regner med det er sånn på passat med firehjulstrekk også. Er i hvertfall det på A4 b5 og A6 c5.

På min a4 med afn motor hadde setet i matetrykksventilen i dieselpumpa løsnet og dermed altfor lavt matetrykk. Den kan være litt vanskelig å få ut,men kan være verdt ett forsøk å sjekke. Skal se om jeg finner ett bilde av den.

 

8936relief_problem-med.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den pumpa du har i tanken er til å suge dieselen fra ene siden av tanken til den andre der drivstofftilkoblingene er.Pga mellomakselen har tanken en forhøyning på midten. Regner med det er sånn på passat med firehjulstrekk også. Er i hvertfall det på A4 b5 og A6 c5.

På min a4 med afn motor hadde setet i matetrykksventilen i dieselpumpa løsnet og dermed altfor lavt matetrykk. Den kan være litt vanskelig å få ut,men kan være verdt ett forsøk å sjekke. Skal se om jeg finner ett bilde av den.

 

[ATTACH=CONFIG]186760[/ATTACH]

 

Aha, se der ja.

Kan jo være derfor noen mener jeg har pumpe og andre ikke.

 

Hvor finner jeg denne matetrykksventilen? Er det noe man dytter på plass igjen, eller må den byttes?

Er det noen måte å diagnostisere dette på, eller må man ta den ut se på den for å finne ut om noe er galt med den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her finn du ei sprengskisse av tanken (krev pålogging på vagcat.com for full tilgang) http://www.vagcat.com/epc/cat/vw/PASY/1999/222/50/2740228/#29

 

Del nr 29 er omtalt som "suction jet pump". Er det denne vi snakkar om, tru?

 

Eg forstår det slik av skissa og av forklaringa over her, at denne er kun for flytte drivstoffet over på høgre sida med drivstofftilkoplinga pga delt tank. Om det er denne som har svikta, er det litt rart at du då ikkje fekk start etter at du fylte på 10 liter diesel.

 

Eg finn ingen skisser av dieselpumpa i vagcom som viser den omtalte matepumpa. Haynes avsløer heller ikkje dieselpumpa sine hemligheter.

 

Fiksa du dieselpumpa sjølv, Thorbjørn?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke fått opp det lokket i topp av tanken enda, så jeg har ikke fått sett på det.

 

Men alt tyder på at bilen skal kunne starte uten denne pumpa, uavhengig om den mater frem til motor, eller om den fordeler diesel internt i tanken. Jeg leser på tdiclub at selv pumpedyse biler skal kunne kjøre uten matepumpe, forutsatt at man ikke har luft i anlegget. Jeg har nok en del luft nå, men jeg mistenker at det er noe galt med høytrykkspumpa også. Enten elektronisk, eller mekanisk slik Torbjørn foreslo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Søkte litt etter denne reguleringsventilen til lågtrykkdelen av pumpa. På denne sida fann eg stoff om dieselpumpa

http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=45870&highlight=injection+pump

og her er ein link vidare til den omtalte reguleringsventilen. Ser ut som ein enkel sak

http://pics.tdiclub.com/hidden/500/VE_Pressure_regulator_Repair.pdf

 

Om du treng deler til pumpa di, kan dette vere ei aktuell adresse http://www.invenit.no/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der var link med bilder og greier ja. drev og lette etter bilder men fant ikke noe. Som du ser sitter den utvendig på pumpa og er meningen å løsne med spesialverktøy. Men det går an med en 10-nøkkel også. Er ganske trangt rundt der,så er ikke så lett å få ta i skikkelig. Min satt ganske godt fast så jeg endte opp med å bruke en torx langpipe som passet noenlunde i hullet oppå når jeg slo den nedi. Vær forsiktig hvis du ender opp med å gjøre det,da det som er under der er setet til fjøra i ventilen.Det går an å slå det lenger ned og da øker du matetrykket i pumpa.Ta gjerne ett mål fra kanten og ned til stet før du begynner,hvis du må bruke denne metoden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for innsatsen din Jan! :)

 

Jeg var innom låven hos far min og fant ei manuell vakumpumpe, satt så denne på utløpet på filteret, og får bare luft og skum. Pumpa suger bare 0.5l per gang, og må koble fra slangen for å blåse ut skummet for hver gang, og da suges det luft inn igjen i filteret, så dette kom jeg ingen vei med, bortsett fra å få bekreftet at det er en del luft.

 

Jeg hørte det surklet i rørene under bilen hvis jeg dro hardt i pumpa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der var link med bilder og greier ja. drev og lette etter bilder men fant ikke noe. Som du ser sitter den utvendig på pumpa og er meningen å løsne med spesialverktøy. Men det går an med en 10-nøkkel også. Er ganske trangt rundt der,så er ikke så lett å få ta i skikkelig. Min satt ganske godt fast så jeg endte opp med å bruke en torx langpipe som passet noenlunde i hullet oppå når jeg slo den nedi. Vær forsiktig hvis du ender opp med å gjøre det,da det som er under der er setet til fjøra i ventilen.Det går an å slå det lenger ned og da øker du matetrykket i pumpa.Ta gjerne ett mål fra kanten og ned til stet før du begynner,hvis du må bruke denne metoden.

 

Så det er hvor langt ned denne sitter som bestemmer trykket? Jeg fikk inntrykk av at denne var skrudd ned i pumpa med gjenger.

 

Nå tror jeg foreløpig at det er luft som er problemet, evt en lekasje i rørene under bilen. Men kjekt å vite om denne ventilen til senere. Kan man øke effekten i motoren noe med å justere denne til høyere trykk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det er hvor langt ned denne sitter som bestemmer trykket? Jeg fikk inntrykk av at denne var skrudd ned i pumpa med gjenger.

 

Nå tror jeg foreløpig at det er luft som er problemet, evt en lekasje i rørene under bilen. Men kjekt å vite om denne ventilen til senere. Kan man øke effekten i motoren noe med å justere denne til høyere trykk?

 

Jadet er spennet på fjøra som avgjør trykket. Men du demonterer hele ventilen komplett ja,og den er skrudd ned i pumpa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er viktig å fylle filteret med diesel når du bytter, for å unngå luft i dieselpumpa.

 

Om du syg luft ut av filteret, bruk ein slange som du klemmer med ei svesietang eller tilsv. når du må tømme pumpa. Den surklinga du høyrer, kan det vere at du syg inn "falsk" luft, dvs. at tilførselen er utett?

 

Då eg saug pumpa mi, kopla eg på returen frå pumpa. Det var ganske tungt å syge ut lufta med det redskapet eg hadde, og eg "tømte" den 50 ml sprøyta sikkert 10-15 gonger før eg hadde all lufta ute.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skal jeg lete frem wisegrip tanga og forsøke med den. Evt om jeg finner liten kran jeg kan sette mellom slangene.

 

Jeg har mistenkt lekasje i rørene under bilen, da den er litt for lav, og subber i stort sett alt av dumper, men da hadde jeg regnet med å se gule flekker i snøen. Sånn den står nå får jeg såvidt jekken under, og på snø som underlag er jeg redd for å jekke så mye.

 

Men du sugde gjennom pumpa, ikke bare filteret?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

God morgon, Espen! Du har vel ikkje jobba heile natta??

 

Eg saug luft av pumpereturen ved oppstart av byttemotor, sjå biletet eg la ved ovanfor her. Men om du har ein lekkasje med falsk luft, då må den tettast først, ellers syg du berre meir luft inn i systemet.

 

Er einig at i det er litt snålt om det skulle leke luft inn, men ikkje diesel ut. Prøv å lokalisere den surklinga, du skreiv om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei ikke hele natta, skulle egentlig vært på jobb nå så er litt desperat etter å få start på den. Forhandleren her på Jessheim har en fin 2011 polo tdi klar til levering, så om de holder åpent i romjula er jeg redd det blir impulskjøp.

 

Skal forsøke å gi pumpa diesel rett fra en flaske som jeg henger opp i panseret. Starter den da så vet jeg at det er luft problemer, starter den ikke da så må det være noe med pumpa?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da går den igjen !!

 

Hang opp ei flaske med diesel, med slange og et lite filter så rett ned i pumpa, da startet den nesten med en gang. Og etterhvert så kom det en en jevn stråle ut av tilførselsslangen fra filteret som lå løst ved pumpa også? Hvordan kom det trykket dit? Sikringen til pumpa i tanken var tatt ut. Er det returen som går tilbake i Termokoblingen så lenge dieselen er kald?

 

Satt inn sikringen til pumpa igjen, og kjørte en liten tur, det er stygge hylelyder fra den pumpa så den er nok gåen.

 

Takk for all hjelpen her, forumet alene er verdt medlemskontigenten :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott å høre att du fikk den til å gå

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.