#1 Skrevet Desember 27, 2012 Jeg kjøpte meg en Audi A6 2,7tdi quattro 2006 mod for noen måneder siden. En fantastisk god bil å kjøre og har egentlig vært fornøyd. Men for over en uke siden begynte den å "nykke" på giringen. Det jeg opplever er at når den er kald så er den helt normal uten noen symptomer på problemer. Når jeg har kjørt ett stykke med litt giring og kassen begynner å bli "varm" så begynner jeg å merke "nykkingen" Har merket at det er kun ved nedgiring fra 4 til 3 giret som gir utslag (muligens litt fra 4 til 5 men da synser jeg litt). Håper det er noen der ute som kan gi meg en forklaring på dette problemet. Satser på at det ikke er ett alvorlig problem som vil koste "skjorta", er vertfall surt når jeg ikke har hatt bilen så alt for lenge: gråter :. Kjørt forøvrig en diagnose scan uten noen tegn på problemer (med den lille kunnskapen jeg har på dette området). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 27, 2012 Km-stand? Er du lur har du motor/drivverk forsikring i bilforsikringen...et must om man har dyrere biler som er utenfor reklamasjonstiden/garanti... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 27, 2012 har det vert skiftet olje? har ikkje hørt om mye feil på desse kassene, var heller på de tidligere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 27, 2012 Ikke vært så mye feil nei, men lest om flere som er skiftet. Synd det ikke er oljeskiftintervall på de fra Audi sin side... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 27, 2012 Bytt olje og filteret som ligger oppi der Oljen er tjukkere når motoren er kald, og derfor opplever du ikke "nykkingen" når bilen er kald.. Vertfall det jeg hadde prøvd først! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 27, 2012 Ble det brukt vag com til å lese av feilminne? Har hørt om samme symtomer men som har vært motorfeil. Men er vel også noen her inne som har opplevd feil på kassen. Ville startet med oljebytte som allerede nevnt her hvis det er snakk om en del km på bilen. Spes hvis du har hengefeste og trekker tungt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 28, 2012 Takker for tilbakemeldingen. Bilen har akkuratt passert 120.000 km og jeg kan ikke se eller tro at det er blitt skiftet olje. Ikke har bile hengerfeste heller så den er ikke blitt utsatt for belastninger. For vel høre med Transtec om de kan skifte/flushe olje på kassen og håpe det ikke er noe annet. Brukte vag com for å lese av eventuelle feil, vel 1 feil men som jeg kan tolke så går dette på telefon systemet/oppsettet. Address 07: Control Head Labels: 4F0-910-7xx-07-H.lbl Part No SW: 4F0 910 730 F HW: 4E0 035 729 Component: Interfacebox H43 2120 Revision: 00000000 Serial number: 350BS067653892 Coding: 0000001 Shop #: WSC 02335 785 00200 VCID: 244D9D34E7C0E0E Part No: 4F0 910 609 E Component: Bedienteil MMIC6H08 0050 1 Fault Found: 02244 - Button in Control Head is Stuck 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 3, 2013 Er problemet løst? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 16, 2013 Da har jeg vert innom Transtec og fikk utført service på kassen. Flushet og ny olje. Det ble ikke så ille som jeg hadde forestilt meg og ingen antydning til missfarging i olje. Fikk også tilbakemelding at kassen hadde normal slitasje ihht. alder og ingen deler som var behov for å skiftes. En stor lettelse og igjen en drøm å kjøre. Får håpe den holder i mange år nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 20, 2013 Har samme bilen, men en 2008 mod gått like under 120000. For ett par uker siden fikk jeg nøyaktig samme symtomer på automaten, merkes godt fra 4 til 3 men også fra 6 til 5 og litt fra 2 til 3 og 4 til 5. Godt å høre at flushinga hjalp. Har bestilt time til flushing hos Autospeed, Tromsø, noen med erfaring fra de? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 20, 2014 Har fått flushet kassen (2-ganger), skiftet mecatronic-enheten, skiftet converter(2-ganger) men problemet er fortsatt der. Har noen andre erfaringer med denne feilen? I tillegg så lugger og nykker det når gassen slippes og idet kassen girer ned. Ser på turteller at den vipper noen ganger før det roer seg. Er gått helt tom for idèer hva det kan være. FRUSTRERT!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 21, 2014 Er du sikker på det er kassen som er feil? Kan det feks være luftmengdemåleren som spiller deg et puss? http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Uavhengig-verksted-loste-problemet-for-4500-kr-5558997.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 21, 2014 Takk for svar. Har sett denne omtalen ja. Har prøvd å koble ut LMM men nykkingen er der fortsatt, det er på turtall mellom 1000-1600 rpm det merkes og i all hovedsak når gassen er sluppet og turtallet er nede slik at den automatisk girer ned. Etter giringen starter nykkingen/gyngingen og det varer i noen sek. Merker også at det er små turtallforandringer ved jevnt pådrag i lav hastighet også. Du ser hva som er gjort uten nevneverdig forbedring. den beste forbedringa var når den ble flushet med orginal ZF olje, det var merkbart bedre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 21, 2014 Har fått flushet kassen (2-ganger), skiftet mecatronic-enheten, skiftet converter(2-ganger) men problemet er fortsatt der. Har noen andre erfaringer med denne feilen?I tillegg så lugger og nykker det når gassen slippes og idet kassen girer ned. Ser på turteller at den vipper noen ganger før det roer seg. Er gått helt tom for idèer hva det kan være. FRUSTRERT!!! Hvis det rykker når gassen slippes kan vel dette være motorfeste og/eller girkasse festene som er slitt. Er det litt slakkhet i drivlinjen vil det jo røkke bra ved litt brå nedgiringer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 21, 2014 Det burde vel verksted sett når de skiftet converter? Og det er jo også mest merkbart når motoren er kald, varm motor=mindre merkbar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 21, 2014 Kald motor vibrerer jo mere, vil gjerne også tippe på motorfeste. Det er ingen garanti for at verkstedet skal oppdage dette. Da kreves det jo en fagmann som vet hva han holder på med Fra spør til alvor kan det godt tenkes at de har oversett dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 21, 2014 Jeg vet ikke hvordan feilen med manifold-spjeldene påvirker bilen, men kan det være noe sånt? Det er i hvert fall en gjenganger på 2.7/3.0 slik jeg har skjønt det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 21, 2014 Tviler på motorfester el. Mer sansynlig at det er eksosspjeld eller programeringsfeil. Har skiftet stoppspjeld/gasspjeld nettopp, vet noen om det må programeres etter bytte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Oktober 22, 2014 (endret) Tviler på motorfester el. Mer sansynlig at det er eksosspjeld eller programeringsfeil. Har skiftet stoppspjeld/gasspjeld nettopp, vet noen om det må programeres etter bytte? Trodde gasspjeld måtte grunninnstilles på nytt ? Har opplevd at svingninger i RPM ved jevn gass/fart kan mulig avsløre feil på reguleringen i converter(100-200 rpm +/-). På min hadde jeg svingninger mest når den var kald. (06 A4 2.0 TFSI TIP) ble byttet olje flere ganger uten at det hjalp, etter ny converter alt i orden. De kan kjøre diagnose på kassa og se om måleblokker er innenfor sine verdier/grenser. Mulig du har annet problem siden du har byttet denne. Regner med det er fyllt riktig oljenivå, spesielle prosedyrer ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Oktober 22, 2014 Trodde gasspjeld måtte grunninnstilles på nytt ? Har opplevd at svingninger i RPM ved jevn gass/fart kan mulig avsløre feil på reguleringen i converter(100-200 rpm +/-). På min hadde jeg svingninger mest når den var kald. (06 A4 2.0 TFSI TIP) ble byttet olje flere ganger uten at det hjalp, etter ny converter alt i orden. De kan kjøre diagnose på kassa og se om måleblokker er innenfor sine verdier/grenser. Mulig du har annet problem siden du har byttet denne. Regner med det er fyllt riktig oljenivå, spesielle prosedyrer ? Alt er gjort på verksted, riktignok ikke merkeverksted, men ett som ble anbefalt av automakasse reparatør. Olje er flushet igjenom og nivå må antas å være rett, siste flushing gjort med orginal ZF olje, det gav stor forbedring i mykhet på gearing, men gyngingen er der fortsatt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Oktober 22, 2014 Har noe lignende på min 2,7 tdi q 07. Den vibrerer litt på lave turtall, mellom 1000-1700/1800 o min, liksom bilen skjelver litt, rister litt, kakker jeg den ned i gear og øker turtallet er det borte, den gearer fint osv, dette kommer først når oljen får temperatur, den er fin når den er helt kald. Veldig irriterende i 50 soner etc, har selv fundert på converter. Skifte olje ?? Mye penger å bytte olje om dette skyldes noe annet. Noen som vet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Oktober 23, 2014 Alt er gjort på verksted, riktignok ikke merkeverksted, men ett som ble anbefalt av automakasse reparatør. Olje er flushet igjenom og nivå må antas å være rett, siste flushing gjort med orginal ZF olje, det gav stor forbedring i mykhet på gearing, men gyngingen er der fortsatt... ok, men dukket problemet opp etter bytte av gasspjeld ? Har noe lignende på min 2,7 tdi q 07. Den vibrerer litt på lave turtall, mellom 1000-1700/1800 o min, liksom bilen skjelver litt, rister litt, kakker jeg den ned i gear og øker turtallet er det borte, den gearer fint osv, dette kommer først når oljen får temperatur, den er fin når den er helt kald. Veldig irriterende i 50 soner etc, har selv fundert på converter. Skifte olje ?? Mye penger å bytte olje om dette skyldes noe annet. Noen som vet først ta diagnose hvis du merker noe ikke er som det skal. hvis bilen din har gått endel og olje på kasse ikke er gjort ville jeg gjort det uansett, det er billigere enn å få dyrere problemer senere. Er jo en vurdering du må ta. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Oktober 23, 2014 Den har gått problemfritt i 369000km, bilen er som ny ennå. Fantastisk bil har det vært, så god at eg ikke vurderer å bytte ennå nei. Har vært skiftet olje før på kassa 2 ganger, en stund siden sist nå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Oktober 24, 2014 Har noe lignende på min 2,7 tdi q 07. Den vibrerer litt på lave turtall, mellom 1000-1700/1800 o min, liksom bilen skjelver litt, rister litt, kakker jeg den ned i gear og øker turtallet er det borte, den gearer fint osv, dette kommer først når oljen får temperatur, den er fin når den er helt kald. Veldig irriterende i 50 soner etc, har selv fundert på converter. Skifte olje ?? Mye penger å bytte olje om dette skyldes noe annet. Noen som vet Med fare for å gjenta meg selv; motor og girkassefester er det som kobler motor og girkasse til chassiet du sitter i. Motorer vil alltid vibrere og bevege seg noe, derfor er motorfestenes oppgave å dempe disse vibrasjonene. Festene er laget av gummi, noen ganger med olje inni. Denne gummien vil hardne og råtne som all annen gummi på aldrende biler. Når festene er kalde vil de også være stivere og kanskje ikke overføre vibrasjoner på samme måte som når de er varme og myke. Det eneste folk snakker om når det gjelder vibrasjoner er å bytte olje, hvordan skal det hjelpe? Gå for det åpenbare og enkleste før du betaler titusenvis for å bytte converter og lignende. Bytt alle festene i bilen med nye, og bytt ut frontfestet av gummi med polyuteran, og bilen din vil gire tightere enn da den var ny. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Oktober 24, 2014 Med fare for å gjenta meg selv; motor og girkassefester er det som kobler motor og girkasse til chassiet du sitter i. Motorer vil alltid vibrere og bevege seg noe, derfor er motorfestenes oppgave å dempe disse vibrasjonene. Festene er laget av gummi, noen ganger med olje inni. Denne gummien vil hardne og råtne som all annen gummi på aldrende biler. Når festene er kalde vil de også være stivere og kanskje ikke overføre vibrasjoner på samme måte som når de er varme og myke. Det eneste folk snakker om når det gjelder vibrasjoner er å bytte olje, hvordan skal det hjelpe? Gå for det åpenbare og enkleste før du betaler titusenvis for å bytte converter og lignende. Bytt alle festene i bilen med nye, og bytt ut frontfestet av gummi med polyuteran, og bilen din vil gire tightere enn da den var ny. Noen har vel nevnt motorfester og mulig oljebytte tidligere. Vibrasjoner kan være flere ting, som du er inne på(for meg hjalp oljebytte en gang, vibrasjoner i samme turtallområde). Siden dette er et forum så får man også forskjellige tips. Ingen har sagt at converter bør byttes.(men dette er et forum hvor folk også forteller om egne erfaringer, ikke det samme som å si at andre skal løpe å gjøre det samme) ! Regner med folk forstår det og tar skikkelig diagnose på verksted før man svir av penger. *Virker som du har løsningen så gratulerer.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...