Manglende trykk på dysene = får ikke start. 2,5TDI V6.

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg får ikke start på bilen, gikk som ei klokke uten noe som helst fusking fra Stavanger til Trondheim i helga, men lille julaften ville den ikke starte. Har byttet dieselfilter, da jeg mistenkte at den hadde spekt over natta (-10c). Det ble sist byttet i 2009. Har forsøkt å lufte systemet, men får ikke trykk, det pipler kun diesel ut på et par av dysene men ikke noen stråle som det skal være når systemet er "luftfritt". Har tidligere fått opp følgende feilmelding med VAGCOM:

 

Address 01: Engine Labels: 059-907-401-AKE.LBL

Part No: 4Z7 907 401 B

Component: 2.5l/4VTEDC G000AG D09

Coding: 01016

Shop #: WSC 02325

 

Part No: 00018059

Component: 130 106EC150_1.R75804509291

WAUZZZ4B93N070758 AUZ7Z0B2282236

 

1 Fault Found:

00542 - Needle lift Sensor (G80)

30-10 - Open or Short to Plus - Intermittent

 

Kan det være denne sensoren/dysa som har feilet? Eller kan det være matepumpa i tanken? Eller verre, dieselpumpa som sitter på motoren? Register, kamakslinger etc er uten feil. Sist byttet regreim for 40k siden.

 

Tips om alternative verksteder til Møller i Trondheim som har åpent nå i romjula mottas med stor takk! Jeg kommer uansett til å ta den på Møller for feilsøking siden de trolig har raskere tilgang til eventuelle spesialdeler, men om hovedpumpa er gåen må jeg finne på noe annet. Da blir bilen stående igjen her til over nyttår i tilfelle...

 

(Er vel på tide å sette Urquattroen i stand for å ha reservebil)

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne feilkoden har ingenting med startproblemene å gjøre. Feilen lå i hovedpumpa, så da blir den bytta...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det elektronikk delen det er noe feil med eller mekanisk i selve pumpa? Har en bil selv som muligens har samme problem.

 

 

Lars

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det elektronikk delen det er noe feil med eller mekanisk i selve pumpa? Har en bil selv som muligens har samme problem.

 

 

Lars

 

Det er jeg faktisk usikker på, men jeg antar det er mekanisk. Den feilet over natta, det har skjedd før med andre jeg selv kjenner til. Koster 990kr på møller å ta diagnosen. Absolutt verdt det i stedet for å prøve å feilsøke en hel masse selv, men jeg måtte prøve siden alt var stengt frem til 3. juledag.

 

Selve pumpebytte skal Møller ha 6-7000kr for, vet det er litt mer enn andre men har ikke anledning til å flytte bilen siden jeg bor i Stavanger og skal tilbake dit. Overhalt pumpe fra Møller (gjøres på Fuksen(?) på Lillehammer) koster 12-17000 (og da tror jeg mer på 17 enn 12), mens Dieselgrossisten på Hønefoss tror jeg tar ca 8000+mva.

 

Og et tips til andre med motorstans på ferie, bilforsikringen (kasko) dekker transport hjem, og eventuelt tilbake for å hente bilen på reperasjonsstedet.

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.