#1 Skrevet Desember 27, 2012 Noen som har dreid ned org stempler på 5cyl 20vt og som vet hvor mye som må taes for å få ned kompressjon litt ved 2.5 bygg? Trenger ikke svar som "kjøp deg nye stempler"....-. -Ola 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 27, 2012 Hvor lange råder skal du bruke da? Ikke noe poeng med lavere kompresjon enn orginalt, stempler blir også svekket når du dreier dem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 27, 2012 155mm råder på 2.5 blokk og 2.5 veiv 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 27, 2012 Må komme å hente studsa snart;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 27, 2012 155mm råder på 2.5 blokk og 2.5 veiv Da tror jeg at du får fin kompressjon uten å dreie ned noe. Tror du får ca 9,5:1 Men hvordan det blir med avstanden til ventilene vet jeg ikke.... Det er bare å prøvemontere og måle vendehøyden, så kan du regne ut kompressjonen og finne ut om det blir god nok avtand til ventiler med de kammene du tenker å bruke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 27, 2012 Takker for svar:) Da blir det prøvemontering etter jeg har fått frest ut fra blokka imorgen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 27, 2012 Nå er det en stund siden jeg satt sammen motoren min,men kjører samme oppsett som du med råder og stempler. Jeg synes å huske at med original pakning(1,6 mm) så ville kompen blitt i overkant av 10:1. Jeg kjører tykkere pakning(2,6 mm) og endte opp med 8,75:1. Husker ikke målene nå lenger,men tror jeg har de en plass. Mener forbrenningsrommet i toppen var 46 cc. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 28, 2012 Dieselblokka er vel 236mm høy, vanlig 2.2 er 220mm. (målt fra senter vei til anleggsflate toppakning) 95.5mm slag diesel, 86,4mm 2.2, det blir da 4.55mm mere slag begge veier. (95,5-86,4/2) Org råde er 144mm. Siden blokka er 16mm høyere, og slaglengden er 4,55 mm lenger trenger man da en råde som er 11,45mm lenger for å ende opp likt. Med en 155mm råde (11mm lenger) vil da stempelet snu 0.45mm før enn på en org 2.2 Areal stempel (40,5x40,5x3.14) = 51cm2 dvs 5,1cm3 per 1mm Da skulle man vel få ca 2.3ccm større volum i forbrenningskammer, dvs bittelitt lavere kompresjon. (5,1 x 0.45) Correct me if im wrong EDIT: Glemte det økte volumet i sylinder, det øker nok mer enn økt volum i forbrenningskammer, gikk litt fort i svinga her Så da blir nok kompresjon litt høyere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 28, 2012 Thorbjørn, husker du hvor du fikk tak i tykkere pakning? virker det holdbart med org stempel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 28, 2012 Thorbjørn, husker du hvor du fikk tak i tykkere pakning? virker det holdbart med org stempel? Jeg bestilte pakninga av 034. Mailet litt frem og tilbake om måla. Er vel ikke noe problem å få laget heller. Er bare den tykkeste plata i midten som er byttet ut med en som er 1 mm tykkere. Tror egentlig ikke org stempel er noe dårlig valg så lenge de er i grei sand og ikke slitt. Det spørs jo hvilke effekt-uttak man satser på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 5, 2013 Har du et matematisk regnestykke vi kan bruke Steinar ? Vært fint om du hadde funnet målene dine Thorbjørn slik at en var helt sikker. Har du forresten litt andre spects å dele med oss anngående din motor ? Mvh Roy 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...